Grant Thornton: Polska jest liderem równouprawnienia w regionie

Autor: dlahandlu.pl 8 marca 2018 10:51

34 proc. wyższej kadry kierowniczej w polskich firmach stanowią kobiety, a jedynie 7 proc. przedsiębiorstw nie zatrudnia Polek na wysokich stanowiskach. Polska jest liderem równouprawnienia w regionie – wynika z najnowszej edycji badania „Women in Business” przeprowadzonego przez Grant Thornton.

Jak wynika z badania, jedna trzecia (34 proc.) kluczowych stanowisk w polskich firmach zajmują kobiety. To zdecydowanie więcej niż średnia dla Unii Europejskiej czy świata. Największy udział kobiet w biznesie odnotowano w krajach Azji Południowo-Wschodniej (47 proc. w Filipinach, 43 proc. w Indonezji, 42 proc. w Tajlandii), najniższy w Japonii (5 proc.) i Australii (15 proc.).

Kobiety na stanowiskach kierowniczych to niemalże norma w polskich firmach – jedynie 7 proc. rodzimych przedsiębiorców nie zdecydowało się powierzyć paniom kluczowych funkcji. To bardzo dobry wynik, jeden z najlepszych na świecie – dla porównania we Francji firm niezatrudniających kobiet na wyższych stanowiskach kierowniczych jest 21 proc., w Wielkiej Brytanii 25 proc., a w Niemczech aż 33 proc.

Polskie firmy nie powinny jednak osiadać na laurach – jak pokazywały zeszłoroczne badania firmy Grant Thornton (opublikowane 8 marca 2017 r.), pomimo wysokiego udziału kobiet w ogólnej kategorii wyższej kadry kierowniczej, nadal mało jest w polskich firmach kobiet na najwyższych stanowiskach – prezesem zarządu tylko w 8 proc. przypadków była kobieta.

Najbardziej popularne w polskich firmach są działania mające pomóc kobietom godzić karierę z rolą matki: aż 80 proc. przebadanych firm w Polsce oferuje pracownikom możliwość pracy na część etatu, a 78 proc. umożliwia pracę w elastycznych godzinach pracy. Polscy pracodawcy bardzo rzadko natomiast wprowadzają parytety, rzadko uzależniają bonusy zarządów od wskaźników dotyczących równości płci firmie i rzadko udostępniają publicznie te wskaźniki – wszystkie te trzy narzędzia stosuje tylko 4 proc. pracodawców w Polsce.

Spytani o to, kto powinien regulować i troszczyć się o równość w biznesie, ponad połowa polskich przedsiębiorców odpowiedziała, że to biznes powinien sam (lub przy minimalnym udziale państwa) dbać o równouprawnienie w firmach. Z kolei najważniejszą dla pracodawców motywacją do dbania o równe traktowanie kobiet i mężczyzn jest chęć przyciągnięcia i utrzymania pracowników. Zdaniem przedsiębiorców to stereotypy na temat ról płciowych są największą barierą dla działania na rzecz równości w miejscu pracy.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    5,36

  • Śr

    3,76

  • Min

    2,68

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 4296

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 704461

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane