Ekspert analizuje kategorię Shopping w app marketach

Autor: Havas Media Group 25 października 2016 09:44

Havas Group Media przedstawiła ranking aplikacji w kategorii Shopping wedługg AppAnnie. -  Użytkownicy Androida zdecydowanie bardziej cenią sobie aplikacje gazetkowe i kuponowe sieci marketów. Zarówno agregatorów (Blix, Qpony), jak i brandowe (Twoja Biedronka, Carrefour, Kaufland, Lidl). Użytkownicy iPhonów zdecydowanie bardziej preferują aplikacje związane z markami odzieżowymi: H&M, Bershka czy platformy zakupowe dla brandów odzieżowych typu Zalando czy Wish - mówi Tomasz Szulkowski, Head of Mobext, Havas Media Group.

Liderem w obu zestawieniach iOS/Andorid jest OLX [również z Grupy Allegro], samo Allegro również znalazło się na podium. To się naprawdę rzadko zdarza, żeby 2 aplikacje tego samego Wydawcy zajmowały pozycje w topie.

Konkurencja Allegro – i tutaj spore zaskoczenie: AliExpress jest w TOP5 u w obu przypadkach. Okazuje się, że globalny potentat e-commerce w Polsce ma naprawdę silną pozycję i to bez agresywnych działań promocyjnych. Korzyści z korzystania z AliExpress są oczywiste – niska cena. W tym przypadku możemy podejrzewać, że gigantyczna oferta i model zakupu jest interesujący dla obu grup użytkowników, którzy mogliby się wydawać mocno zróżnicowani w nawiązaniu do pkt 1. W przypadku grupy hipsterskiej/millenialsów to pewnie różnie trendy, żeby wyróżnić się zakupami na AliExpress, skoro nawet nasi dziadkowie korzystają już z Allegro.

Kwestią najbliższej przyszłości – obstawiam rok 2017 rok – jest starcie gigantów e-commerce. Jak widać w rankingach popularności AliExpress jest na 4 tej pozycji zarówno w Google Play jak i AppMarkecie. W ubiegłym tygodniu z kolei Amazon uruchomił testowo polskojęzyczną wersję swojego serwisu, co też zapewne jest zapowiedzią większej aktywności na polskim rynku.

Nie zapominajmy jednak, że do niedawna integralną częścią Allegro był serwis i aplikacja OLX, dedykowana aktualnie do obsługi handlu bezpośredniego między konsumentami, najczęściej rzeczami używanymi. OLX pozostało własnością Naspersa, któremu udało się wypromować aplikację OLX również do TOP3 w obu appmarketach. Aktualna konkurencja [Gratka, Gumtree] pozostaje daleko w tyle, ale w ostatnim miesiącu pojawił się gracz globalny, który może zaburzyć aktualne status quo: Facebook Marketplace.

Marketplace na razie został uruchomiony w USA, ale adaptacja mechanizmu w skali globalnej zapewne nie będzie stanowić problemu. Biorąc pod uwagę popularność Facebooka w Polsce koszty wypromowania aplikacji będą znikome, a potęgę rekomendacji i share w social media wszyscy już poznaliśmy. Przed OLX-em zatem naprawdę spore wyzwanie, któremu zapewne łatwo nie będzie sprostać.

Aplikacje z kategorii shopping stanowią coraz bardziej istotny element procesu omnichannel. Na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy furorę robią 2 pojęcia: beacony i Virtual Reality. 
Beacony – bez wątpienia staną się istotnym miernikiem konwersji na zakup w POS z działań prowadzonych w mobile. Tutaj heavy-targetem są użytkownicy Androida, którzy zdecydowanie częściej niż użytkownicy iPhonów korzystają z aplikacji kuponowych i m-wydań gazetek promocyjnych. Wszakże zakupy spożywcze wciąż najchętniej robimy w supermarketach, więc ewidentnie mamy tu przykład ROPO [research online purchase offline]. Dotychczas problemem był pomiar konwersji z promocji w mobile – brak było dowodów na to, że użytkownik – zainspirowany komunikowaną na małym ekranie promocją – faktycznie później dokona zakupu. Beacony zniwelują ten problem i jasno wykażą, który konsument odwiedził który sklep i na jak długo. Idealnym narzędziem okazują się tutaj agregatory promocji różnych sklepów typu Blix, Qpony, Moja Gazetka, PromoGazetki etc. Zasięg tych aplikacji oraz ilość danych jakie gromadzą są imponujące w punktu widzenia marketerów.

Virtual Reality – prawdopodobnie idealnie sprawdzi się na użytkowników iPhonów, którzy preferują platformy zakupowe typu Zalando, Wish czy aplikacje dużych marek odzieżowych typu H&M, Zara etc. Doświadczenia zakupowe z tego rozwiązania promuje już Massimo Dutti .
Doświadczenia zakupowe z zakupów w wirtualnej galerii otwierają nowe, spektakularne możliwości dla marketerów – nowe lookbooki, nowe pomysły na działania virtual BTL… Przed nami naprawdę się nowy rozdział w retail. Cieszmy się, że możemy doświadczać go na własne oczy.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9201
Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane