Gfk: Gospodarstwa domowe ograniczają wydatki na produkty spożywcze

Autor: www.dlahandlu.pl 19 lutego 2013 12:54

Gfk: Gospodarstwa domowe ograniczają wydatki na produkty spożywcze

Analiza przebiegu zmian Wskaźnika Wyborów Konsumenckich GfK w ostatnich czterech kwartałach 2012 roku ilustruje istotne pogorszenie kondycji zakupowej polskich gospodarstw domowych.

Wskaźnik powstaje na podstawie analizy wielkości i wartości zakupów dóbr szybkorotujących (FMCG) przez polskie gospodarstwa domowe.

- Porównując wartość zakupów kategorii FMCG w czwartym kwartale 2012 roku do wartości zakupów w analogicznym okresie 2011 roku, nadal obserwowana jest dodatnia dynamika i wzrost wartości zakupów (o 0,5 punktu proc.). W tym samym okresie obserwowana jest jednak ujemna dynamika w obrębie wolumenu zakupów i spadek tej składowej o 2,1 punktu proc. Obydwa powyższe parametry są składowymi Wskaźnika Wyborów Konsumenckich GfK. Na podstawie szacunków analityków instytutu GfK, porównując kierunek i wzajemne proporcje zmian wartości powyższych składowych wskaźnika, należy stwierdzić, iż w czwartym kwartale 2012 roku na rynku dóbr FMCG mieliśmy do czynienia z pogłębiającym się scenariuszem przebudowy portfela polskich gospodarstw domowych ( wolumen zakupów spada, ale ich wartość rośnie). Obserwowany proces spowodowany był z jednej strony jeszcze dodatnim, ale stale malejącym popytem na towary ze strony kupujących, z drugiej strony ich zwiększoną skłonnością do poszukiwania ofert jakościowo lepszych, kosztem ich ilości. Innymi słowy Polacy w ostatnim kwartale 2012 byli skłonni kupować mniej niż rok temu, a sięgać po produkty droższe - komentuje Gfk.

Równocześnie na uwagę zasługuje obserwowany na przestrzeni poprzednich kwartałów 2012 (Q1, Q2, Q3 2012), pogłębiający się spadkowy trend wskaźnika, który może okazać się zwiastunem załamania sprzedaży w pierwszej połowie obecnego roku. - Analizując zakupy Polaków w kategoriach FMCG, jeszcze w dwóch pierwszych kwartałach 2012 roku mieliśmy do czynienia ze scenariuszami konsumpcjonizmu, czyli z sytuacją, w której zarówno wolumen zakupów, jak i ich wartość rosną, przy czym wolumen rośnie wolniej, niż wartość. Jednak już wówczas można było obserwować malejącą dynamikę tego zjawiska. W kolejnym, 3 kwartale, mieliśmy już do czynienia z częściowym odwróceniem dynamiki i spadkami - nadal spadającą, ale jeszcze dodatnią dynamiką wartości zakupów, natomiast już z ujemną dynamiką w zakresie ilości (wolumenu) zakupów. Był to początek realizacji scenariusza przebudowy portfela zakupowego Polaków, którego kontynuacja obserwowana jest w wynikach czwartego kwartału 2012 - analizuje firma badawcza.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8796

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.