Kobiety siłą napędową handlu internetowego

Autor: Izba Gospodarki Elektronicznej 8 marca 2017 10:27

W ostatnim raporcie o polskim rynku e-commerce, przygotowanym przez firmę Gemius dla Izby Gospodarki Elektronicznej „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska” można dowiedzieć się, że ponad połowa użytkowniczek sieci robi zakupy w internecie. Jeszcze kilka lat temu przewaga panów kupujących w kanale online względem pań była dość wyraźna, dziś proporcje są już inne i to kobiety dominują w zakupach przez internet (52 procent względem 48 procent mężczyzn) - pisze Jacek Kinecki, dyrektor sprzedaży E-commerce, Przelewy 24 w poradnik e-Izby pt. “Kobiety w e-commerce”.

Co druga polska internautka ma więc za sobą zakupy online, a z roku na rok ta liczba rośnie. Okazuje się, że najwięcej ankietowanych kobiet (82 proc.) kupiło w sieci odzież, dodatki i akcesoria. Niewiele mniej zdecydowało się kupić online książki, płyty i filmy (69 proc.), obuwie lub kosmetyki i perfumy (kolejno 63 i 56 proc.). Najpopularniejsza kategoria produktowa wśród klientek - czyli „odzież, dodatki i akcesoria” – jest zarazem tą, na którą wydają najwięcej. Z raportu Gemiusa wynika, że przeznaczają na nią średnio 89 złotych miesięcznie. 82 zł wydają na buty, 39 zł na bilety do kina i teatru, a 41 zł – na książki, płyty oraz filmy. Z kolei średnie półroczne wydatki klientek e-sklepy na smartfony i tablety oraz na sprzęt RTV/ AGD wynoszą – 79 zł. Można założyć, że w niedalekiej przyszłości kwoty przeznaczane przez Polki na e-zakupy wzrosną. Co czwarta uczestniczka badania deklaruje bowiem, że w ciągu roku zwiększy wydatki na zakupy w sieci. Na podstawie powyższych danych wyciągnąć można cenne informacje o preferencjach zakupowych skorelowanych z płcią osoby kupują- cej, z których powinni korzystać wszyscy właściciele sklepów internetowych. Odpowiednia reakcja sklepu internetowego względem zachowań zakupowych, to sposób na zwiększenie sprzedaży i sukces e-sklepu.

Na przestrzeni ostatnich lat, Polki coraz bardziej świadomie i dojrzale wykorzystują potencjał swoich urządzeń mobilnych i chętnie czerpią z proponowanych im, technologicznych rozwiązań - stały się mobile-savvy. Nieodłączne przedmioty codziennego użytku jakimi są smartfon i tablet, przestały służyć im wyłącznie w celach rozrywkowych, ale stanowią ważne ogniwo łańcucha zakupowego. Potencjał technologii mobilnych jest tak duży, ponieważ przyczyniają się one do usunięcia granicy pomiędzy handlem tradycyjnym i wirtualnym. Poprawiają doświadczenie zakupowe na etapie płacenia, umożliwiając komfortową, szybką i bezpieczną płatność na smartfonie. Tendencja do ciągłego podwyższania tempa i bezustanne dążenie do poprawy jakości życia, w sposób naturalny winduje wartość użytkową urządzeń mobilnych, z których konsumentki korzystają niemal na każdym kroku, bez ograniczenia czasu i miejsca, w którym w danej chwili przebywają. Według raportu e-Izby pt. „M-commerce – kupuję mobilnie”, kobiety i mężczyźni mają nieco inne preferencje jeżeli chodzi o aktywne wykorzystywanie urządzeń mobilnych, aczkolwiek jeśli chodzi o wykorzystanie smartfona, można powiedzieć, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy, w przypadku kobiet, aktywne wykorzystanie tego urządzenia, m.in. w celach okołozakupowych, wzrosło o +16 p.p. i tym samym osiągnęło 54% w porównaniu do niezmienionego wskaźnika 47% w przypadku mężczyzn. Ponadto, kobiety znacznie intensywniej korzystają z urządzeń w celach związanych z zakupami, jak przeglądanie ofert, czy poszukiwanie inspiracji.

