Food Show 2017: Sektor spożywczy jest obecnie w kluczowym momencie rozwoju

www.portalspozywczy.pl 16 marca 2017 10:09

Food Show 2017: Sektor spożywczy jest obecnie w kluczowym momencie rozwoju Przy mikrofonie Paweł Stamburski dyrektor departamentu sektorów strategicznych Banku Zachodniego WBK / Fot. PTWP

Sektor rolno-spożywczy w Polsce jest jednym z beneficjentów naszej transformacji i obecnie jesteśmy w kluczowym momencie, jeśli chodzi o rozwój tego biznesu w Polsce – mówił podczas sesji inauguracyjnej FoodShow w Katowicach Paweł Stamburski, dyrektor departamentu sektorów strategicznych Banku Zachodniego WBK.

- Sektor rolno-spożywczy jest jednym z beneficjentów transformacji naszej gospodarki - mówił Paweł Stamburski podczas sesji rozpoczynającej FoodShow i zatytułowanej „Żywność – najlepsza wizytówka promocyjna Polski”.

- Rok 1989 to zmiana ustroju i rok kiedy powstało mnóstwo firm. Drugi etap, czyli akcesja do unii Europejskiej i rozwój możliwości eksportowych oraz dotacje, to na pewno czas kiedy branża wykorzystała swoją szansę – dodał.

Mówił też, że rola sektora dla gospodarki jest ogromna – wzrost wartości produkcji sięgał na przestrzeni ostatnich lat ok. 5 proc. w Polsce rocznie i według prognoz BZ WBK ten trend się utrzyma.

Wartość wszystkich produktów rolno-spożywczych to ok. 20 proc. wszystkich towarów produkowanych w Polsce.

Podkreślał też, że coraz więcej firm w Polsce z tej branży jest rentownych – obecnie to ok. 83 proc. firm i z roku na rok liczba tych rentownych firm rośnie, co dobrze świadczy o kondycji sektora.

Dodał, że eksport, który jest silnikiem rozwoju całej gospodarki jest także głównym czynnikiem rozwoju, jeśli chodzi o branżę rolno-spożywczą – udział eksportu w łącznych przychodach firm z sektora rolno-spożywczego stanowi 26 proc. całości.

I podkreślił, że jednym z najbardziej gorących tematów w branży jest konsolidacja.

- Chyba dochodzimy do momentu, gdy konsolidacja będzie przyśpieszała, a powodów jest wiele - ewolucja handlu detalicznego w Polsce, zmiana preferencji zakupowych, rosnąca rola dyskontów na pewno wymuszą konsolidację sektora – mówił ekspert BZ WBK.

- Kolejny element to eksport – a jeśli chcemy eksportować, to musimy mieć skalę i efektywność, aby móc konkurować z dużymi firmami zagranicznymi – dodał.

Podkreślał też, że w Polsce jest ok. 6 tys. firm z tego sektora, a w ostatnich latach 20 proc. firm z zniknęło z rynku i były to firmy małe i najmniejsze, a ten trend będzie się utrzymywał. Z kolei duże firmy generują ok. 80 proc. obrotów całego sektora.

- Jesteśmy obecnie w takim kluczowym momencie, jeśli chodzi o rozwój tego biznesu i sektora w Polsce, chociaż jak każda branża boryka się z różnymi wyzwaniami – podsumował Paweł Stamburski.

Całość na portalspozywczy.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,99

  • Śr

    2,29

  • Min

    0,00

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10809

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane