PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: Frigo Express

Fundacja Republikańska o różnicach w stawkach podatku akcyzowego na napoje alkoholowe

Autor: pr 30 czerwca 2017 09:09

Polityka alkoholowa państwa polskiego jest niespójna zarówno w aspekcie fiskalnym, jak i w zakresie ochrony zdrowia. Duże różnice w stawkach podatku akcyzowego pomiędzy różnymi typami napojów nie realizują podstawowego celu, jakim miało być ograniczenie spożycia alkoholu ogółem. Piwo stało się najczęściej pitym i nadużywanym napojem alkoholowym, na co wpływ miały preferencje podatkowe i możliwość reklamy. Ograniczenie tych różnic może mieć stymulujący wpływ na rynek i zmniejszyć szarą strefę - takie wnioski płyną z najnowszej analizy Fundacji Republikańskiej pt. „Produkcja i rynek napojów spirytusowych względem pozostałych napojów alkoholowych”.

Jak podaje Fundacja, branża napojów spirytusowych ma duże znaczenie dla polskiej gospodarki. Corocznie zasila Skarb Państwa kwotą 12,5 mld zł i generuje prawie 100 tysięcy miejsc pracy. Polskie gorzelnie wykorzystują ponad 900 tysięcy ton płodów rolnych, duża część produkowanych napojów jest przeznaczona na eksport, a polskie wódki stanowią od lat silną marką zagranicą. Jednocześnie otoczenie prawne tej branży jest znacznie bardziej restrykcyjne aniżeli rynków piwowarskiego i winiarskiego. Kontynuowana od lat 80. polityka ograniczenia spożycia mocnych alkoholi spowodowała prawie trzykrotny spadek ich konsumpcji, co jednak nie zmniejszyło całkowitego spożycia alkoholu przez Polaków, które w samych latach 2000-2010 wzrosło o ponad 25% i nadal rośnie.

- Analiza polityki państwa wobec rynku alkoholi wskazuje na nierówne traktowanie poszczególnych sektorów, szczególnie w kontekście obciążeń akcyzowych. Sposób naliczania stawki akcyzowej tylko w przypadku napojów spirytusowych jest sprzężony z zawartością alkoholu. Przykładowo dla piw stawka podatku jest naliczana od zawartości ekstraktu, co powoduje bardzo niskie obciążenie dla tych napojów, również mocnych, zawierających ok. 10% alkoholu. Najniższa stawka akcyzy jest naliczana dla win owocowych (w przeliczeniu na zawartość czystego etanolu w produkcie), co powoduje wzrost ich spożycia. Udział akcyzy w cenie wódki to 57%, dla piwa wynosi 16% a dla win zaledwie 5,5%.

Jak podkreśla autor raportu i ekspert Fundacji Republikańskiej, Rafał Momot: „zróżnicowanie sposobów naliczania akcyzy oraz duża dysproporcja między stawkami powoduje, że producenci różnego typu napojów alkoholowych mają różną pozycję na rynku” co skutkuje „dużo większą atrakcyjnością napojów spirytusowych w szarej strefie, gdzie ponad ¾ w przeliczeniu czystego alkoholu jest konsumowane w napojach spirytusowych”. Do rozwoju szarej strefy przyczynia się także niższa akcyza, a co za tym idzie – niższa cena, w krajach sąsiadujących z Polską.

Jak wskazuje Fundacja, innym przejawem nierównego traktowania jest zakaz reklamy i promocji napojów alkoholowych, od którego istnieje wyjątek. Jest nim oczywiście piwo, które pod pewnymi warunkami może być reklamowane w sferze publicznej. Jednocześnie napoje o podobnej zawartości alkoholu, takie jak cydr lub niskoalkoholowe napoje na bazie wódki (RTD – Ready To Drink) takiej możliwości nie mają. Przepisy te powstały w 2001 roku jako element przesunięcia popytu na napoje niskoalkoholowe, co, jak pokazały analizy, nie pomogło w realizacji celu, jakim było obniżenie spożycia alkoholu w społeczeństwie.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    7,49

  • Śr

    4,58

  • Min

    3,74

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7678

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 578490

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.