Ekspert: Najemcy z sektora spożywczego nie odczują wprowadzenia zakazu handlu w niedziele
- Obiekty handlowe dobrze prosperujące są jedną z najbardziej pożądanych przez inwestorów klas nieruchomości. Zakaz handlu w niedzielę może ograniczyć jednak przychody w outletach, do których najwięcej klientów tradycyjnie przyjeżdża w weekendy. Najemcy z sektora spożywczego w ogóle nie odczują wprowadzenia zakazu handlu w niedziele w swoich przychodach - uważa Mira Kantor-Pikus, partner, dyrektor ds. doradztwa kapitałowego, dłużnego i finansowa strukturyzowanego w dziale Rynków Kapitałowych Cushman & Wakefield w Polsce.
Zdaniem ekspertki, teoretycznie najemcy mogliby występować o obniżenie czynszu, jednak z racji dużego popytu na powierzchnie handlowe w dobrych lokalizacjach, raczej nie należy się spodziewać presji na obniżanie stawek najmu. - Oczekuje się, że najemcy z sektora spożywczego w ogóle nie odczują wprowadzenia zakazu handlu w niedziele w swoich przychodach, gdyż sprzedaż wzrośnie w piątki, soboty i poniedziałki. Lekki spadek przychodów może dotyczyć branży kawiarnianej i restauracyjnej. Niektórzy najemcy, w szczególności w przypadku obiektów średnio lub słabo działających, mogą chcieć wykorzystać wprowadzenie zakazu handlu w niedziele jako pretekst do renegocjacji stawek czynszu - mówi Mira Kantor-Pikus.
W ujęciu kapitałowym cena obiektów dobrze prosperujących będzie odporna na obniżkę cen i nadal będą one atrakcyjne dla nabywców. Ceny obiektów średnich i słabo działających mogą zostać nieznacznie skorygowane.
Przeczytaj także:
- Drugim czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę przy prognozowaniu cen, jest podatek od nieruchomości komercyjnych. Jest on uzależniony od wartości księgowej obiektu i traktowany jako wydatek, gdy właściciel obiektu nie płaci podatku dochodowego ze względu na ponoszone straty lub gdy płaci go miesięcznie w kwocie niższej niż 0.035% wartości początkowej nieruchomości przewyższającej 10 mln zł. Taka sytuacja może mieć miejsce w przypadku obiektów z pustostanami lub słabo działających i wtedy rzeczywiście nabywca będzie oczekiwał obniżki ceny - argumentuje ekspertka C&W.
Jej zdaniem, aby zminimalizować negatywny wpływ obu wyżej wymienionych zmian, kluczowe jest prowadzenie aktywnego zarządzania nieruchomościami i dbanie o optymalny zestaw najemców. - Zarządcy powinni prowadzić działania, które utrzymają lub zwiększą odwiedzalność, a także zapewnią przychody z różnych źródeł, także z wykorzystaniem nowoczesnych technologii - podsumowuje Mira Kantor-Pikus.

WYBRANE DLA CIEBIE
- 12:57 Raport Mintel i BZ WBK: W Polsce i Europie trwa boom na produkty i dania wege
- 12:49 Biedronka podwaja powierzchnię w Mińska 58
- 12:39 OBI powiększy się o trzy sklepy w jeden dzień
- 12:38 Żabka poszukuje pracowników do centrum logistycznego w Nadarzynie
- 12:11 BIG: Niski poziom czytelnictwa odbija się na kondycji wydawców i księgarzy
- 12:10 Al.Capone liczy 28 placówek. 2 kolejne w planach
- 11:41 Deli Catering partnerem Międzynarodowego Centrum Kongresowego w Katowicach
- 11:38 Sudzucker sprzedaje cukier przez internet
-
Sainsbury's wprowadza specjalne opakowania, bo millenialsi boją się dotykać...
-
Starbucks: Przyjdź po kawę ze swoim kubkiem
-
Biedronka idzie za ciosem i kontynuuje hitową promocję
-
Solidarność Tesco: Zarząd przedstawił propozycję podwyżek, nie zgadzamy się...
-
Lidl odpowiada Biedronce "tanią sobotą"
-
Biedronka w Świeciu była otwarta nielegalnie w niehandlową niedzielę
- 1 Dyrektor HR Tesco: Pracownicy są entuzjastycznie nastawieni do zmian
- 2 Sainsbury's wprowadza specjalne opakowania, bo millenialsi boją się dotykać...
- 3 Media Expert wchodzi do Rybnika
- 4 Piotr i Paweł optymalizuje sieć. Zamyka 4 placówki
- 5 LPP miała w I kw. 1,58 mld zł przychodów i 115 mln zł straty operacyjnej
- 6 Lidl w tydzień wydał na reklamę w telewizji ponad 11,7 mln zł