Ekspert Espirito Santo na VII FRSiH: Biedronka jest jak Apple

www.portalspozywczy.pl 16 października 2014 22:19

Ekspert Espirito Santo na VII FRSiH: Biedronka jest jak Apple

Biedronka w Polsce jest trochę jak Apple - gdy firma ogłosiła, że będzie sprzedawać zegarki, wszyscy producenci zegarków zaczęli się martwić. A zmiany, które zamierza wprowadzić sieć, to bardzo zła wiadomość dla innych dużych graczy - powiedział Filipe Rosa z Espirito Santo podczas VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu w Warszawie.

Zmiany w handlu w całej Europie sprawiają, że cena ma coraz mniejsze znaczenie w walce o klienta. Obecnym trendem jest postawienie na świeże produkty i wysoką jakość obsługi, a także szeroki asortyment produktów. - To najlepsza droga do rozwoju - mówił Rosa, powołując się na przykład z Hiszpanii, gdzie takie zmiany wprowadziła największa dyskontowa sieć Mercadona. W podobną stronę podąża Biedronka - od miesiąca portugalska sieć testuje w jednym z warszawskich sklepów zupełnie odnowiony format, w skład którego wchodzi stoisko mięsne z obsługą, nowe działy z owocami i warzywami, a także odświeżone stoiska piekarni i alkoholi.

- Biedronka idzie w dobrą stronę, a to złe wiadomości dla innych konkurentów. To taka sama sytuacja jak z Apple'em - gdy firma ogłosiła, że będzie sprzedawała zegarki, na branżę padł blady strach. Podobnie tutaj - jeśli nawet w połowie z 2500 sklepów Biedronki będzie w pełni rozbudowany dział mięsny, to będzie to miało ogromny wpływ na całą branżę - powiedział Rosa.

Paneliści zastanawiali się, czemu Biedronce udało się zdobyć tak wielki sukces w Polsce (ponad 2,5 tys. sklepów). I doszli do wniosku, że stało się tak dzięki elastycznemu dostosowaniu się do realiów polskiego rynku. - Jeszcze na początku XXI wieku sytuacja Biedronki wcale nie była różowa. Wtedy zarząd Jeronimo Martins dał ludziom w Polsce wolną rękę w rozwoju sieci i ta szansa została wykorzystana - przekonywał Piotr Grauer z firmy doradczej KPMG. - I to jest właśnie największa słabość międzynarodowych sieci: wchodzą do Polski z gotowymi koncepcjami, które nie zawsze się u nas sprawdzają. Jasne, wypracowały sobie u nas silną pozycję, ale są sztywne - emulują trendy z Zachodu, podczas gdy powinny kreować je same i bardziej dostosowywać działalność do polskich trendów - dodał.

Choć w I półroczu Biedronka zanotowała 16,7 mld zł przychodów, co oznacza wzrost o 9,1 proc. w skali roku, to jednak po odjęciu wpływów z nowych sklepów sprzedaż like for like (czyli dla sklepów istniejących przynajmniej 12 miesięcy) spadła o 1,2 proc. w skali roku. Dla sieci to pierwszy taki spadek od blisko kwartału. Zdaniem Filipe Rosy Biedronka powinna w tej sytuacji poważnie zastanowić się nad tak dynamiczną ekspansją - przypomnijmy, że ma obecnie 2,5 tys. obiektów, a do końca 2015 roku chce mieć ich ponad 3 tys. - W ciągu ostatnich pięciu kwartałów obszar sprzedaży Biedronki zwiększył się aż o 75 proc. W tej sytuacji, zwłaszcza gdy dynamicznie zwiększa się zwłaszcza liczba sklepów w dużych miastach, trudno jest utrzymać wysokie wzrosty like for like. Biedronka powinna się zastanowić, czy nie wyhamować trochę tempa ekspansji - komentuje Rosa.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,99

  • Śr

    3,67

  • Min

    2,57

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8802

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 556354

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.