Faliński o różnicach cen w Lidlu w Polsce i Niemczech: To szukanie dziury w całym

Autor: dlahandlu.pl 18 grudnia 2017 10:08

Faliński o różnicach cen w Lidlu w Polsce i Niemczech: To szukanie dziury w całym Na zdj. dr Maria Andrzej Faliński, niezależny ekspert. Fot. PTWP

Różnice cen w Lidlu na rynku niemieckim i polskim nie mają nic wspólnego z nieuczciwą konkurencją – ocenia dr Maria Andrzej Faliński, niezależny ekspert.

- To jest szukanie dziury w całym, przy braku znajomości specyfiki handlowania na kilku rynkach naraz. I na pewno nie ma nic wspólnego z nieuczciwą konkurencją – mówi ekspert w rozmowie z serwisem dlahandlu.pl.

Zwraca uwagę, że ceny finalne są ustalane wedle parametrów danego rynku – muszą zapewnić konkurencyjność i zysk. W Niemczech, na ogromnym rynku, zdominowanym przez wielkie firmy handlowe (w przeciwieństwie do bardziej zróżnicowanej Polski), czynnikiem decydującym jest skala zakupów i sprzedaży a dopiero na drugim miejscu zamożność konsumenta.

- Jeśli więc firma handlowa może przyspieszyć rotację towarów, dając m.in niską cenę zamożnemu klientowi, to uczyni tak – i nie ma tu żadnej polityki, ani knowań. Jest pewna masowa strategia rynkowa wobec jakichś grup i kategorii produktów – tłumaczy Andrzej Faliński.

- Ponadto, decyzje cenowe w Polsce i w Niemczech ustalane są odrębnie, wedle sytuacji na tych rynkach – wychodzi raz drożej w Polsce, a raz w Niemczech. Jest to nie tylko strategiczny wybór, ale i reakcja sytuacyjna, np. uwarunkowana miejscem i ilością kupowanego towaru, nawet identycznego lub podobnego. Ponadto, działa też czynnik czasu, odległości, kosztów składu itp., czyli kosztów logistycznych. Kolejna sprawa to udział produktów krajowych w ofercie, z reguły droższych niż importowane gotowe lub zamawiane za granicą (gdy krajowe są tańsze, to po co importować?) – wymienia Andrzej Faliński.

- Podsumowując więc, skala zamówienia dla kilkakrotnie większej sieci danej firmy w Niemczech może spowodować, że ten sam towar polski w Niemczech będzie tańszy, pomimo, że relacje cenowe zapewnią sprzedającemu w Polsce większy zysk. Dodatkową okolicznością może być niski poziom podatków (np. niższy VAT) na niektóre produkty w Niemczech. To też może obniżać cenę dodatkowo - dodaje.

W przypomina, że średnie ceny w Polsce to ok. 53 proc. średniej unijnej, a w Niemczech jest to 104 proc. i firma działająca na obu (wielu) rynkach ma prawo i obowiązek optymalizować swoje przychody stawiając raz na marżę, a innym razem na rotację.

- To nie jest dobroczynność, tylko biznes – podsumowuje ekspert.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • himler 2017-12-18 17:16:03

    Wyjedz chłopie do Niemiec i nie zabieraj głosu Ćwoku ..Na szczęści coraz więcej ludzi Polaków odchodzi od Niemców w Polsce..Tak trzymać,

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    12,99

  • Śr

    8,02

  • Min

    4,88

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8226

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.