Komisje Senatu za zaostrzeniem kar za nielegalne reklamy

Autor: PAP 15 kwietnia 2015 20:21

Kary za nielegalne reklamy będą mogły wynosić nawet czterdziestokrotność opłat reklamowych - za takim rozwiązaniem opowiadają się senackie komisje. Ich poprawki do wniesionej przez prezydenta ustawy krajobrazowej dobrze ocenił minister w jego kancelarii Olgierd Dziekoński.

Jak przyznał senator Janusz Sepioł (PO), przewodniczący komisji samorządu terytorialnego i administracji państwowej, najważniejsza poprawka senackich komisji dotyczy egzekwowania kar za ustawianie i utrzymywanie reklam nielegalnych bądź niezgodnych z gminnym kodem reklamowym, który będzie ustalany przez samorządy.

Członkowie senackich komisji chcą też, by dodatkowa opłata była nakładana za czas, w którym właściciel reklamy zewnętrznej będzie ją likwidował lub dopasowywał do istniejących wymogów. Ma to przyspieszyć działania ukaranych. Kary będą w pierwszej kolejności nakładane na podmioty, które umiesiły reklamę. Jeśli ich ustalenie nie będzie możliwe, karani mają być właściciele nieruchomości, na których stoją reklamy.

Sepioł - sprawozdawca projektu połączonych komisji - nie krył podczas debaty, że podniesienie proponowanej wysokości kar, zaproponowane przez komisje do projektu przyjętego przez Sejm, jest najważniejsze. W wersji ustawy, która poparli posłowie, kary za nielegalne reklamy mogły wynosić najwyżej 5 tys. zł. Zdaniem senatorów nie jest to wystarczająca sankcja, bo przychody z reklam, szczególnie wielkoformatowych umieszczanych w centrach miast, są wielokrotnie wyższe.

Sepioł powiedział, że dzięki poprawkom zaproponowanych przez senatorów projekt ustawy jest lepszy i ostrzejszy od projektu wypracowanego i popartego przez Sejm.

Senator-sprawozdawca przedstawił też inne propozycje zmian zaproponowane w trakcie prac senackich komisji. Wśród nich za najważniejsze uznał: ustawianie reklam przytwierdzonych do gruntu przy drogach wojewódzkich na takich samych zasadach, jakie dotyczą obiektów budowlanych; wprowadzenie możliwości regulowania przez gminy wymagań dotyczących szyldów. Te w przeciwieństwie do reklam mają być bezpłatne - jako tablice informacyjne o działalności gospodarczej prowadzonej na danej nieruchomości, ale decyzją gmin mogą być ograniczone dodatkowymi przepisami, np. będzie można zakazać umieszczania szyldów zasłaniających całą elewację budynku.

W myśl propozycji komisji, opłaty reklamowe nie byłyby pobierane od reklam dotyczących upamiętnienia ważnych osób lub zdarzeń. Gminy ustalając zasady umieszczania reklam (tzw. kod reklamowy) musiały dołączać do nich załączniki graficzne, tak by ich zapisy były jednoznaczne. Na dostosowanie legalnie stojących reklam do nowych wymagań sformułowanych przez gminy ich właściciele mieliby 12 miesięcy.

  • to kolejna zdrada 2015-04-15 23:34:54

    To kolejny przykład zabijania Polski. 5 tys. zł dla małej firmy to kara odczuwalna. Duża korporacja nie przejmie się taką karą. Zachodnia złodziejska firma nie zdejmie swojej reklamy. Polak bez kapitału będzie zmuszony. Zauważcie że do jednej reklamy 1 kara na całe życie! nie będą zachodnich firm karać za każdy dzień tylko raz i koniec. Taka ustawa to nagroda dla złodziei i oszustów i zabójstwo dla małych przedsiębiorców.

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,99

  • Śr

    2,46

  • Min

    0,00

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8820

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane