Food Show 2017: Żywność – najlepsza wizytówka promocyjna Polski

Autor: dlahandlu.pl 16 marca 2017 12:55

Food Show 2017: Żywność – najlepsza wizytówka promocyjna Polski Paneliści podczas debaty Żywność – najlepsza wizytówka promocyjna Polski, fot. PTWP

Sektor rolno-spożywczy w Polsce jest jednym z beneficjentów ustrojowej transformacji i znajduje się w kluczowym momencie rozwoju. Jednak w zmieniających się realiach gospodarczych w Europie i na świecie polscy eksporterzy muszą szukać dla swoich produktów innych przewag niż cena, a nawet jakość. Polska żywność z pewnością potrzebuje mocnej marki – mówili paneliści sesji inauguracyjnej „Żywność – najlepsza wizytówka promocyjna Polski”, odbywającej się w ramach Food Show 2017 w Katowicach.

Sektor rolno-spożywczy w Polsce jest wielkim beneficjentem naszej transformacji. 1989 rok to czas zmiany ustroju i rok kiedy powstało mnóstwo firm. Drugi etap, czyli akcesja do Unii Europejskiej i rozwój możliwości eksportowych oraz dotacje, to na pewno czas, kiedy branża wykorzystała swoją szansę – mówił Paweł Stamburski, Dyrektor Departamentu Sektorów Strategicznych Banku Zachodniego WBK.

Rola tego sektora dla gospodarki jest ogromna – wzrost wartości produkcji sięgał na przestrzeni ostatnich lat ok. 5 proc. i według prognoz BZ WBK ten trend się utrzyma. Wartość wszystkich produktów rolno-spożywczych to ok. 20 proc. wszystkich towarów produkowanych w Polsce.

Paweł Stamburski podkreślił, że coraz więcej przedsiębiorstw z tej branży jest rentownych – obecnie to ok. 83 proc. firm i z roku na rok ta liczba rośnie, co dobrze świadczy o kondycji sektora. 

Ekspert zaznaczył również, że jednym z najbardziej gorących tematów w branży jest konsolidacja.
– Chyba dochodzimy do momentu, gdy konsolidacja będzie przyśpieszała, a powodów jest wiele - ewolucja handlu detalicznego w Polsce, zmiana preferencji zakupowych, rosnąca rola dyskontów na pewno wymuszą konsolidację sektora – mówił przedstawiciel BZ WBK.

Eksport, który jest silnikiem rozwoju całej gospodarki jest także głównym czynnikiem rozwoju, jeśli chodzi o branżę rolno-spożywczą – jego udział w łącznych przychodach firm z sektora rolno-spożywczego stanowi 26 proc. całości. Paneliści byli zgodni, co do tego, że jeśli przedsiębiorcy chcą eksportować, to muszą mieć skalę i efektywność, aby móc konkurować z dużymi firmami zagranicznymi.

- Jesteśmy w miejscu, w którym mieliśmy być – nie da się zdobywać rynku w nieskończoność, poza tym rynek łatwiej jest zdobyć niż utrzymać. Polska jest obecnie w momencie utrzymania rynku. Mamy ponad 80 proc. eksportu na rynek europejski i nic się ostatnio nie zmieniło – powiedział Andrzej Gantner, Dyrektor Generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Ekspert zwrócił uwagę na fakt, że rynek wewnętrzny UE wykazuje tendencje nasycenia i do rozpadania się. - Powstają pozataryfowe bariery w handlu, które w nas uderzają - powiedział Andrzej Gantner, Dyrektor Generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Tłumaczył, że nie jest łatwo wejść z polską żywnością na rynki pozaeuropejskie. - Złudne mniemanie o tym, że rynki trzecie (spoza UE) tylko czekają, aby zjeść polskie jabłka czy kiełbasę, rozwiało się. Mamy bariery logistyczne, historyczne i kulturowe – na rynki trzecie jest nam dużo trudniej się przebić – mówił Gantner.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    6,99

  • Śr

    5,74

  • Min

    2,49

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11052

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane