PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: Frigo Express

Kłopoty w raju. Ekspansja Lidla jest kosztowna - spada tempo wzrostu i rentowność

Autor: dlahandlu.pl 31 stycznia 2018 11:15

Kłopoty w raju. Ekspansja Lidla jest kosztowna - spada tempo wzrostu i rentowność Fot. Shutterstock.com

Szybka międzynarodowa ekspansja sieci Lidl jest kosztowna, a zwiększone wydatki na inwestycje wywierają presję na rentowność. Właściciel sieci, Grupa Schwarz, chce uzyskać kontrolę nad kosztami.

Lidl rozpoczął ekspansję zagraniczną w 1988 roku i działa obecnie w 25 krajach. Jego działalność międzynarodowa stanowi około 70 proc. ogólnych obrotów sprzedawcy, a spółki zagraniczne są częścią Lidl Stiftung & Co KG. Analitycy Barclays opublikowali właśnie audyt dywizji międzynarodowych z roku podatkowego, który zakończył się w lutym 2017 r. Raport ten pokazuje, że tempo wzrostu Lidla spada. Podobnie jak rentowność.

Obroty tej dywizji, które nie obejmują rynku niemieckiego, wzrosły o 6,9 proc. do 41,53 mld euro (wzrost o 9,5 proc. przy stałych kursach wymiany). Jest dobry wynik, ale poniżej dwucyfrowego wzrostu, do którego sieć przyzwyczaiła analityków w ciągu ostatnich kilku lat. Według Lidla wzrost był nadal powyżej oczekiwań, a jego głównymi czynnikami były nowe otwarcia sklepów i rozbudowa obecnej sieci. W roku obrotowym 2016 po raz pierwszy w zestawieniu pojawiły się obroty z rynku litewskiego, ale nie ujęto w nich amerykańskich wyników, ponieważ grupa rozpoczęła tam działalność dopiero w czerwcu ubiegłego roku.

Raport pokazuje, że marża operacyjna Lidla spadła do 4,3 proc., co jest nadal wysokim wynikiem w porównaniu z konkurencją, ale jednak najniższym od 2012 roku. Firma przypisuje niższe zyski inwestycjom na nowych rynkach, ale według analityków istnieją także inne powody. Przebudowana formuła sklepu, o szerszym asortymencie produktów i nowych usługach, również miała ich zdaniem wpływ na wyniki.

Eksperci wskazują także, że koszty zatrudnienia wzrosły o 11 proc. i stanowią obecnie 9,11 proc. całkowitego obrotu Lidla na zagranicznych rynkach. Są nadal niższe niż w przypadku Ahold Delhaize (11,5 proc.), Sainsbury's (11 proc.) czy Carrefoura (10,8 proc.), ale wzrost kosztów przewyższa wzrost obrotów 2 do 1. Średni obrót na pracownika spadł o 3,7 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem  fiskalnym.

W latach 2016-2017 inwestycje Lidla wzrosły ponad dwukrotnie w porównaniu z rokiem poprzednim: z 2,8 do 7 mld euro, przy znacznym udziale inwestycji w nieruchomości. Operacje przebudowy sklepów były dla firmy dużym wydatkiem, podobnie jak przygotowania do startu w USA.

Lidl zapowiada, że wierzy w pozytywny wynik w roku podatkowym 2017-2018, z umiarkowanym wzrostem obrotów dzięki zmodernizowanej sieci sklepów i ekspansji w USA. Jednak amerykańska ekspansja przyczyni się do dalszego spadku dochodu netto.

Zdaniem analityków Barclays, właściciel Lidla, Grupa Schwarz, będzie teraz kładła nacisk na rentowność i dyscyplinę finansową. Dyrektor generalny Klaus Gehrig w rozmowie z Planet Retail powiedział, że nowe supermarkety Lidla są jak "szklane pałace", a także skrytykował brak efektywnego zarządzania kosztami. Decyzja o powołaniu Jespera Hojera na nowego dyrektora generalnego Lidla w lutym 2017 r. w połączeniu ze zmniejszoną obecnością sieci w internetowym kanale sprzedaży wskazuje na nową, bardziej oszczędną strategię dyskontera.

Podobał się artykuł? Podziel się!

  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    20,65

  • Śr

    12,22

  • Min

    9,59

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8296

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane