Ekspertka: 5 największych sieci ma ponad 45 proc. udziałów w sprzedaży FMCG

Autor: PAP 16 stycznia 2017 19:25

Ekspertka: 5 największych sieci ma ponad 45 proc. udziałów w sprzedaży FMCG fot. shutterstock

Ekspert Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur (IBRKK) dr Urszula Kłosiewicz-Górecka uważa, że wpływ na kształt handlu będą miały sprawy związane z konkurencją. "Mamy duże rozdrobnienie, konsolidują się i handel hurtowy, i detaliczny. Te procesy będą na pewno zachodziły. Wydaje nam się, że na rynku pozostanie mniejsza liczba graczy. Już teraz pięć największych sieci ma ponad 45-proc. udział w sprzedaży produktów szybkozbywalnych. Czyli to już jest spory procent koncentracji" - zauważyła.

"Jestem przekonana, że będziemy mieli do czynienia z przejęciami, takimi jak kilka lat wstecz mieliśmy, które dość istotnie będą zmieniać strukturę podmiotową" - podkreśliła.

Według Kłosiewicz-Góreckiej dla handlu ważne będą także uwarunkowania prawne, takie jak np. podatek handlowy, który wszedł w życie we wrześniu 2016 r., jednak jego pobór został zawieszony do 2018 r. ze względu na postępowanie wszczęte przez Komisję Europejską. Ekspertka zwróciła także uwagę na zmieniające się przyzwyczajenia konsumentów.

Specjalistka prognozuje także, że małe sklepy utrzymają się na rynku, jednak w okrojonej postaci. "Będą dawały sobie radę w dobrych lokalizacjach - to jest bardzo ważny czynnik - przy bardzo dobrym dopasowaniu oferty asortymentowej do lokalnego klienta (...), co nie jest łatwe, dlatego, że poziom rentowności w handlu jest bardzo niski, to jest 1,6 proc. i bardzo silna konkurencja" - zauważyła.

Jednak zwróciła uwagę, że nowe technologie, które wchodzą na rynek, pozwalają małym sklepom odpowiednio korzystać z danych i wykorzystywać je w zarządzaniu w optymalizacji oferty asortymentowej. "To jest bardzo ważne, dlatego że tu mogą zmniejszać koszty" - wyjaśniła.

Natomiast prof. Krystyna Świetlik z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej podkreśliła, że w handlu żywnością widać już efekty programu Rodzina 500 Plus. "Można powiedzieć, że ludzie po otrzymaniu 500 plus zadziałali w myśl zasady +podaruj sobie odrobinę luksusu+. W drugim kwartale nastąpił wzrost zakupów czekolady o 30 proc., ryb, mięsa, gęsi, kaczek, indyków - czegoś, czego normalnie ludzie (...) nie kupowali w sposób tak dynamiczny" - mówiła.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • b. uczestnik narad POHiD 2017-01-18 10:17:16

    Bardzo ryzykowne a nawet tendencyjne stwierdzenie że nastąpił wzrost sprzedaży w "spożywce" gdyz ci "biedniejsi" brali-kupowali i tak na "zeszyt" a odzież w lumpeksach i nadal tam kupują a za żywność płacą na czas.Zgadzam sie że wzrost w segmentach żywności to efekt technologi i innych czynników a w mniejszym stopniu +. W inych branżach życia gospodarczego pewnie + miało większe znaczenie np. samochody, wyjazdy na wczasy to tak. 500+ pośredni wpływ to tak ale nie główna przyczyna. Ale to zależy kto to komentuje, PiS będzie tak uważał!.

  • Karol 2017-01-17 20:40:28

    Idźmy tą drogą....

    "Jednak zwróciła uwagę, że NOWE TECHNOLOGIE, które wchodzą na rynek, pozwalają małym sklepom ODPOWIEDNIO KORZYSTAĆ Z DANYCH i wykorzystywać je w zarządzaniu w optymalizacji oferty asortymentowej. "To jest bardzo ważne, dlatego że tu mogą ZMNIEJSZAĆ KOSZTY" - wyjaśniła.

  • herbatnik 2017-01-17 13:56:03

    Wzrost sprzedaży gęsi, kaczek itd. nie jest efektem 500+ tylko przemyślanej strategii reklamowej sieci handlowych... za chwilę ktoś odkryje że dziczyzna też rośnie.... a rośnie, ale nie przez 500+ tylko przez poszukiwanie nowych możliwości wzrostu sieci...

ZOBACZ WSZYSTKIE (3)

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,69

  • Śr

    2,89

  • Min

    2,14

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10985

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 748244

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane