Ekspert: Najemcy z sektora spożywczego nie odczują wprowadzenia zakazu handlu w niedziele

Autor: dlahandlu.pl 21 marca 2018 13:01

- Obiekty handlowe dobrze prosperujące są jedną z najbardziej pożądanych przez inwestorów klas nieruchomości. Zakaz handlu w niedzielę może ograniczyć jednak przychody w outletach, do których najwięcej klientów tradycyjnie przyjeżdża w weekendy. Najemcy z sektora spożywczego w ogóle nie odczują wprowadzenia zakazu handlu w niedziele w swoich przychodach - uważa Mira Kantor-Pikus, partner, dyrektor ds. doradztwa kapitałowego, dłużnego i finansowa strukturyzowanego w dziale Rynków Kapitałowych Cushman & Wakefield w Polsce.

Zdaniem ekspertki, teoretycznie najemcy mogliby występować o obniżenie czynszu, jednak z racji dużego popytu na powierzchnie handlowe w dobrych lokalizacjach, raczej nie należy się spodziewać presji na obniżanie stawek najmu. - Oczekuje się, że najemcy z sektora spożywczego w ogóle nie odczują wprowadzenia zakazu handlu w niedziele w swoich przychodach, gdyż sprzedaż wzrośnie w piątki, soboty i poniedziałki. Lekki spadek przychodów może dotyczyć branży kawiarnianej i restauracyjnej. Niektórzy najemcy, w szczególności w przypadku obiektów średnio lub słabo działających, mogą chcieć wykorzystać wprowadzenie zakazu handlu w niedziele jako pretekst do renegocjacji stawek czynszu - mówi Mira Kantor-Pikus.

W ujęciu kapitałowym cena obiektów dobrze prosperujących będzie odporna na obniżkę cen i nadal będą one atrakcyjne dla nabywców. Ceny obiektów średnich i słabo działających mogą zostać nieznacznie skorygowane.

- Drugim czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę przy prognozowaniu cen, jest podatek od nieruchomości komercyjnych. Jest on uzależniony od wartości księgowej obiektu i traktowany jako wydatek, gdy właściciel obiektu nie płaci podatku dochodowego ze względu na ponoszone straty lub gdy płaci go miesięcznie w kwocie niższej niż 0.035% wartości początkowej nieruchomości przewyższającej 10 mln zł. Taka sytuacja może mieć miejsce w przypadku obiektów z pustostanami lub słabo działających i wtedy rzeczywiście nabywca będzie oczekiwał obniżki ceny - argumentuje ekspertka C&W.

Jej zdaniem, aby zminimalizować negatywny wpływ obu wyżej wymienionych zmian, kluczowe jest prowadzenie aktywnego zarządzania nieruchomościami i dbanie o optymalny zestaw najemców. - Zarządcy powinni prowadzić działania, które utrzymają lub zwiększą odwiedzalność, a także zapewnią przychody z różnych źródeł, także z wykorzystaniem nowoczesnych technologii - podsumowuje Mira Kantor-Pikus.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    6,49

  • Śr

    3,65

  • Min

    2,70

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8959

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.