Ekspert: Zakaz handlu w niedziele zapoczątkuje grę o zakupy zaplanowane

Autor: dlahandlu.pl 2 marca 2018 14:56

Ekspert: Zakaz handlu w niedziele zapoczątkuje grę o zakupy zaplanowane fot. Shutterstock

Zakaz handlu w niedziele może być okazją do wzrostu dla wielu detalistów, przede wszystkim dla małych sklepów i placówek przy stacjach paliw. Skorzystać także powinny dyskonty. Wszystko będzie zależało od lokalizacji sklepu. Najbardziej ucierpią te, które znajdują się w dużych centrach handlowych – uważa Maciej Kroenke, dyrektor w dziale doradztwa biznesowego, PwC.

Jego zdaniem, wartość rynku FMCG może nieznacznie spaść, ponieważ konsumenci zrezygnują z części zakupów impulsowych, bo takie właśnie zakupy dominowały do tej pory w niedziele. Nie będą to jednak duże spadki.

Ostatnio cały rynek rozgrzewa temat zakazu handlu w niedziele. Wieszczy się, że ten przepis będzie miał fatalny wpływ nie tylko na handel, zarówno mały jak i duży, ale też na zatrudnienie w handlu, na branże usług czy logistyki, na dochody do budżetu…

To o czym donoszą media rzeczywiście pachnie kataklizmem. Jednak popatrzyłbym na to od strony fundamentalnej. W branży spożywczej większość produktów, które kupujemy będziemy dalej kupować, bo nie zaczniemy mniej jeść. Może natomiast nastąpić zmiana struktury zakupów. Mamy dwa rodzaje zakupów – planowane i impulsowe. Na skutek zakazu handlu w niedziele być może zmniejszy się skala zakupów impulsowych, które są uzupełnieniem tych planowanych.

Jeśli weźmiemy pod uwagę przeciętny, wolno stojący supermarket i wyliczymy średni dzienny obrót z 7 dni w tygodniu to okaże się, że wydatki w niedzielę stanowią maksymalnie połowę tej średniej. Niedziela od zawsze była najsłabszym dniem handlowym dla formatu supermarketowego. To innego rodzaju zakupy, raczej impulsowe, a koszyki są wówczas znacznie mniejsze. Obstawiamy, że część tych zakupów przesunie się na inne dni tygodnia. Sytuacja może oczywiście być inna w przypadku sklepów o dużym ruchu lub znajdujących się w pobliżu punktów budujących weekendowy traffic.

Przeczytaj także:

Gra będzie się toczyć o zakupy zaplanowane, które często odbywały się w pierwszy dzień gazetki, piątek lub sobotę. Tutaj wiele będzie zależało od lokalizacji. Dużo sklepów znajduje się w centrach handlowych, które mają potężną siłę przyciągania w weekend. Dla placówek, które są zlokalizowane w centrach handlowych to będzie bardzo potężny cios. Podobnie w galeriach – dla nich niedziela handlowa była istotna. Natomiast dla formatów wolno stojących wpływ będzie znacznie mniejszy. Raczej na pewno ucierpią hipermarkety, dla których weekendy były szczególnie ważnym elementem tygodnia.

Założeniem ustawy było między innymi to, by zyskały mniejsze sklepy, tradycyjne. Tymczasem niektóre opinie mówią o tym, że te sklepy mogą stracić na zakazie handlu w niedziele.

Sklepy tradycyjne, gdzie za ladą może stanąć właściciel, znajdują się na liście tzw. wyłączeń. Rzeczywiście, część zakupów może tu się przesunąć i beneficjentem zakazu handlu w niedziele do pewnego stopnia może być handel tradycyjny. Trudno jednak mówić o większych sklepach, które potrzebują kilku pracowników. Nie odwróci to jednak trendu, który widzimy na tym rynku - usieciowienie się tych sklepów pod szyldami franczyzowymi. Szacujemy też, że spora ilość zakupów uzupełniających będzie realizowana razem z docelowymi co może dodatkowo wzmocnić silne marki.

  • alicja.kubiak@hurtum.pl 2018-03-03 08:31:13

    zaplanowane zakupy = opcja powtórz koszyk w e-commerce



    oby więcej takich głosów eksperckich, ale z podaniem konkretnych narzędzi, aby konsumenci, ale i uczestnicy handlu hurtowego (niekoniecznie na palety, ale również z minimum logistycznym na poziomie 200-300 zł) dowiedzieli się, że narzędzia już są i dzięki nim można ułatwić sobie codzinne życie i prowadzenie biznesu

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    6,26

  • Śr

    4,26

  • Min

    3,06

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8297

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 556876

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.