Ekspert: Technologie zmieniają zarządzanie w handlu

Autor: dlahandlu.pl 15 stycznia 2018 15:39

- Technologie są niezwykle ważnym obszarem dla handlu detalicznego, ponieważ wpływają na zmianę zarządzania przedsiębiorstwem. Jednak nadal wiele firm nie umie wykorzystać ich potencjału i właściwie zinterpretować danych. Nie ma jednak dla handlu przyszłości bez technologii – mówiła dr Urszula Kłosiewicz-Górecka, prof. Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur – Państwowego Instytutu Badawczego.

Ekspertka zwróciła uwagę, że zmiany związane z wdrażaniem nowoczesnych technologii w przedsiębiorstwach handlowych są warunkowane otoczeniem oraz presją ze strony konkurencji.

– Coraz więcej firm inwestuje w oprogramowanie, a mniej w budynki, urządzenia czy maszyny. Kierunek jest słuszny. Jednak pojawiają się też problemy. Ponad 90 proc. przedsiębiorców przyznaje, że Big Data dostarcza im przydatnych informacji, ale już tylko 41 proc. badanych deklaruje, że potrafi wyciągnąć z danych odpowiednie wnioski. Tymczasem Big Data to dostęp do olbrzymiej liczby danych o klientach, wymagających dokładnej analizy. Dane te przekładają się wymiernie na funkcjonowanie firmy. Dzięki nim sklepy mogą m.in. zoptymalizować asortyment zgodnie z preferencjami klientów, przeprowadzić analizę porównawczą wyników sprzedaży z różnych sklepów czy też analizę zależności pomiędzy decyzjami a ich efektami. Big Data wpłynie też na rynek pracy – potrzebni będą wykwalifikowani pracownicy do analizy i interpretacji danych. Kolejną wdrażaną przez handel technologią jest geomarketing, pomocny przy wyborze lokalizacji sklepów. Dzięki systemowi możemy sprawdzić, czy jest tam już konkurencyjny sklep czy oszacować ryzyko kanibalizacji – mówiła Urszula Kłosiewicz-Górecka podczas prezentacji ,,Przejawy transformacji cyfrowej w handlu detalicznym w Polsce”.

Prof. IBRKK zwróciła również uwagę na preferencje konsumentów. – 26 proc. badanych codziennie odwiedza sklepy stacjonarne. To bardzo duży wskaźnik w porównaniu z innymi krajami UE. 77 proc. ankietowanych uważa, że wiedza pracowników ma duże znaczenie w trakcie procesu zakupowego. Co ciekawe, aż 61 proc. badanych uważa się za lojalnych klientów. To wynik ich doświadczenia zakupowego – wskazała Urszula Kłosiewicz-Górecka.

Zwróciła też uwagę, że konsumenci są bardzo otwarci na handel online, więc kanały sprzedaży powinny się przenikać. – 77 proc. badanych oczekuje dużych zmian na rynku handlu, wiążących się z mniejszą liczbą sklepów stacjonarnych. Dla 50 proc. nowe technologie są źródłem informacji dla klientów. Szacuje się , że rynek handlu internetowego będzie wart w 2020 roku około 63 mld zł. W sieci kupuje już połowa internautów w Polsce, a ¼ z nich deklaruje zakupy żywności w sieci. Niewątpliwie będzie rosło znaczenie handlu mobilnego, który szybko zyskuje na popularności. Klienci chcą korzystać ze wszystkich dostępnych form sprzedaży – wyjaśnia ekspertka.

I dodaje, że także komunikacja z klientem przeniosła się do internetu. – Klienci są w mediach społecznościowych. 84 proc. badanych deklaruje, że ma przynajmniej jedno aktywne konto, 63 proc. przyznaje, że regularnie korzysta z mediów społecznościowych, a 15 proc. jest cały czas online. Dlatego wzrastają wydatki sieci na komunikację z konsumentami w sieci – mówi Urszula Kłosiewicz-Górecka.

- Nowoczesny handel to także innowacje w samych sklepach: mam tu na myśli procesy automatyzacji, wyposażenie, elektroniczne etykiety. Technologia kształtuje biznes, napędza zmiany oraz innowacje. Dla handlu przyszłości najważniejsze będą takie technologie jak 5G, LTE, Internet Rzeczy. Musi zajść integracja handlu offline i online. Nie mniej ważnym trendem będzie personalizacja oferty – wskazuje ekspertka.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    6,99

  • Śr

    5,29

  • Min

    3,69

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8198

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane