PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: Frigo Express

Ekspert: Nauczenie dzieci czytania etykiet to szansa na wyrobienie zdrowych nawyków żywnieniowych

Autor: dlahandlu.pl 23 września 2015 13:19

Testy konsumenckie dotyczące tzw. płatków śniadaniowych wykazały, że niektóre z nich mogą zawierać nawet ponad 30 g cukru w 100 g produktu. W wykazie składniki podawane są malejąco wg udziału wagowego, jeśli więc cukier jest na drugim miejscu to znak, że masz w ręku „słodycze”, a nie zdrową żywność.

„Z tego powodu powinny raczej być ustawione na półce ze słodyczami niż z płatkami śniadaniowymi. Zamiast tego rodzaju płatków lepiej wybrać musli, sprawdzając oczywiście, czy nie dodano do nich cukru. Jeśli już musimy wybrać któreś z popularnych płatków, sprawdźmy etykietę i wybierzmy takie, które: zawierają najmniej cukru (uwaga na syrop glukozowo-fruktozowy – to także cukier), a najwięcej błonnika (bo to właśnie błonnika powinny nam dostarczać płatki śniadaniowe), nie zawierają sztucznych barwników i tłuszczy trans. W praktyce najczęściej takie płatki mają po prostu najkrótszy wykaz składników” – podpowiada dietetyk kliniczny, Zuzanna Chęcińska-Maciejewska, właścicielka Food-Balance.

Podkreśla także, abyśmy nie dali się zwieść informacjom o pełnym ziarnie, zawartości witamin i minerałów, bo niestety najczęściej to chwyt marketingowy i w składzie można znaleźć tylko śladową ilość prawdziwych płatków. Lepiej postawić na naturalne płatki owsiane, pszenne, jęczmienne, ryżowe, kukurydziane i które możemy sobie „dosłodzić”, na przykład świeżymi owocami. Niestety zbyt często pod hasłem „pełne ziarno, witaminy i minerały” kryją się takie składniki, jak: mąka pełnoziarnista (45%, łącznie mąka – 65%), syrop fruktozowo-glukozowy, kakao, olej palmowy, sól, glukoza, aromaty, fosforany sodu. Także produkty typu „fit” mogą wprowadzać w błąd. Wystarczy przeczytać wykaz składników (pamiętając, że składniki podawane są malejąco, wg udziału wagowego), aby przekonać się, że nie jest to produkt zdrowy, nie wspominając o niskokaloryczności.

„Rozporządzenie 1169/2011 wdraża zakaz wprowadzania konsumentów w błąd, także w reklamach i sposobach prezentacji produktów. Jednak aby ocenić, czy producent próbuje nas oszukać, musimy posiadać choćby podstawową wiedzę, w jaki sposób może chcieć to zrobić i jak sprawdzić, czy nie mija się z prawdą. Najprostszą metodą jest wyrobienie w sobie, a także w dzieciach, nawyku czytania wykazu składników oraz tabeli z wartością odżywczą. To wystarczy, aby przekonać się, ile „dziwnych” składników zawierają różne produkty oraz ile cukru i tłuszczu mają w swym składzie” - mówi Alicja Sidorowicz, koordynator SHOS.PL, instytucji zajmującej się weryfikacją opakowań produktów spożywczych oraz reklam pod kątem Rozporządzenia UE 1169/2011 w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności.

  • E476 2015-09-23 17:38:29

    A może póki jeszcze istnieją niedobitki, poszukajmy producentów prawdziwej i normalnej żywności?

    A może popierajmy prawdziwych polskich producentów? A nie koncerny zagraniczne.

    A może przestańmy kupować w dyskontach żywność przemysłową? Poszukajmy ryneczków i wiejskich dostawców. Póki jeszcze są...

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7472

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.