Handel nowoczesny ma 80 proc. udziałów w rynku. Największe sieci wciąż będą rosły

Autor: dlahandlu.pl 31 sierpnia 2016 09:34

Rynek handlu spożywczego w 2015 roku wyniósł prawie 210 mld zł wzrastając o około 18 proc. od 2010 roku, przy średniorocznej stopie wzrostu równej 3,3 proc. Za wzrostem stoi relatywnie szybki rozwój największych sieci handlowych, wpisujących się w handel nowoczesny, przy jednoczesnym spadku znaczenia handlu tradycyjnego, którego udział zmniejszył się w tym samym okresie o ponad 30 proc., z poziomu prawie 60 mld zł w 2010 do nieco ponad 40 mld zł w 2015. Największe sieci handlowe wraz z pozostałymi podmiotami reprezentującymi handel nowoczesny, zwiększyły swój udział w rynku handlu spożywczego o prawie 42 proc. obejmując ponad 80 proc. rynku w 2015 roku - wynika z raportu "Handel spożywczy w Polsce w latach 2010-2020", przygotowanego przez Roland Berger.

Prognozowana wartość rynku handlu spożywczego jest szacowana na ponad 230 mld zł w 2020 roku, przy umiarkowanym średniorocznym wzroście wynoszącym 1,7 proc. w okresie prognozy. Spowolnienie tempa wzrostu w porównaniu do ostatnich 5 lat wynika ze spowalniającego wzrostu cen żywności oraz prognozowanego spadku spożycia indywidualnego w nadchodzących latach.Powolny wzrost cen żywności będzie wynikał z prognozowanych niskich cen surowców rolnych na rynkach światowych oraz spadku dynamiki spożycia indywidualnego, związanego ze sprzedażą produktów spożywczych.

Trend wzrostowy handlu nowoczesnego kosztem tradycyjnego przyczyni się do zwiększenia udziału w rynku handlu nowoczesnego do 84 proc. z obecnych 80 proc. W tym samym okresie handel tradycyjny zmniejszy się do 16 proc. z obecnych 20 proc.

Najszybszy wzrost od 2010 roku zanotowało dziesięć największych sieci handlowych zwiększając sprzedaż o około 60 proc. Niekwestionowanym liderem pod względem przychodów jest Biedronka z ponad 18 proc. udziałem w całym rynku spożywczym i przychodami równymi 38,5 mld zł w 2015 roku.Poza Biedronką, w czołówce uplasowały się kolejno Tesco, Lidl, Kaufland, Auchan, ABC, Lewiatan, Carrefour, Żabka i Intermarche.

Wraz z przychodami największych dziesięciu sieci, które rosły średniorocznie o około 11 proc., równie
szybko zwiększała się liczba punktów sprzedaży (o 10,7 proc. średniorocznie) oraz liczba pracowników (o 10,6 proc. średniorocznie). Relatywnie wolniej zwiększała się powierzchnia sprzedaży (o 8,5 proc. średniorocznie).

Dynamiczny skok liczby punktów sprzedaży oraz liczby pracowników, połączony z wolniejszym rozwojem powierzchni sprzedażowej wynikał z szybszego rozwoju segmentów convenience i dyskontów, które przy relatywnie niższej powierzchni sklepowej w porównaniu do supermarketów i hipermarketów charakteryzują się wyższą efektywnością sprzedaży.

W okresie ostatnich 6 lat rosła także efektywność sprzedaży największych dziesięciu sieci handlu
spożywczego. Sprzedaż na mkw. wzrosła z poziomu 17 tys. zł w 2010 roku do poziomu 18 tys. zł w
2015 roku notując wzrost o 6 proc. Z kolei sprzedaż na pracownika wzrosła z poziomu 552 tys. PLN w 2010 roku do poziomu 561 tys. zł w 2015 roku notując wzrost o 2 proc.

W ostatnich 6 latach marża EBITDA wahała się pomiędzy 2,3 proc. a 4,8 proc., osiągając poziom 3,7 proc. w 2015 roku. Duża dynamika zmian marżowości największych sprzedawców handlu detalicznego w latach 2010-2015 wynikała głównie z wahań rentowności w segmencie supermarketów i hipermarketów, które wykazywały, szczególnie w ostatnich 2 latach, ujemny lub bliski zera zysk EBITDA.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    1,99

  • Śr

    0,98

  • Min

    0,69

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8796

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.