W badaniach ankietowych, konsumentki wskazują niedogodności korzystania z urządzeń mobilnych podczas e-zakupów, takie jak niewygodne formularze zakupowe w aplikacjach oraz niedostosowanie stron do urządzeń mobilnych. Rozwiązaniem dla powyższych obiekcji są nowoczesne biblioteki mobilne oraz responsywny interfejs operatora dla stron RWD dostosowujący się automatycznie do wielkości ekranu urządzenia użytkownika w środowiskach iOS, Windows Phone oraz Android. Klientka oczekuje także, aby każda transakcja przebiegała w sposób prosty, intuicyjny i szybki, w związku z czym każdy operator powinien mieć na celu ograniczenie ilości kroków, jaką trzeba pokonać w procesie zakupowym. Chcąc prowadzić nowoczesny, dynamiczny i dodatkowo, mobilny sklep internetowy, przedsiębiorca powinien zdecydować się na wdrożenie płatności przy użyciu jednego kliknięcia (OneClick), bez konieczności zakładania konta w systemie operatora i każdorazowego uzupełniania danych transakcji. OneClick jest maksymalnym ułatwieniem i przyspieszeniem procesu płatności, przy jednoczesnym zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa danych. W gestii sprzedawcy powinno być wprowadzenie również innych e commerce’owe usług „must have”, czyli Pay-by-linków, płatności kartą, BLIKa, e-Rat sprzyjających podnoszeniu wartości koszyka, czy ułatwiających przyjmowanie wpłat generatora linku, przypomnienia o niedokończonej płatności i wirtualnego koszyka. W razie wątpliwości z pomocą przyjdą operatorzy, którzy doradzą i pomogą wdrożyć rozwiązania skuteczne w danym sklepie on-line.

Wyniki badań pokazują, że kobiety w większym stopniu niż mężczyźni, przywiązują wagę do całego procesu okołozakupowego, tj. obsługi reklamacji, zwrotów, bezpieczeństwa przesyłki, wielokanałowości oraz zawiązania relacji ze sprzedającym – marką. Kluczem do pozyskania lojalności klientki będzie więc zapewnienie jej maksymalnego komfortu i bezpieczeństwa transakcji. Popularność marek reklamujących się hasłami „bezpłatnych, nielimitowanych zwrotów” stanowi dowód na korzyści wynikające z przybrania postawy przychylnej kupującemu. Wprowadzenie darmowej dostawy czy ułatwienie procesu zwrotu nie musi wiązać się ze stratami, wręcz przeciwnie, klientki reagujące na słowo „gratis”, skłonne są dorzucić do koszyka dodatkowe produkty, tym samym wydać więcej, żeby skorzystać z oferty darmowej dostawy. Gwarancja bezpłatnego, wygodnego zwrotu podobnie, gwarantuje nieobarczony ryzykiem zakup i zachęca do powiększenia wartości zamówienia.

Sprzyja też temu tzw. cross selling, czyli „podpowiadanie” najbardziej popularnych, podobnych czy komplementarnych produktów na końcowym etapie procesu. Poza atrakcyjną ofertą, miłą obsługą i bezproblemowymi zwrotami, kobiety dużą wagę przywiązują także do spójności procesu zakupowego w każdym punkcie styczności z marką. Klientka bowiem najpierw chętnie sięgnie po urządzenie mobilne, na którym przeprowadza rozeznanie i porównanie produktów, następnie ogląda produkt w sklepie stacjonarnym, żeby sfinalizować transakcję na komputerze czy tablecie. Proces zakupowy tylko wtedy będzie satysfakcjonujący, kiedy wszystkie kanały kontaktu z klientem będą się wzajemnie spójnie uzupełniać i przenikać. Polki coraz liczniej doceniają zalety zakupów w sieci i stają się z roku na rok coraz bardziej świadomymi i nowoczesnymi konsumentkami. To one, częściej niż mężczyźni, decydują się na przeprowadzenie transakcji na smartfonie. Ponadto, e-konsumentki są bardziej świadome swoich wyborów i przywiązują dużą wagę do bezpieczeństwa płatności oraz aspektów związanych z gwarancją i zwrotem zamówionego przez Internet produktu. Płeć piękna jest obecnie motorem napędowym sektora usług i handlu internetowego.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Karol 2017-03-08 15:18:32

    Ważniejsze chyba w Dniu Kobiet jest podkreślenie że od strony właścicielek i zarządzających pojawiło się kilka ciekawych projektów, w tym w obszarze e-commerce których koncepcja i nadzór nad realizacją w całości przeprowadzone zostały przez kobiety. I nie są to sklepy z kosmetykami powstałe na bazie gotowych rozwiązań.

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    1,49

  • Śr

    1,20

  • Min

    0,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10744

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane