FRSiH 2016: Rynek handlowy oczekuje stabilności i dialogu - relacja z debaty "Nowe otwarcie w handlu"

Autor: dlahandlu.pl 24 października 2016 09:39

FRSiH 2016: Rynek handlowy oczekuje stabilności i dialogu - relacja z debaty "Nowe otwarcie w handlu" Na zdj. uczestnicy debaty, fot. Żelazna Studio


Zmianom legislacyjnym dotyczącym branży handlowej powinna przyświecać naczelna zasada „nie szkodzić”, a nowe regulacje powinny być poprzedzone dogłębnym dialogiem społecznym, który pozwoli przedsiębiorcom planować swoje działania w kilkuletnim horyzoncie czasowym w oparciu o stabilne przepisy prawa – takie głosy dominowały w debacie "Nowe otwarcie w handlu - wpływ regulacji na kształt branży" podczas IX Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

Zdaniem Renaty Juszkiewicz, prezes POHiD handel detaliczny nie potrzebuje państwowych regulacji, bo wolny rynek sam reguluje zasady konkurencji. Sklepy upadają, bo tak działa rynek. A drobnym przedsiębiorcom na pewno nie pomoże wprowadzenie podatku handlowego.

Zdaniem panelistki małe i średnie firmy mogą uzyskać przewagę konkurencyjną tworząc grupy zakupowe i sieci franczyzowe. - Mamy dobrze rozwinięty rynek hurtowy, hurt mógłby więc być integratorem. W ten sposób można wzmocnić swoją przewagę konkurencyjną. Dobrym przykładem działań tego typu jest utworzenie grupy zakupowej przez firmy Piotr i Paweł, Bać-Pol i Topaz. Nie szukajmy ratunku wśród rządzących. Rynek sam się kształtuje. Korzystne dla jego uczestników jest utrzymanie równowagi między formatami i równowagi produktowej - mówiła prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. Zdaniem Renaty Juszkiewicz, polski rynek nie jest prosty, ale nie dominują na nim zagraniczne koncerny. - Rynek jest podzielony mniej więcej po połowie między duże sieci a handel tradycyjny. W Niemczech, Francji, Czechach czy na Węgrzech udział handlu wielkopowierzchniowego wynosi 80 proc., w Skandynawii - nawet 90 proc. Zagraniczne firmy handlowe zainwestowały w Polsce 50 mld euro. Nie demonizujmy zagranicznego kapitału - mówiła Renata Juszkiewicz.

Zdaniem Roberta Krzaka, wiceprezesa Forum Polskiego Handlu i członka rad nadzorczych Grupy Piotr i Paweł rządzący powinni się kierować nadrzędną zasadą: „nie szkodzić”. - Apeluję to rządu, aby przez podjęciem jakichkolwiek działań najpierw zastanowił się, co chce osiągnąć. Jeden z celów podatku: wyrównanie szans rynkowych między podmiotami to utopia – przecież każdy ma inną siłę zakupową. Apeluję, aby rząd zrezygnował z podatku handlowego, bo on powoduje tylko zamieszanie na rynku. Robert Krzak w pesymistycznym tonie wypowiadał się o możliwości wpłynięcia na kształt polskiego rynku handlowego za pomocą regulacji prawnych. - Polski rynek handlowy został „zaorany”. To się nie odstanie. Społeczeństwo oczekiwało w pewnym momencie pełnych sklepowy wypełniony towarami. Sklepy typu Społem niestety nie były w stanie tego zrobić. Polska w latach '80 i '90 to było eldorado dla zachodnich sieci. Mamy w Polsce 40 mln konsumentów i zagraniczne sieci w naszym kraju upatrywały największego biznesu w tym czasie. To także nasza wina i kontynuujemy ten trend, bo w żadnej sprawie nie jesteśmy w stanie się dogadać. My w handlu walczymy sami ze sobą, zamiast z zagraniczną konkurencją. Przedsiębiorstwa zagraniczne przyszły do Polski i zbudowały wszystko od zera. Musimy się łączyć, aby móc walczyć. Udział handlu polskiego w handlu total będzie spadał. W ostatnim czasie przecież dwie polskie firmy upadły - mówił panelista. Jednocześnie zaznaczył, że w jego opinii ilość sklepów nie jest wartością samą w sobie. - Trzeba patrzeć jak te sklepy wyglądają, jak funkcjonują i jak zatrudniają. Jeżeli chcemy pomóc polskim przedsiębiorcom handlowym warto zastanowić się np. nad korzystnie oprocentowanym kredytem. Takie wsparcie kilka lat temu otrzymała na przykład Grupa Schwarz na rozwój sieci Lidl i Kaufland w Europie Środkowo-Wschodniej. To byłaby realna pomoc dla polskich sieci - zauważył Robert Krzak.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8297

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 556876

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.