Ekspert: Promując trunki w eksporcie trzeba przestać traktować nasze wódki "wstydliwie"

Autor: Andrzej Faliński 19 września 2017 10:40


Wiadomo, że 14 proc. dorosłych Polaków pije w sposób niezdrowy i niebezpieczny, ale… znaczy to, że 86 proc. pije odpowiedzialnie lub wcale. To daje ogromy potencjał do działań edukacyjnych skierowanych do większości przy jednoczesnym wywieraniu nacisku na patologiczną mniejszość. Potęga wpływu tkwi w grupach odniesienia społecznego (takich jak rodzina, grupa zawodowa, wspólnota religijna, wspólnota lokalna i innych) - uważa Andrzej Faliński, niezależny ekspert rynku detalicznego.

Zdaniem Andrzeja Falińskiego istnieje realne pole dla kreowania ruchu społecznego na rzecz cywilizowanego korzystania z alkoholu. Zamiast zaciskać pętlę oficjalnych zakazów, uruchommy formy nacisku społecznego, sięgając po autorytet organizacji i osób, presję światopoglądową, zainteresowania (kluby, czytelnie, ruch sportowy, itp.), instrumenty edukacji publicznej. Potrzeba pomysłu, struktury, idei, by spróbować zbudować etos trzeźwości i kultury picia. Jest to rola dla organizacji bliskich naszej prywatności, działających za naszym na to przyzwoleniem. Prym wiedzie tu Kościół, ale i samorządy oraz szkoły mają co najmniej równorzędną rolę do odegrania. Przy współdziałaniu mediów i biznesu szczycącego się odpowiedzialnością społeczną, a także mądrej legislacji - uważa Faliński.

Istnieją kraje sukcesu w tym względzie, np. na południu Europy - tam naturalne regulatory życia społecznego kontrolują pijaństwo. Istnieją też kraje o ekstremalnie opresyjnej polityce (w sensie propagandowym i administracyjnym), których obywatele toną w pijaństwie (kraje europejskiej północy). Warto więc korzystać nie tylko z doświadczeń skandynawskich (co czynimy), ale i południowych, czego powinniśmy się nauczyć. Nie chodzi bynajmniej o zaniechanie wszelkiej wobec alkoholu opresji, ale równoważenie jej środkami kulturowo-perswazyjnymi.
Mądra polityka i gospodarcza korzyść z alkoholu nie zrodzi się z opresji: prawnej (trudne koncesje), fiskalnej (rosnące podatki pośrednie), administracyjnej (reglamentowane lokalizacje), komunikacyjnej (dyskryminujące przepisy o reklamie, wrogie narracje publiczne). Bardzo szybko prowadzi to do ucieczki rynku ku szarej strefie. 

Andrzej Faliński zachęca: - Na wzór kultur wina spróbujmy sobie poradzić z kwestią alkoholu w Polsce, wprowadzając wieloletni program narodowy, który w „kraju wódki” skutkowałby potępieniem pijaństwa ze strony otoczenia. Potraktujmy wódkę jako artefakt kultury stołu, a nie środek upajający do nieprzytomności. Nie ma istotnej różnicy między wódką a koniakiem, czy whisky, z których ich ojczyzny są dumne. Warto więc tworzyć podłoże kulturowe przeciwko chamskiemu pijaństwu, by promując trunki w eksporcie móc przestać traktować nasze wódki i nalewki jako coś wstydliwego. Warto o tym porozmawiać np. na zbliżającym się Narodowym Kongresie Trzeźwości.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,98

  • Śr

    3,41

  • Min

    2,34

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8959

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.