PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: Frigo Express

GlobalData: Tesco jednym z największych przegranych okresu świątecznego w Wielkiej Brytanii

Autor: dlahandlu.pl 12 stycznia 2018 14:00

GlobalData: Tesco jednym z największych przegranych okresu świątecznego w Wielkiej Brytanii Supermarket Tesco w Irlandii. Fot. Shutterstock

To był trudny koniec trudnego roku dla sieci detalicznych w Wielkiej Brytanii. Sektor sprzedaży żywności pozytywnie wyróżniał się na tym tle, jednakże, jeśli spojrzymy dokładniej na wyniki poszczególnych sieci zobaczymy, że byli wyraźni zwycięzcy i przegrani okresu świątecznego – uważają analitycy GlobalData. Ich zdaniem poziom inflacji nie spowodował rozkwitu handlu w tym okresie, jak przewidywano. W obliczu konkurencyjnego otoczenia i zmian w preferencjach zakupowych, nastąpiło przesunięcie udziałów rynkowych. Największymi wygranymi były dyskonty: Lidl i Aldi oraz sieć Morrisons, a przegranymi – między innymi Tesco.

- Inflacja cen żywności na poziomie 2,8-proc. w czwartym kwartale spowodowała, że powróciliśmy do sytuacji braku wzrostu, jaka charakteryzowała rok 2016 – napisali analitycy w raporcie.

Jak oceniają analitycy GlobalData, wzrost sprzedaży LfL o 1,9 proc. w sieci Tesco w okresie świątecznym w Wielkiej Brytanii wywołało entuzjastyczne oceny komentatorów. Z drugiej strony, jak zauważają, akcje spółki spadły o 4,5 proc.

- Nie został osiągnięty oczekiwany wzrost o 3 proc. Jeśli weźmiemy pod uwagę poziom inflacji 1,9 proc., to wyniki w ujęciu kwartalnym są słabe, szczególnie biorąc pod uwagę, że Tesco wciąż wykazuje tendencję spadkową z powodu utraty udziału w rynku w trakcie wojny cenowej z dyskontami. Segment sprzedaży internetowe (wzrost o 5 proc.) i formatu convenience (wzrost o 2,3 proc.) nie pobiły wyników rynku (odpowiednio 8,5 proc. i 6 proc.), a zatem trudno jest przewidzieć, skąd przyjdzie wzrost w przyszłości. Akwizycja Bookera oferuje szansę na wzrost i zwiększenie dźwigni operacyjnej, ponieważ obie firmy generują synergię i siłę nabywczą w całym handlu detalicznym żywnością, ale bez Bookera perspektywy rozwoju Tesco są rozczarowujące – oceniają analitycy GlobalData.

Przeczytaj także:

Tesco odbiło się od dna. Są wzrosty LFL - także w Polsce

Kolejnym przegranym, według GlobalData, jest Marks&Spancer. - Spadek sprzedaży żywności o 0,4 proc. jest szokujący. Dywizja spożywcza w sieci Marks&Spencer początkowo została uznana na bardzo obiecujący segment z perspektywą na wzrost powierzchni sprzedaży żywności w salonach M&S, jednak wzrostu sprzedaży żywności nie widać. Przy inflacji na poziomie 2,8 proc. podane wyniki sprzedaży LfL to poważny spadek – oceniają analitycy GlobalData.

Ponieważ konsumenci więcej wydają w dyskontach i sieciach spożywczych, analitycy GlobalData nie widzą możliwości znacznej poprawy w dywizji żywnościowej M&S w tym roku.

Kolejny „wielki przegrany” – sieć Waitrose, opublikował 1, proc. wzrostu w ujęciu LfL w okresie świątecznym. Jak oceniają analitycy GlobalData, nie było to najgorszym wynikiem w tym sektorze, jednak pokazuje spowolnienie wzrostu od 2016 r. (plus 2,8 proc. w tym samym okresie w 2016/17) i oznacza dalsze obawy o zyski.

- W pierwszym półroczu 2017/18 zysk Waitrose spadł o 17,4 proc., a dla porównania o 28,9 proc. za pierwsze półrocze 2016/17. Jeśli z wyniku 1,5 proc. wzrostu w okresie świątecznym wyeliminujemy inflacje, która wzrosła o 2,8 proc. widać, że nastąpił znaczny spadek marży albo wolumenów sprzedaży lub obu. Tak czy inaczej, jest to powód do niepokoju dla detalisty w 2018 roku, zwłaszcza że jest bezpośrednio zagrożony ekspansją ofert premium występujących u wszystkich jego konkurentów – napisaliu analitycy.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Em 2018-01-12 17:14:28

    Tak wszyscy krzyczycie, że muzułmanie napływają i się nie asymilują. A jak już się asymilują...chociażby obchodząc boże narodzenie (celowo z małej litery), to jesteście równie wielce oburzeni. Taka rasistowsko-ksenofobiczna labilność

  • jar 2018-01-12 16:42:44

    Czyżby świąteczna reklama Tesco z muzułmanami zrobiła swoje, a co za tym idzie brytyjczycy zbojkotowali Tesco w te święta?

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    18,99

  • Śr

    15,85

  • Min

    9,49

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7994

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane