Inquiry: Najważniejszymi graczami na handlowej mapie Polski pozostają dyskonty

www.portalspozywczy.pl 19 grudnia 2016 11:03

Ostatni rok upłynął pod znakiem niepewności i zwiększonego ryzyka, wywołanego z jednej strony sytuacją międzynarodową, a z drugiej – inicjatywami ustawodawczym, których ostateczny kształt i wpływ na handel trudno przewidzieć. Niemniej rok 2016 przyniósł kontynuację trendów z lat poprzednich, a handel detaliczny wciąż odnotowuje wzrosty – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Agnieszka Górnicka, prezes zarządu agencji badawczej Inquiry.

– Pomimo dobrej kondycji handlu detalicznego w Polsce nie wszystkim sieciom udaje się odnieść sukces. W ciągu ostatniego roku z rynku wycofało się kilku globalnych graczy, w tym sklepy American Eagle, GAP, a nawet Marks & Spencer. Zaprzestanie działalności ogłosiła także polska marka Tallinder z grupy LPP – mówi Agnieszka Górnicka.

- Rok 2016 okazał się mało przychylny także dla firm funkcjonujących od wielu lat na rynku spożywczym. Mowa tu o delikatesach Alma i sieci MarcPol. Zbyt ambitne plany ekspansji oraz oferta sklepu niedostosowana do potrzeb rynku, spowodowały decyzję o zamknięciu niedochodowych placówek. Mimo to obie firmy nie zdołały uniknąć upadłości – mówi prezes Inquiry.

Dodaje, że w obliczu zmian zachodzących na rynku, część firm decyduje się zawczasu na wprowadzenie nowej strategii biznesowej, jak na przykład Makro Cash & Carry, które przeprowadza restrukturyzacje, planując zamknięcie 11 hal i zwolnienia pracowników. Zarząd Makro tłumaczy swoje decyzje realizacją modelu wielokanałowego oraz dopasowaniem formatów hal do potrzeb lokalnych rynków.

– Tak jak w latach ubiegłych, najważniejszymi graczami na handlowej mapie Polski pozostają dyskonty. W ciągu ostatnich 5 lat spożywcze sieci dyskontowe podwoiły swoje obroty. Wszystkiemu towarzyszy spadek cen, ale i nowe pomysły na przyciągnięcie klienta. Szczególnie ciekawa jest rywalizacja Lidla i Biedronki – mówi Agnieszka Górnicka.

– Przykładem mogą być tygodnie tematyczne prezentujące kuchnie lokalne z różnych części świata, choć kuchnia to nie jedyny front, na którym walczą dyskonty. Jest to także moda i akcesoria do domu, elektronika, a nawet produkty niszowe, takie jak winylowe płyty. Podczas gdy Lidl stawia na promocję własnych marek, Biedronka zaprasza do współpracy znane nazwiska, które tworzą oryginalne limitowane serie produktów w przystępnych cenach m.in. Maciej Zień, Bohoboco, Paprocki & Brzozowski – dodaje Górnicka.

Całość na portalspozywczy.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9338

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane