Jedna trzecia Polaków wyda minimum 300 zł na poświątecznych wyprzedażach

Autor: dlahandlu.pl 20 grudnia 2017 09:48

Jedna trzecia Polaków wyda minimum 300 zł na poświątecznych wyprzedażach fot. Shutterstock

Spośród różnego typu promocji Polacy najbardziej upodobali sobie wyprzedaże sezonowe. Prawie 50 proc. konsumentów zwleka z decyzją zakupową do czasu startu promocji lub wyprzedaży. W trakcie trwania wyprzedaży i promocji konsumenci najchętniej kupują obuwie, odzież, kosmetyki oraz elektronikę. Z badania firmy doradczej KPMG na temat zakupów promocyjnych wynika, że co trzeci badany zamierza wydać minimum 300 zł w trakcie poświątecznych i noworocznych wyprzedaży sezonowych.

Blisko 50 proc. konsumentów, którzy wzięli udział w badaniu KPMG przyznało, że wstrzymuje się z decyzjami zakupowymi do momentu rozpoczęcia wyprzedaży lub promocji. 38 proc. badanych odpowiedziało, że zakupów promocyjnych dokonuje spontanicznie. Wstrzymywanie się z realizacją zakupów jest bardziej specyficzne dla mężczyzn (54 proc. wskazań) i konsumentów poniżej 35. roku życia (52 proc. wskazań).

Zdecydowana większość Polaków (88 proc.) najchętniej korzysta z tradycyjnych i od dawna funkcjonujących wyprzedaży sezonowych. Natomiast zainteresowaniem połowy respondentów cieszą się całoroczne promocje, które dotyczą wybranego asortymentu. Coraz większą popularność zyskują akcje promocyjne, jak Czarny Piątek lub Cyfrowy Poniedziałek, które stosunkowo niedawno zaczęły wprowadzać sklepy działające w Polsce.

- W świecie online nadal najpopularniejsze są promocje dotyczące darmowej dostawy, które wskazało blisko 55 proc. konsumentów cyfrowych. Zbliżony poziom, dzięki znaczącemu wzrostowi wskazań respondentów w stosunku do deklaracji z 2016 roku, odnotowały promocje oferowane w ramach tzw. Czarnego Piątku. Cyfrowy Poniedziałek nadal cieszy się najmniejszą popularnością wśród tego typów promocji – mówi Jan Karasek, partner w dziale usług doradczych w KPMG w Polsce.

Już ponad połowa cyfrowych konsumentów wskazuje stronę internetową, jako najwygodniejszy kanał za pośrednictwem którego dokonuje zakupów. Takiej odpowiedzi udzieliło 58 proc. badanych konsumentów (w sumie blisko 70 proc. uwzględniając wszystkie typy urządzeń, w tym tablety i smartfony). Pomimo stałego dostępu do internetu dzięki urządzeniom mobilnym, ankietowani do zakupów internetowych najczęściej wykorzystują jednak laptopy lub komputery stacjonarne. Zakupów za pośrednictwem urządzeń mobilnych częściej dokonują osoby młode.

- Bez względu na ostateczne miejsce zakupu 40 proc. konsumentów odwiedza wcześniej strony internetowe sprzedawców. Znaczący wzrost w stosunku do roku 2016 odnotowała praktyka porównywania cen produktów w dedykowanych do tego serwisach internetowych (zmiana z poziomu 18 proc. do 27 proc.). Warto też podkreślić trend spadającej roli działań poprzedzających zakup, a realizowanych w tzw. świecie offline np. rozmowa na temat produktu z rodziną lub znajomymi (spadek z 40 proc. do 23 proc.), kontakt z obsługą sklepu stacjonarnego (spadek z 26 proc. do 14 proc.), czy wizyta w sklepie stacjonarnym (spadek z 27 proc. do 13 proc.) – mówi Jan Karasek.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    13,32

  • Śr

    7,01

  • Min

    3,49

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8744

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane