IERiGŻ: Jak kształtowały się ceny żywności pod koniec 2016 r.

www.portalspozywczy.pl 2 stycznia 2017 11:02

W październiku br., w porównaniu z poprzednim miesiącem, ceny żywności i napojów bezalkoholowych wzrosły o 0,5 proc., po spadku we wrześniu br. o 0,2 proc. Wzrost cen żywności był taki sam jak łącznych cen towarów i usług konsumpcyjnych. Podrożały wszystkie podstawowe grupy artykułów żywnościowych, z wyjątkiem produktów mięsnych i owoców - informują analitycy IERiGŻ w raporcie.

Najbardziej zwiększyły się przeciętne ceny warzyw (o 3,9 proc.) i tłuszczów jadalnych (o 2,3 proc.). O wzroście cen warzyw zadecydowała znacząca zwyżka cen warzyw świeżych (o 9,7 proc., w tym ogórków o 76 proc. i pomidorów o 18,9 proc.).

Spośród tłuszczów podrożało głównie masło (o 5,7 proc.) oraz pozostałe tłuszcze zwierzęce (o 1,2 proc.). Ceny artykułów mleczarskich podniosły się o 0,8 proc., w tym serów dojrzewających i topionych o 1,6 proc.. Za ryby i owoce morza konsumenci musieli zapłacić o 0,6 proc. więcej niż przed miesiącem, w tym za ryby świeże o 0,9 proc., a za wędzone i solone o 1,1 proc. więcej.

Droższe niż we wrześniu były produkty z grupy „cukier, dżem, miód, czekolada i wyroby cukiernicze” (o 0,5 proc.), w tym cukier o 1,4 proc., czekolada o 0,4 proc., przy stabilizacji cen wyrobów cukierniczych. Pieczywo i produkty zbożowe podrożały o 0,4 proc., w tym płatki śniadaniowe o 0,8 proc., makarony o 0,7 proc., kasze i pozostałe wyroby piekarskie po 0,4 proc., a mąka i pieczywo po 0,3 proc. Ceny jaj zwiększyły się o 0,3 proc. Nieznacznie, bo o 0,1 proc. obniżyły się przeciętne ceny mięsa i wędlin. Spadkowi cen drobiu o 2,8 proc. towarzyszył wzrost cen mięsa wieprzowego o 0,8 proc. oraz wędlin i pozostałych przetworów mięsnych o 0,4 proc. Ceny owoców zmalały średnio o 3,3 proc., w tym cytrusów o 11,3 proc., jabłek o 8,4 proc., a bananów o 3,6 proc.

W październiku br. ceny żywności i napojów bezalkoholowych były przeciętnie o 0,4 proc. wyższe niż w analogicznym miesiącu ub. roku., przy spadku cen towarów i usług konsumpcyjnych o 0,2 proc. Październik był 28 kolejnym i – jak przewidują eksperci – ostatnim miesiącem utrzymywania się w Polsce deflacji (w ujęciu rocznym, tab. 4). Ceny żywności, po spadku w okresie maj 2014 r. – wrzesień 2015 r., od października 2015 r. wykazują stałą tendencję wzrostową. W październiku br., w porównaniu z październikiem ub. roku, istotnie zwiększyły się przeciętne ceny cukru i wyrobów cukierniczych (o 5,2 proc., w tym cukru o 27,5 proc.), ryb i owoców morza (o 5,1 proc.) oraz tłuszczów jadalnych (o 4,2 proc.). Wzrost cen artykułów mięsnych wyniósł 1,6 proc., a pieczywa i produktów zbożowych 0,8 proc. Dżemy, marmolady i miód podrożały o 2,4 proc,czekolada o 0,8 proc., przy niewielkim wzroście cen wyrobów cukierniczych (o 0,2 proc). Wydatnie wzrosły ceny ryb świeżych (o 10,5 proc.) i mrożonych (o 3,1 proc.). Za masło w październiku br. konsumenci musieli zapłacić o 9,4 proc. więcej niż rok wcześniej, za oleje roślinne o 0,7 proc. więcej, a za margaryny o 0,2 proc. więcej.

Więcej na portalspozywczy.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8796

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.