Euromonitor wskazuje kluczowe trendy w handlu detalicznym w Europie Wschodniej

Autor: dlahandlu.pl 27 października 2017 14:32

Euromonitor wskazuje kluczowe trendy w handlu detalicznym w Europie Wschodniej Fot. za Shutterstock.com

Jak wynika z prezentacji analityków firmy Euromonitor, na zmiany na rynku detalicznym największy wpływ mają zmiany demograficzne (rosnąca liczba mieszkańców miast powoduje zmniejszanie powierzchni sklepów). Dyskonty są najbardziej dynamicznym kanałem sprzedaży, rosnącym na poziomie 11 proc. w 2017 r., a e-commerce z 16 proc. wzrostem wartości sprzedaży w 2017 roku wybija się na istotny kanał handlu (5 proc. całego detalu). Cena jest nadal bardzo ważna, ale wygoda związana z procesem zakupu tworzy wartość dodaną.

Wzrastający popyt na wygodę oferty sprzedawców detalicznych napędzany jest przede wszystkim przez starzenie się populacji, wzrost mniejszych gospodarstw domowych (do 2030 roku blisko 20 proc. gospodarstw będzie jednoosobowych) oraz urbanizację - zwiększanie liczby ludności w miastach.

Główne elementy na które powinni postawić detaliści to: jak najlepsze doświadczenie zakupowe, personalizacja oferty, ciągła gratyfikacja klienta, dobry stosunek jakości do ceny, zaangażowanie konsumentów, sprzedaż we wszystkich kanałach (omnichannel) - bo granice między formatami, kanałami i krajami znikają, a także automatyczne formy płatności.

Zdaniem Euromonitora sklepy powinny koncentrować się na dostarczaniu wartości oferty dzięki doświadczeniu na każdym etapie podróży kupującego, a także ułatwiać konsumentowi zakupy poprzez wskazanie wartości oferty, jeszcze przed zakupem. Oferować pozytywne wrażenia zakupowe, spotykając się z konsumentami kiedy, gdzie i jak chcą kupować, oferując jak największą wygodę zakupów. Nie ignorować sprzedaży stacjonarnej, bo doświadczenia ze sklepów są nadal istotnym elementem powrotu klienta do danego detalisty. 

Z punktu widzenia konsumenta cena jest nadal bardzo ważna, ale wygoda związana z procesem zakupu tworzy wartość dodaną. 41 proc. konsumentów deklaruje, że wolałoby kupować mniej, ale rzeczy o wyższej jakości, jednocześnie 56 proc. nastawionych jest na poszukiwanie okazji zakupowych, a 39 proc. konsumentów odwiedza sklep z artykułami spożywczymi z listą zakupów, zaś  37 proc. badanych lubi przeglądać ofertę sklepów nawet jeśli nie zamierza nic kupić.

Euromonitor jako innowacje handlowe, które pojawiły się w ostatnim czasie na rynku wskazał: 

GoInStore w Wielkiej Brytanii - technologia, która umożliwia użytkownikom przeglądającym witrynę sprzedawcy detalicznego na rozmowę z pracownikiem sklepu za pośrednictwem kamery internetowej.

Rema 1000 w Danii w drugiej połowie 2016 roku uruchomiła aplikację Vigo, która pozwala na zakupy online przez sąsiadów, którzy mieszkają w pobliżu i mogą pomóc dostarczyć zakupy.

Serwis Szopi.pl w Polsce, który umożliwia zakupy artykułów spożywczych przez asystenta zakupowego w dowolnych sklepach stacjonarnych, w tym np. w Lidlu czy Biedronce.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Mariusz 2017-10-30 15:06:34

    A jakieś usprawnienia/aplikacje dla handlu hurtowego/sklepów detalicznych jako klientów handlu hurtowego?

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,89

  • Śr

    3,25

  • Min

    0,00

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9961

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane