Ekspert: Znacząca zmiana na rynku e-grocery tylko z dużymi graczami

Autor: dlahandlu.pl 17 stycznia 2017 10:04

- W ubiegłym roku zakupów spożywczych online dokonało 23 proc. kupujących online (zgodnie z raportem Gemius 2016). Należy stwierdzić, iż nasz rynek e-grocery jest na wczesnym etapie rozwoju, a podstawową barierą wzrostu jest ograniczona oferta produktowa (TNS, Connected Life, 2016). Znacząca zmiana może dokonać się, jeśli na rynek będą wchodzić duzi gracze, do tej pory nieobecni w sieci - uważa dr Jolanta Tkaczyk, ekspertka od marketingu, Akademia Leona Koźmińskiego.

Jej zdaniem przyszłość e-commerce w Polsce to stabilny wzrost w następnych latach. - Nie należy się spodziewać spektakularnych wzrostów – przy w miarę stabilnym dostępie do internetu (76-78 proc. populacji) i liczbie kupujących online (48-50 proc. internautów) potencjał wzrostowy tkwi bardziej w penetracji dostępnego rynku – zwiększania wolumenu oraz wartości zakupów osób, które już kupują online. Rozsądną prognozą jest tutaj wzrost rynku 15 proc. rok do roku, co oznaczałoby osiągnięcie w 2017 roku wartości rynku e-commerce na poziomie około 40 mld zł. Jeśli chodzi o rozwój naszego rynku e-commerce w porównaniu do innych rynków europejskich to w większości wskaźników (penetracja internetu, liczba kupujących online i tym podobne) Polska wypada poniżej średniej unijnej, za to wyraźnie rok do roku poprawia te wskaźniki - mówi dr Jolanta Tkaczyk.

Internet stał się dla 83 proc. konsumentów (zgodnie z badaniami Consumer Barometer 2016) pierwszym miejscem poszukiwania informacji o produktach – nawet jeśli konsumenci nie kupują produktów przez internet to korzystają z niego i ze sklepów internetowych w celu porównania cen.

- W 2016 roku najczęściej w sieci kupowaliśmy odzież, sprzęt RTV/AGD, książki, płyty, obuwie, sprzęt komputerowy oraz urządzenia mobilne (telefony, smartfony czy tablety). Głównym powodem korzystania z e-handlu była dostępność produktów całą dobę, brak konieczności jechania do sklepu i atrakcyjne ceny („E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska”). Głównymi problemami w dokonywaniu zakupów online – czas oczekiwania na realizację zamówienia, natrętne reklamy oraz wysokie koszty dostawy. Prawie połowa internautów (według badań od 40 do 50 proc.) dokonuje zakupów online przy wykorzystaniu kanału mobilnego – zatem koniecznością staje się zadbanie o ułatwienie dokonywania zakupów w tym kanale - zauważa ekspertka.

- Patrząc na oczekiwania klientów podstawowym wyzwaniem dla e-commerce jest i będzie zapewnienie darmowej dostawy w jak najkrótszym czasie oraz bezproblemowe poruszanie się pomiędzy różnymi kanałami (omnichannel) - dodaje Jolanta Tkaczyk.


Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9338

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane