Jedna trzecia z największych firm handlowych naszego regionu pochodzi z Polski

Autor: rp.pl 12 września 2017 14:06

Prawie co trzecia firma z grupy 76 największych wschodnioeuropejskich przedsiębiorstw z branży handlowej pochodzi z Polski - zaliczają się do nich podmioty rodzime, ale także polskie spółki zagranicznych koncernów – wynika z raportu Coface TOP 500 CEE.

W 2016 roku branża handlowa dynamicznie zwiększyła wyniki finansowe – obroty były wyższe o 6,6 proc. a zyski wzrosły jeszcze silniej – o ponad 21 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.

Największe firmy w regionie Europy Środkowo-Wschodniej były w stanie umacniać swoją pozycję rynkową na przestrzeni 2016 r. Sprzyjały temu rosnące wydatki gospodarstw domowych, a konsumpcja prywatna stała się siłą napędową wschodnioeuropejskich gospodarek. W obliczu obniżającej się stopy bezrobocia, zwiększających się płac i rosnących wskaźników optymizmu, konsumenci zwiększali zakupy nie tylko towarów bieżącej potrzeby, ale także dóbr trwałego użytku.

Ponadto, spośród 500 firm ujętych w rankingu TOP 500 CEE, przedsiębiorstwa handlowe to największy pracodawca zatrudniający ponad 1/4 wszystkich pracowników w tej grupie. Niemniej jednak, sprzyjające otoczenie makroekonomiczne nie wyeliminowało wszystkich trudności. Wysoka konkurencja narzucała niskie marże i niejednokrotnie walkę cenową pomiędzy podmiotami z branży handlowej. Jednak konkurowanie o klienta było znacznie trudniejszym zdaniem dla mniejszych firm niż dużych przedsiębiorstw, ze względu na słabszą siłę negocjacyjną małego biznesu.

Wśród 76 największych firm w Europie Środkowo-Wschodniej działających w branży handlowej, prawie co trzecia pochodzi z Polski. Do tej grupy zaliczają się podmioty rodzime, ale także polskie spółki zagranicznych koncernów. Giganci działający w Polsce korzystali na lepszych perspektywach konsumpcji prywatnej (podobnie było w większości krajów Europy Środkowo-Wschodniej). Dobra sytuacja na rynku pracy ze stopą bezrobocia sięgającą 8,3 proc. na koniec 2016 roku, wynagrodzeniami rosnącymi średniorocznie o prawie 4 proc. i przedłużający się okres deflacji przez większą część 2016 roku wsparły wydatki gospodarstw domowych.

Odczyty wskaźników ufności konsumenckiej, które sięgają wieloletnich maksimów wskazują na optymizm wśród konsumentów i przekładają się na dalsze umacnianie konsumpcji prywatnej jako głównej siły napędowej wzrostu polskiego PKB. W 2017 roku polska gospodarka korzysta na dalszym wzroście konsumpcji gospodarstw domowych. Stopa bezrobocia osiągnęła 7,1 proc. w lipcu br., a dynamika wzrostu płac wzrosła jeszcze silniej niż w poprzednich latach. W tym roku zmiany cen powróciły do dodatniego poziomu, jednak wskaźnik inflacji pozostaje relatywnie niski. Konsumpcja gospodarstw domowych będzie odnotowywać stabilny wzrost, jednak najprawdopodobniej już nie tak dynamiczny jak w poprzednich kwartałach. W drugiej połowie tego roku dynamika sprzedaży detalicznej odczuje wygasający efekt wprowadzenia programu „Rodzina 500+", który stanowił wsparcie wzrostów odnotowanych stopniowo po jego uruchomieniu.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,99

  • Śr

    3,80

  • Min

    2,86

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9988

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane