PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: Frigo Express

Ekspert: Sklepy prowadzą klienta po markecie, jak po sznurku

www.portalspozywczy.pl 11 sierpnia 2014 19:38

O tym, jakie triki są stosowane przez sieci handlowe w celu skłonienia klienta do wypełnienia po brzegi koszyka z zakupami, serwis portalspozywczy.pl rozmawiał z Alicją Kalińską, dietetykiem, ekspertem w zakresie doradztwa żywieniowego w firmie SetPoint.

Szukając sposobów na zwiększenie sprzedaży, sieci handlowe wykorzystują rozmaite techniki wpływania na decyzje konsumenta. Cały czas odkrywają nowe sposoby na to, jak zachęcić klienta do włożenia czegoś więcej do koszyka. Jaka jest pierwsza pułapka, która czeka na konsumentów po wejściu do sklepu?

Pierwsza pułapka, jaka na nich czeka po wejściu do dużego sklepu, to najczęściej koszyk, a mianowicie bardzo duża dostępność wózków, koszyków dużych, przy równoczesnym ograniczeniu liczby koszyczków ręcznych, małych.

Niektóre sieci już zaczynają odchodzić od sytuacji, w której do wzięcia dużego wózka potrzebna jest moneta. Polacy zdążyli się już nauczyć, że te wózki do niczego nie służą w ogródkach działkowych, wobec czego przestali je zabierać sklepom. Część sieci już wie, że jeśli ten wózek nie będzie przypięty na stałe, to chętniej po niego sięgnie więcej klientów, bo nie zostaną zniechęceni potrzebą rozmienienia banknotu na monety.

Im większy wózek klient weźmie, tym więcej produktów do niego włoży. Głupio jest mu bowiem jeździć po sklepie z wózkiem, w którym nie jest wypełnione nawet dno, stąd pojawia się tendencja, aby jak najbardziej taki wózek zapełniać. Klienci wkładają więcej zakupów, bo i tak wydaje im się, że w dalszym ciągu jest ich mało. Dodatkowo już sama budowa wózka, wydzielenie oddzielnej części np. na napoje, sprzyja temu, że w tym wózku znajdzie się więcej rzeczy.

Niektóre sieci całkowicie rezygnują z wykładania najmniejszych, ręcznych koszyków. Za takim ruchem stoi dokładnie ta sama logika: im większa powierzchnia do wypełnienia zakupami, tym większe te zakupy będą, dzięki czemu sieć handlowa więcej zarobi.

W jaki sposób na decyzje konsumenta w sklepie wpływa sposób ustawienia alejek i półek z produktami?

Klient nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, w jakim stopniu jest kierowany po sklepie przez sieć. Najczęściej, szczególnie w mniejszych sklepach, do wyboru ma tylko jedno wejście. Zwykle jest ono z prawej strony, przez co klient chodzi po placówce przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Zaraz po wejściu spotyka stoiska z owocami i warzywami, które kolorystycznie mają go nastroić do zakupów.

  • M. 2014-08-12 09:23:12

    Kolejny ekspert-teoretyk, który chyba w życiu sklepu na oczy nie widział.



    Bzdura o wózkach - W Polsce z koszyków zrezygnowały Lidl i Aldi, efekt jest taki, że masa osób biega po sklepie z pudełkami zbiorczymi po towarach, woreczkami ze stoiska warzywnego lub nosi te parę rzeczy w ręku. Prawie wszystkie sieci zainwestowały w małe wózki do wożenia koszyków.



    Bzdura o stoisku z warzywami i owocami – z dużych sieci jedynie Biedronka ma takowe przy wejściu, prócz tego Piotr i Paweł oraz Alma, ale to sklepy niszowe. Cała reszta takie stoiska ma gdzieś w środku sklepu.



    Kolejna bzdura to rozrzucanie stoisk z mięsem, wędliną czy nabiałem po całym sklepie. We wszystkich marketach w Polsce jest tendencja, by znajdowały się koło siebie.



    Dobrze by było, żeby pani ekspert przed napisaniem artykułu obejrzała kilka sklepów, zamiast montować coś tylko na podstawie obcojęzycznych tekstów z internetu.

  • artofsale.com.pl 2014-08-12 09:08:22

    To co robi IKEA czyli "prowadzenie" klienta jak po sznurku, nie jest bynajmniej najnowszym wynalazkiem. Jedne z pierwszych sklepów samoobsługowych marki Piggly Wiggly założone w 1916 roku miały dokładnie ten sam system działania. Żeby dojść do kasy, klient musiał przejść cały sklep dokładnie zaplanowaną "ścieżką" - tak samo jak dziś w IKEI. Taka ciekawostka.

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)

  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

  • Modernizujmy armię rozsądnie. Wnioski po Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach ⬇️ @polskathetimes @EECKatowice polskatimes.pl/strefa-biznesu…
    @EECKatowice - (RT) @PZLSwidnik
  • W wiceministrem zdrowia Zbigniewem J. Królem @MinZdrowia na @EECKatowice rozmawialiśmy m.in. o zdrowiu publicznym. Po I wojnie światowej Polska była wschodnioeuropejskim liderem w tej dziedzinie #zdrowiepubliczne #EKG2018 #EEC2018 bit.ly/2kezwvf https://t.co/TL0Aq2HW8R
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • Nie możemy się doczekać! 👌 @BIPolska @EECKatowice @AirVeinPoland @CerviRobotics twitter.com/MichWasowski/s…
    @EECKatowice - (RT) @Pentacomp_SI
  • Nie obawiam się o źródła finansowania inwestycji - mówi w rozmowie z portalem @wnppl Paweł Borys, prezes @Grupa_PFR pytany o to, czy mniejsze wpływy z przyszłego budżetu Unii Europejskiego będą stanowiły dla nas duży problem. Jakie ma argumenty? #EKG2018 #EEC2018 @EECKatowice https://t.co/Ar46rCsVku
    @EECKatowice - (RT) @ElzbieciakTomek
  • Czy #biotechnologia w Polsce ma szansę stać się ważnym elementem innowacyjnej gospodarki? Na to pytanie odpowiadali podczas @EECKatowice m.in. liderzy przemysłu farmaceutycznego i eksperci. #EEC2018 #EKG2018 @rynekzdrowia bit.ly/2s3floz https://t.co/hd2DqreGPl
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • Joseph BenAmram, prezes MSD w regionie EURAM na @EECKatowice: rozwój biotechnologii wymaga partnerstwa między rządem, firmami krajowymi i międzynarodowymi oraz ośrodkami badawczymi. #EEC2018 #EKG2018 @rynekzdrowia rynekzdrowia.pl/Farmacja/Biote… https://t.co/4jWpURT8yi
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • MT @PwCCEE: twitter.com/PwCCEE/status/… The 10th @EECKatowice, the largest economic event in #CEE with 150 insp...
    @EECKatowice - (RT) @amitabhrjha
  • Kto może w unijnych negocjacjach nad budżetem czuć się wygranym? Jak to możliwe, że mamy więcej, ale mniej? W "Rządowej ławie" na pytania @adam_sierak odpowiada Jerzy @JerzyKwiecinski z @MIR_GOV_PL. Serdecznie polecamy całą rozmowę 👉👉👉 bit.ly/2rZ21k6 https://t.co/yQNOLL2YP2
    @EECKatowice - (RT) @wnppl
  • EKG 2018 w Katowicach. Kongres pełen wyzwań @se_pl @EECKatowice superbiz.se.pl/wiadomosci-biz…
    @EECKatowice - (RT) @SuperbizPL
  • We are pleased that once again our Warsaw team could be part of @EECKatowice. This year we supported two of our amazing clients @INGBankSlaski and @_PKEE_ in setting up the exhibition, filming, tweeting, taking pictures, and of course a lot of networking and fun. #work #Katowice https://t.co/9zvLpCf52O
    @EECKatowice - (RT) @AvenewMedia
Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,98

  • Śr

    4,98

  • Min

    3,63

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8466

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane