III kwartał w handlu: Podróże z Lidlem, zwolnienia w Tesco, Eurocash przejmuje Milę

Autor: dlahandlu.pl 13 października 2017 11:05

III kwartał w handlu: Podróże z Lidlem, zwolnienia w Tesco, Eurocash przejmuje Milę Fot. Shutterstock.com

Przyjrzeliśmy się najważniejszym wydarzeniom w sieciach handlowych w III kwartale br. Sporo działo się w Lidlu – nowa usługa i inwestycje w dystrybucję – oraz w Tesco – sieć nadal ma kłopoty na naszym rynku. Polska sieć Dino została natomiast liderem nowych otwarć i nie zamierza zwalniać tempa. Rynek zelektryzowała wiadomość o przejęciu Mili przez Eurocash. Apetyt na Karkowski Kredens ma natomiast E.Leclerc. Z kolei Piotr i Paweł uruchomił nowy koncept sklepów na stacjach paliw BP.

Lidl
Lidl Polska uruchomił nową usługę – Lidl Podróże, w ramach której jako agent turystyczny od 12 września br. oferuje wycieczki krajowe i zagraniczne. Polska jest ósmym krajem, w którym Lidl uruchamia taką usługę. Najwcześniej, bo w 2006 roku, wystartowała ona w Niemczech pod nazwą Lidl-Reisen. Obecnie funkcjonuje również w Austrii, Szwajcarii, Holandii, Francji, Rumunii oraz we Włoszech. Prace nad projektem trwały rok. Lidl nie będzie sprzedawał wycieczek w swoich sklepach, ponieważ kompetencje osoby sprzedającej wycieczki różnią się od kwalifikacji sprzedawców w sklepach spożywczych. Sklepy będą jedynie kanałem komunikacji.

Niemiecki dyskonter pochwalił się także otwarciem e-sklepu w Czechach. Czy kolejnym rynkiem na którym wejdzie z tym kanałem sprzedaży będzie Polska? Jak się dowiedzieliśmy, na razie nie. Sieć wyjaśnia, że dojrzałość e-commerce w Polsce jest mocno uzależniona od branży. Wydaje się, że branża spożywcza do nich nie należy.

- W chwili obecnej z uwagi na dostępność sklepów Lidl w ponad 600 lokalizacjach w całej Polsce, nie planujemy sprzedaży on-line. Format naszych obiektów jest przestronny, nowoczesny, dostosowany do potrzeb naszych klientów i sprzedaży bezpośredniej - wyjaśniło nam biuro prasowe sieci Lidl.
Lidl podpisał też niedawno umowę na budowę 10. centrum dystrybucyjnego w Kałuszynie, sieć rozpoczęła rekrutację pracowników do nowego obiektu. Ponadto, 3 sierpnia br. sieć podpisała z Budimeksem umowę na budowę centrum dystrybucyjnego Lidl Mińsk Mazowiecki. Wartość umowy to ponad 146,4 mln zł netto. Termin zakończenia inwestycji ustalono na 15 lipca 2018 r. Magazyny będą zaopatrywać sklepy sieci w stolicy i w jej okolicach. Budowa nowego obiektu, jak i wcześniejsze czerwcowe otwarcie magazynu na Śląsku, wpisuje się w strategię sieci, aby konkurować o obszary, których Biedronka nie zdążyła jeszcze zdominować.

Kaufland
- Kaufland zamierza realizować koncept kawiarniano-gastronomiczny we wszystkich nowo otwieranych marketach w Polsce oraz w wybranych modernizowanych obiektach, tam gdzie pozwolą nam na to możliwości lokalowe. W tym i w przyszłym roku Kaufland planuje otwarcie 7 nowych marketów - powiedział redakcji dlahandlu.pl Krzysztof Litwinek z biura prasowego Kaufland Polska Markety Sp. z o.o. Sp. k.
Najbliższe otwarcie zaplanowane jest w Białymstoku, gdzie powstanie taka strefa z ok. 40 miejscami siedzącymi. Otwarcie sklepu nastąpi w listopadzie. Kolejne koncepty kawiarniano-gastronomiczne będą uruchamiane w nowo otwieranych marketach w przyszłym roku.

Kaufland analizuje także możliwości wprowadzenia do Polski e-sklepu. - Obserwujemy rynek oraz zachowania konsumenckie Polaków w celu jak najlepszej oceny potencjału rozwoju takiej usługi, żeby jak najlepiej odpowiadała na potrzeby klientów i była jak najbardziej efektywna biznesowo. Analizujemy możliwości wprowadzenia na polski rynek e-sklepu Kauflandu, ale jest jeszcze za wcześnie na decyzje w tej kwestii - odpowiedziało nam biuro prasowe firmy.

Auchan
Spółka Auchan Retail podjęła współpracę z chińskim start-upem Hanshow Technology. Owocem współpracy ma być wypracowanie innowacyjnego centralnego narzędzia do etykietowania. Jeśli rozwiązanie pomyślnie przejdzie fazę testów zostanie wprowadzone m.in. do Polski.
Technologia ma za zadanie znacznie ułatwić klientom zakupy, a pracownikom pracę. Cyfrowe rozwiązanie może zostać wdrożone na całą oferowaną gamę produktów. Etykiety przy półce mogą zostać zmieniane szybciej i łatwiej. Obecnie firma jest w trakcie testów.

Informowaliśmy także, że Auchan zarejestrował w polskim urzędzie patentowym dwa znaki towarowe: Moje Auchan oraz Auchan Supermarket. Według klasyfikacji znaki dotyczą poszczególnych grup produktów, ale i usług. Podmiotem zgłaszającym jest Auchan Holding. Może to oznaczać, że pierwsze nowe szyldy francuskiej grupy zawisną wkrótce na polskich sklepach, a szyld Simply Market zniknie z rynku, zmieniając się w Auchan Supermarket.

Pisaliśmy również o planowej inwestycji Auchan w Zgorzelcu, gdzie obok Castoramy zostanie wybudowany nowy hipermarket sieci. Obiekt ma być ogromny.

Ustaliliśmy także, że do KRS został wpisany podział spółki Auchan Polska w Piasecznie przez wydzielenie oddziału, stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa i przeniesienie tego oddziału na spółkę Immochan Polska. Udziały w kapitale zakładowym Immochan Polska zostaną objęte przez wspólników Auchan Polska, Auchan Holding SA, Auchan Retail International SA, oraz MONICOLE EXPLOITATIEMAATSCHAPPIJ BV I VALPOLAND S.C.A.
Wszelkie składniki majątkowe, prawa i zobowiązania, które nie są związane z działalnością oddziału, pozostaną własnością Auchan Polska.

Dino
Sieć Dino idzie jak burza. – Mamy zabezpieczonych ponad 400 lokalizacji pod budowę nowych sklepów i cel, by sieć liczyła ponad 1200 sklepów do końca 2020 roku. Chcemy, by tegoroczna dynamika otwierania nowych sklepów była wyższa niż rok temu – powiedział Szymon Piduch, prezes zarządu Dino Polska.
– Spodziewamy się, że większa liczba otwarć przypadnie na II połowę roku 2017 r. W kolejnych miesiącach będziemy kontynuować rozbudowę centrów dystrybucyjnych i zakładów mięsnych Agro Rydzyna, tak by były one gotowe obsłużyć coraz większą liczbę sklepów. Pozytywne tendencje rynkowe widoczne w I połowie roku są dobrą zapowiedzią kolejnych miesięcy 2017 roku. Oczekujemy, że będą one stanowiły wsparcie dla dalszego dynamicznego rozwoju naszej sieci – podsumował Szymon Piduch.

Łączne nakłady inwestycyjne Grupy Dino wyniosły w I półroczu br. 151,2 mln zł. Nakłady na ekspansję sieci sklepów Dino (w tym cena nabycia nieruchomości koszty budowy sklepów i ich wyposażenia oraz zakupy wyposażenia i urządzeń) wyniosły 129,9 mln zł. Nakłady na centra dystrybucyjne wyniosły 15,7 mln zł, a na rozbudowę i modernizację zakładu mięsnego prowadzonego przez Agro-Rydzynę przeznaczono 2,8 mln zł (głównie na zakup maszyn przetwórstwa mięsnego).
Z kolei planowane centrum dystrybucyjne na Dolnym Śląsku ma wspierać dalszą ekspansję i zagęszczanie sieci sklepów Dino w tym regionie.

Tesco
Tesco wciąż nie ma dobrej passy. Co działo się w sieci w III kwartale br? Tesco Polska zawiadomiło również o zamiarze dokonania zwolnień grupowych. Przyczyną jest reorganizacja zakładu pracy polegająca na zaprzestaniu wykonywania części działań specjalistycznych i administracyjnych lub ich znaczącej zmianie, co spowoduje konieczność zmniejszenia zatrudnienia w biurze głównym w Tesco Polska. Zwolnienia z pracy obejmą maksymalnie 400 pracowników zatrudnionych w strukturach biura głównego - poinformowała spółka.

Związki zawodowe z Tesco poinformowały natomiast o likwidacji zmiany nocnej w pięciu sklepach sieci. Decyzja dotyczy placówek Tesco w następujących miejscowościach: Łódź (Widzew), Jelenia Góra, Rybnik, Opole (Ozimska) oraz Wałbrzych. Ponadto, wW oparciu o opinie i analizy została podjęta decyzja, aby wprowadzić taką samą strukturę kierowniczą w działach Zmiana Nocna, Bistro oraz Grocery we wszystkich krajach Europy Centralnej. W związku z tym, w wybranych sklepach ulegnie przeorganizowanie pracy osób zarządzających na stoiskach sucha żywność, zmianie nocnej i Bistro.

Jednym z działań mających poprawić wyniki sieci jest ograniczanie powierzchni hipermarketów, w niektórych przypadkach sieć zmniejsza powierzchnię sprzedaży aż dwukrotnie, tak jak w Krakowie, gdzie zredukowano ją z 12 tys. do 6,9 tys. mkw. - W całym regionie zmniejszamy powierzchnię największych sklepów, a wzrost sprzedaży notowany przez mniejsze hipermarkety jest bardzo zadowalający. Jednocześnie zamykamy pojedyncze nierentowne placówki o mniejszej powierzchni. Do tej pory było ich około 30 i nie możemy wykluczyć zamknięcia kolejnych, ale to zawsze ostatnia z rozważanych przez nas opcji — powiedział Matt Simister, szef Tesco na Europę Środkowo-Wschodnią.
Sieć rezygnuje z powierzchni zajmowanej dotychczas przez asortyment AGD/RTV i podnajmuje tę powierzchnię innym detalistom. Firma widzi też przyszłość w rozwoju punktów click and collect do odbioru zakupów internetowych oraz rozwoju placówek convenience. Póki co, chce się jednak skupić na obronie udziałów rynkowych w segmencie hipermarketów.
Na koniec lutego 2018 Tesco będzie miało w Polsce o 33 tys. mkw. powierzchni handlowej mniej - wynika z raportu rocznego Tesco. Na koniec lutego 2017 sieć miała w Polsce 429 sklepów. Na koniec lutego 2018 roku będzie ich 420 lub mniej.

Informowaliśmy również, że koncern Hilton Food Group podpisał umowę z Tesco Central Europe na produkcję i dostawę świeżych produktów dla detalisty. Koncern wybuduje w tym celu fabrykę w Polsce. Obie grupy podpisały również pięcioletnią umowę dotyczącą dostawy pakowanego mięsa do sklepów Tesco na terenie Europy Środkowej.

W minionym kwartale Tesco we współpracy z partnerami Prologis i DHL otworzyło centrum dystrybucji w miejscowości Gáň koło Galanty na Słowacji. Obiekt o powierzchni 146 500 mkw. jest największym i najnowocześniejszym hubem dystrybucyjnym Tesco w Europie Środkowej, trzecim co do wielkości na świecie i będzie najważniejszym węzłem logistycznym Tesco w Europie Środkowej.

Tesco inwestuje także w technologie. Dzięki usłudze Scan&Shop klienci sklepu przy ul. Fieldorfa 41 w Warszawie, będą mogli przyspieszyć swoje zakupy i jednocześnie zaoszczędzić pieniądze dzięki ciągłej kontroli wydatków na ekranie ręcznego skanera czy telefonu. Dotychczas z tego rozwiązania mogli korzystać klienci trzech sklepów w Krakowie, Poznaniu i Łodzi.

Biedronka
25 września br. sieć Biedronka wprowadziła do sprzedaży trzy karty podarunkowe dla klientów indywidualnych. Każdą z kart można doładować kwotą od 10 zł do 5 tys. zł, a zgromadzone na niej środki przeznaczyć na zakup produktów w dowolnym sklepie sieci. Karty mogą być również nabywane przez przedsiębiorców, chcących podarować je swoim pracownikom.

W sierpniu br. sieć podjęła decyzję o kontynuowaniu programu lojalnościowego z Gangiem Świeżaków. Program okazał się być hitem i znalazł wielu naśladowców wśród konkurencji, włączając w to Lidla.

Informowaliśmy również, że Biedronka podpisała umowę dystrybucyjną z chorwackim producentem mięsa PIK Vrbovec. Biedronka wprowadzi produkty koncernu do wszystkich swoich sklepów. Kontrakt został zainicjowany akcją "Tydzień Bałkański", który jest realizowany w sklepach portugalskiej Grupy. Według dyrektora ds. marketingu firmy PIK Vrbovec - Tihana Vujčić - polski rynek liczący 38 milionów mieszkańców, stanowi "ogromny potencjał eksportowy" dla produktów chorwackich.

Właściciel Biedronki, firma Jeronimo Martins Polska, podsumowała także rok działalności fabryki zup w Parzniewie, w którą firma zainwestowała 30 mln zł. Zakład produkuje 12 różnych smaków zup kremów, zatrudnia 30 etatowych pracowników i ma na koncie ponad 5 milionów wyprodukowanych porcji, czyli ok. 16 tys. porcji dziennie. Oznacza to, że w rok obroty sieci Biedronka na asortymencie zup z własnej fabryki to 20 zł mln zł, czyli 2/3 z zainwestowanej kwoty.
Firma zapowiada dalsze plany rozwoju w kategorii zup i cały czas poszukuje nowych smaków, połączeń i receptur, bo ma ambicję zostać liderem na rynku zup w Polsce.

Carrefour
Carrefour konsekwentnie wierzy w hipermarkety. – To format, który cały czas się rozwija – uważa Guillaume de Colonges, prezes Carrefour Polska. Jak informował, sprzedaż Carrefoura w Polsce w trzecim kwartale nadal solidnie rośnie, we wszystkich formatach.
W tym roku grupa Carrefoura otworzy 3 hipermarkety. We wrześniu w nowo otwartej Galerii Północnej w Warszawie ruszył sklep sieci właśnie w tym formacie. Każdego roku Carrefour inwestuje na polskim rynku ok. 250 mln zł, w tym w budowę i modernizację centrów handlowych oraz sklepów.
Carrefour śmiało wchodzi w nowoczesne rozwiązania, w tym rozwiązania cyfrowe. W porównaniu do wszystkich innych krajów, w których Carrefour jest obecny, w Polsce wprowadzanych jest najwięcej tego typu projektów. Jednym z nich jest projekt SąSiatki, zaproponowany przez detalistę w sierpniu tego roku. Usługa oparta jest na mechanizmach ekonomii współpracy. Za jej pośrednictwem klienci mogą zamawiać zakupy przez Internet i dostarczać je sobie nawzajem.
Ponadto Carrefour jako pierwsza sieć spożywcza w Polsce, uruchamia koncept Marketplace, czyli internetową platformę sprzedaży łączącą klientów ze sprzedawcami. Dzięki temu rozwiązaniu zyskają oni dostęp do jeszcze szerszej oferty różnorodnych produktów oraz sprawdzonych sprzedawców. Według informacji Carrefoura, w Marketplace znajdzie się dodatkowo 180 tys. produktów niedostępnych w sklepach sieci. Projekt ma ruszyć na początku czwartego kwartału.
Carrefour we wspomnianym już skelpie w Galerii Północnej uruchomił także test nowej usługi „Scan&Go”. Wkrótce usługa zostanie wdrożona w kolejnych warszawskich sklepach, a docelowo ma być dostępna we wszystkich placówkach sieci w Polsce. „Scan&Go” to kolejna usługa, która rozbudowuje aplikację mobilną „Mój Carrefour”.

  • powlucina 2017-10-21 23:27:19

    a ja tam tak bardzo kocham jedynego szlachetnego tak go szanuję adamie mój adacho kochanie tęsknię

  • Dobre sobie 2017-10-16 16:08:07

    A kto lowiedzial ze ta mafijna spolka przejmie Mile? Oni chca ale to moze sie ponoc nie udac.

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9338

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane