Fundacja Republikańska o różnicach w stawkach podatku akcyzowego na napoje alkoholowe

Autor: pr 30 czerwca 2017 09:09

Polityka alkoholowa państwa polskiego jest niespójna zarówno w aspekcie fiskalnym, jak i w zakresie ochrony zdrowia. Duże różnice w stawkach podatku akcyzowego pomiędzy różnymi typami napojów nie realizują podstawowego celu, jakim miało być ograniczenie spożycia alkoholu ogółem. Piwo stało się najczęściej pitym i nadużywanym napojem alkoholowym, na co wpływ miały preferencje podatkowe i możliwość reklamy. Ograniczenie tych różnic może mieć stymulujący wpływ na rynek i zmniejszyć szarą strefę - takie wnioski płyną z najnowszej analizy Fundacji Republikańskiej pt. „Produkcja i rynek napojów spirytusowych względem pozostałych napojów alkoholowych”.

Jak podaje Fundacja, branża napojów spirytusowych ma duże znaczenie dla polskiej gospodarki. Corocznie zasila Skarb Państwa kwotą 12,5 mld zł i generuje prawie 100 tysięcy miejsc pracy. Polskie gorzelnie wykorzystują ponad 900 tysięcy ton płodów rolnych, duża część produkowanych napojów jest przeznaczona na eksport, a polskie wódki stanowią od lat silną marką zagranicą. Jednocześnie otoczenie prawne tej branży jest znacznie bardziej restrykcyjne aniżeli rynków piwowarskiego i winiarskiego. Kontynuowana od lat 80. polityka ograniczenia spożycia mocnych alkoholi spowodowała prawie trzykrotny spadek ich konsumpcji, co jednak nie zmniejszyło całkowitego spożycia alkoholu przez Polaków, które w samych latach 2000-2010 wzrosło o ponad 25% i nadal rośnie.

- Analiza polityki państwa wobec rynku alkoholi wskazuje na nierówne traktowanie poszczególnych sektorów, szczególnie w kontekście obciążeń akcyzowych. Sposób naliczania stawki akcyzowej tylko w przypadku napojów spirytusowych jest sprzężony z zawartością alkoholu. Przykładowo dla piw stawka podatku jest naliczana od zawartości ekstraktu, co powoduje bardzo niskie obciążenie dla tych napojów, również mocnych, zawierających ok. 10% alkoholu. Najniższa stawka akcyzy jest naliczana dla win owocowych (w przeliczeniu na zawartość czystego etanolu w produkcie), co powoduje wzrost ich spożycia. Udział akcyzy w cenie wódki to 57%, dla piwa wynosi 16% a dla win zaledwie 5,5%.

Jak podkreśla autor raportu i ekspert Fundacji Republikańskiej, Rafał Momot: „zróżnicowanie sposobów naliczania akcyzy oraz duża dysproporcja między stawkami powoduje, że producenci różnego typu napojów alkoholowych mają różną pozycję na rynku” co skutkuje „dużo większą atrakcyjnością napojów spirytusowych w szarej strefie, gdzie ponad ¾ w przeliczeniu czystego alkoholu jest konsumowane w napojach spirytusowych”. Do rozwoju szarej strefy przyczynia się także niższa akcyza, a co za tym idzie – niższa cena, w krajach sąsiadujących z Polską.

Jak wskazuje Fundacja, innym przejawem nierównego traktowania jest zakaz reklamy i promocji napojów alkoholowych, od którego istnieje wyjątek. Jest nim oczywiście piwo, które pod pewnymi warunkami może być reklamowane w sferze publicznej. Jednocześnie napoje o podobnej zawartości alkoholu, takie jak cydr lub niskoalkoholowe napoje na bazie wódki (RTD – Ready To Drink) takiej możliwości nie mają. Przepisy te powstały w 2001 roku jako element przesunięcia popytu na napoje niskoalkoholowe, co, jak pokazały analizy, nie pomogło w realizacji celu, jakim było obniżenie spożycia alkoholu w społeczeństwie.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    5,49

  • Śr

    2,59

  • Min

    0,00

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9628

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane