Format centrów convenience rośnie w siłę

Autor: dlahandlu.pl 14 grudnia 2016 14:32

Popularność centrów handlowych w formacie convenience nie słabnie. Coraz częściej deweloperzy decydują się na budowę małych obiektów, które zaspokoją codzienne potrzeby konsumentów.

W niedużych obiektach, o metrażu liczącym 3-5 tys. mkw. GLA, klienci mogą dokonać szybkich zakupów podstawowych produktów, w tym tych niezbędnych do codziennego funkcjonowania. Najemcami tego typu obiektów są m.in.: operator spożywczy, drogeria, księgarnia, dyskont odzieżowy, apteka, kiosk z prasą, bank, sklep z akcesoriami do domu czy punkt gastronomiczny.
Szczególną popularnością cieszy się jeden z rodzajów centrów wygodnych zakupów - strip mall, obiekt z ciągiem punktów handlowo-usługowych, do których wchodzi się bezpośrednio z parkingu.

Autorzy raportu The Polish Real Estate Guide Edition 2016 Poland zauważają wzmożony popyt na takie budynki komercyjne, często budowane w miastach regionalnych. Tego rodzaju obiekty zrealizowała grupa Dekada m.in. w Krakowie, Grójcu czy Nowym Targu, czy KG Group m.in. w Węgrzcach i Pruszkowie.

Dzisiejsi klienci oczekują nie tylko łatwości w poruszaniu się po centrach handlowych, ale również kompleksowej i szybkiej obsługi. Według raportu przygotowanego przez JLL i Atrium wśród cenionych elementów centrów handlowych na pierwszych 3 pozycjach znajdują się: wygodny parking, dobre oznakowanie i łatwy wjazd na parking - te kryteria spełniają centra handlowe typu convenience , m.in. dlatego format święci sukcesy. Niekwestionowanym atutem obiektów tego rodzaju jest lokalizacja przy głównych szlakach komunikacyjnych, w pobliżu dużych gęsto zaludnionych osiedli. Klient dociera do obiektu w łatwy i komfortowy sposób. Do poszczególnych sklepów najczęściej wchodzi bezpośrednio z parkingu, dokonuje codziennych, szybkich zakupów, nierzadko w drodze z pracy do domu.

Format convenience sprawdza się nie tylko w przypadku osiedli w dużych miastach, ale również w przypadku przedmieść i mniejszych miast. Z raportu opracowanego przez Cushman&Wakefield wynika, że udział miast poniżej 100 tys. mieszkańców w powierzchni handlowej w Polsce wzrósł z 9 do 25 proc. na przestrzeni ostatnich 5 lat (dane na koniec I poł. 2016).

Deweloperami specjalizującymi się w budowie obiektów tego typu są m.in. Dekada SA czy KG Group realizujący centra handlowe ATUT. Dekada SA w swoim portfolio posiada obiekty zlokalizowane w centrach małych miast lub osiedli mieszkaniowych. Część z zrealizowanych projektów to zintegrowane centra handlowo-komunikacyjne połączone z dworcem autobusowym lub kolejowym. W ciągu 5 lat działalności wybudowała 10 obiektów, w tym 3 zintegrowane z dworcami. Kolejny obiekt tego typu, zostanie otwarty w Ciechanowie w 2017 roku, a dwa następne powstaną w Mińsku Mazowieckim i Koninie. Z kolei zaletą wszystkich obiektów convenience należących do sieci ATUT jest lokalizacja – deweloper stawia w szczególności na dobrze skomunikowaną lokalizację przy dużych osiedlach lub skupiskach domów. Obiekty te z sukcesem funkcjonują już w Sosnowcu, Łodzi, Jaworzu, Węgrzcach k/Krakowa i Pruszkowie, a w planach jest dalszy rozwój sieci. Nowe projekty powstaną m.in. w Krakowie: obecnie trwa budowa centrum handlowego Atut przy ul. Grażyny, w II kwartale 2017 r. planowane jest otwarcie obiektu na osiedlu Ruczaj, a w II połowie 2017 r. pierwszych klientów powitają centra handlowe znajdujące się na osiedlu Złocień oraz w prestiżowej okolicy - Bielany.

Stale wzrastające tempo życia Polaków i, co z tym związane, potrzeba szybkich i kompleksowych zakupów, pozwalają sądzić, że rynek centrów handlowych w formacie convenience w najbliższych latach będzie się nadal intensywnie rozwijać.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10811

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane