Innowacje w sklepach napotykają na barierę przyzwyczajeń i demografii

Autor: dlahandlu.pl 4 kwietnia 2017 13:18

Skanery i kasy samoobsługowe w sklepach spotkały się póki co z mało entuzjastycznym przyjęciem. - Wśród największych zagrożeń dla innowacyjnych rozwiązań, należy wymienić przyzwyczajenie. Jest ono drugą naturą człowieka i największym wrogiem zmiany - wyjaśnia Wiktor Miałkowski, partner w Pro Business Solutions.


Pozostałe trudności na jakie natrafiają innowacyjne rozwiązania to: demografia – jesteśmy coraz starszym społeczeństwem, a niestety niechęć do innowacji rośnie wraz z wiekiem. Zakupy internetowe – osoby otwarte na nowości są naturalnie ukierunkowane na zakupy e-commerce, stąd dodatkowy problem z innowacjami w sklepach stacjonarnych. Niedoskonałość nowych rozwiązań – są to skomplikowane systemy, wymagające ciągłych udoskonaleń. Wszelkie utrudnienia i niedogodności w ich przypadku, mają dużo większe znaczenie niż przy tradycyjnej formie zakupów. Każda niesprawność urządzeń, brak produktu w systemie lub dodatkowa kontrola, dramatycznie zawęża chęć korzystania z nowej usługi. Balans zaufania i ryzyka kradzieży – sklepy mają świadomość, że zawsze znajdą się pojedyncze osoby próbujące obejść system. Stąd konieczność losowego sprawdzania automatycznych zakupów, czego z kolei nie lubią sami klienci, bo przecież nikt nie chce być traktowany jak potencjalny złodziej. Wsparcie na poziomie sklepów - często same sklepy nie są w pełni przygotowane do takich wdrożeń. Słabości wewnętrznego systemu informatycznego, oszczędności na personelu i jego wyszkoleniu, powodują, że testy nowości są bardzo trudne, a klienci natrafiając na problemy, bardzo łatwo się zniechęcają.

Przykładem obrazującym, jak duży musi być impuls do masowego korzystania z automatyzacji sprzedaży, są biletomaty na przystankach. Pasażer bez biletu ma prosty wybór: albo skorzysta z biletomatu, albo ryzykuje wysoki mandat za jego brak. Jednak na tak drastyczny krok nie stać żadnego detalisty, gdyż jego klient ma dużo większy wybór, chociażby u konkurencji obok. Z tego powodu tego typu zmiany będą jeszcze trwały wiele lat. Najprawdopodobniej wygra ten, kto zidentyfikuje prawdziwie istotną korzyść dla klientów, jednak dotychczas udało się to niewielu - uważa Wiktor Miałkowski, partner w Pro Business Solutions.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    20,25

  • Śr

    15,43

  • Min

    12,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11013

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane