Kondej Marketing: Top 10 sieci detalicznych w Polsce (galeria)

Autor: Kondej Marketing 16 lutego 2018 13:39

Kondej Marketing: Top 10 sieci detalicznych w Polsce (galeria) Fot. Shutterstock.com

Polski rynek handlu detalicznego branży spożywczej stanowi fenomen w skali europejskiej. W żadnym innym kraju nie ma tak dużej liczby małych i średnich sklepów, a tamtejsi mieszkańcy nie dokonują zakupów żywnościowych niemal codziennie. W konsekwencji dotychczasowych przeobrażeń, polski krajobraz handlowy jest bardzo zróżnicowany. W Rankingu Sieci Detalicznych Kondej Marketing dokonywana jest wszechstronna ocena większości grup handlowych działających na polskim rynku. Na końcowy wynik mają wpływ nie tylko elementy widoczne dla nabywców (wizerunek sklepów, asortyment, promocje czy ceny), lecz również m.in. rozwój strategiczny, dynamika sprzedaży czy aktywność na rzecz lokalnych społeczności.

1. Biedronka
W aktualnej lutowej edycji Rankingu Biedronka nieznacznie wyprzedziła sieć hipermarketów Auchan. Sklepy pod szyldem Biedronki nadal są ulubionym miejscem zakupów dla polskich konsumentów, jednakże na horyzoncie pojawia się zagrożenie. Portugalska sieć nie jest już najtańsza, asortyment ma stosunkowo ubogi, a niektóre sieci konkurencyjne rozwijają się szybciej. Sieć nadal będzie się rozwijać, lecz dynamika będzie się stopniowo zmniejszać. To raczej dobra wiadomość dla polskich konsumentów, gdyż nie grozi im ograniczony wybór sklepu, między Biedronką i … Biedronką. W bliskim zasięgu będą mogli znaleźć również sklepy innych sieci.

2. Auchan
Auchan jest liderem pod względem szerokości asortymentu, a ceny produktów zaliczają się do najniższych w kraju. Firma ma więc wszystko co najważniejsze, a jednak grozi jej zastój. Kolosalnym problemem Auchan jest zamiłowanie Polaków do częstych, a przy tym małych pod względem wartościowym zakupów w sklepach położonych blisko ich miejsca zamieszkania. Wielkopowierzchniowe placówki tej sieci czeka zatem proces głębokiej modernizacji, by utrzymać się na handlowej powierzchni. Współczesne sklepy muszą być wygodne i przyjazne klientom, a trudno mówić o „przyjazności” w przypadku wielkich obiektów, w których trzeba pokonać dwa lub trzy kilometry, by ostatecznie wyjść stamtąd z zakupami.

3. Lidl
Trzeci w klasyfikacji Lidl w sposób podręcznikowy realizuje strategię tzw. supermarketyzacji, czyli dyskontu, który coraz bardziej upodabnia się do charakterystyki supermarketu. Obecnie jest to koncept sklepowy, który w dużym stopniu odpowiada oczekiwaniom znacznej części polskich konsumentów. Firma ma interesujący asortyment, wiele produktów markowych, a nawet (jak na polskie standardy) na poziomie premium. W organizowaniu akcji promocyjnych Lidl zostawił daleko w tyle handlowy peleton, z Biedronką na czele. Główną barierą rozwoju tej sieci jest standardowa wielkość placówek handlowych (średnio ok. 1260 m²), co uniemożliwia ekspansję do małych miejscowości i na mniejsze osiedla mieszkaniowe.

4. Kaufland
Kaufland jest siecią handlową, która przez lata zdobywała średnie miejscowości w Polsce. Okazało się jednak, że danie w postaci kompaktowego dyskontowego hipermarketu (czy jak kto woli – hipermarketowego dyskontu), w połączeniu z asortymentowym marek własnych i znanych produktów markowych, okraszone relatywnie niskimi cenami, bardzo odpowiada również mieszkańców dużych miast. Niemiecka sieć inwestuje w modernizację swoich powierzchni handlowych i planuje dalszy rozwój w największych polskich aglomeracjach.

5. Dino
Dino jest siecią kompaktowych supermarketów, które są chyba najbardziej zbliżone do modelu optymalnego sklepu spożywczego dla polskich konsumentów. Obiekty tej sieci są dogodnie położone na osiedlach mieszkaniowych, a ich powierzchnia sprzedażowa jest wystarczająco duża, by klienci mogli szybko i sprawnie zaopatrzyć się w niezbędne produkty w przystępnych cenach. Dodatkową atrakcją są własne wyroby mięsne i wędliniarskie. Te atuty to jednak nieco za mało, by planować dalszą agresywną ekspansję na konkurencyjnym rynku. Szybciej niż wydaje się menedżerom tej sieci, trzeba będzie ograniczyć wzrost organiczny, a zająć się jakościowymi usprawnieniami.

6. Carrefour (hipermarkety)
Carrefour w Polsce jest siecią, która przoduje w zakresie liczby wdrażanych nowinek technologicznych. Firma wprowadza takie nowatorskie rozwiązania, jak: click and collect, food-court czy SENS (nowy system znakowania żywności). Francuska marka jest obecna we wszystkich formatach, ale okazuje się, że jej najsilniejszymi sklepami działającymi pod tym szyldem są nadal hipermarkety. Oznacza to, że nowoczesne sklepy wielkopowierzchniowe, w których dba się o wygodę klientów będą miały rację dalszego bytu na polskim rynku. Pod warunkiem, że nowatorskie rozwiązania będą spełniały oczekiwania klientów, a nie zaspakajały ambicje kierownictwa sieci.

7. Intermarché
Pod względem wartości sprzedaży Intermarché jest liderem polskiego rynku supermarketów. Kierownictwo tej sieci dokładnie analizuje trendy konsumenckie i dostosowuje do nich ofertę. Firma koncentruje się na kategoriach świeżych produktów, a pieczywo, wędliny i mięso pochodzą z własnej produkcji. Francuska sieć przyciąga klientów również rozszerzaniem półki ze „zdrową żywnością”, rozwijaniem usługi pod nazwą Gorący stół z ofertą ciepłych dań czy stacjami paliw ze sklepami spożywczymi otwartymi również w niedziele.

8. Netto
Netto jest siecią doskonale znaną i akceptowaną w północno-zachodniej Polsce i praktycznie niewidoczną na wschód od Wisły. Jej głównym wyróżnikiem jest asortyment skomponowany z produktów marki własnej, wyrobów markowych i regionalnych. W ubiegłym roku firma w wyraźny sposób otworzyła się na nowe trendy konsumenckie, wprowadzając m.in. tzw. „półkę zdrowia”, ofertę produktów ‘’Wege’’, bezglutenowych czy certyfikowane wędliny ze znaczkiem przekreślonego kłosa. Obecnie, nowy dyrektor generalny będzie musiał podjąć strategiczną decyzję odnośnie przyspieszenia tempa rozwoju sieci na polskim rynku.

9. Tesco (hipermarkety)
O Tesco jest ostatnio głośno głównie w kontekście zamykania nierentownych sklepów. Nie ma wątpliwości, że jak dotąd brytyjska sieć nie była w stanie dotrzymać kroku Biedronce, Lidlowi czy Auchan. Zarząd firmy w Polsce stoi obecnie przed nie lada wyzwaniem – z całą pewnością kosmetyczne zmiany tu nie wystarczą, a głębokie modernizacje wymagają równie głębokiej wiedzy, kreatywności i znaczących inwestycji. Od tego zależy czy firma będzie w Polsce masowo zamykać sklepy w kolejnych latach.

10. Żabka
W Top10 Żabka jest jedynym przedstawicielem sklepów małoformatowych. Sieć promuje się hasłem „Mały wielki sklep” i w tym określeniu zawarta jest skrótowo charakterystyka placówki typu convenience. Mały obiekt handlowy zaliczający się do tego formatu to coś więcej niż sklep, to punkt usługowy, mały lokal gastronomiczny, miejsce odbioru przesyłek pocztowych czy zakupu biletu do kina czy teatru. Nie ma wątpliwości, że w centrach miast jest to model sklepu, który będzie zdobywał coraz większą popularność.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • mario 2018-02-17 19:39:50

    Jako Polak, nie interesuje mnie Top 10 Sieci z obcym kapitałem, jest to haniebne że o nich się pisze. Powinno zaniechać wydawania pozwoleń na kolejne otwarcie. Powinno zacząć myśleć jak rozwijać i wzmacniać Polski handel i rodzinne firmy. Dać im szansę rozwoju i wyeliminować nie równą konkurencję oraz ceny dampingowe. W Polsce należałoby przeprowadzić edukację społeczeństwa jak za zachodnią granicą, aby wszyscy mieli świadomość że należy wspierać polskich przedsiębiorców małych i większych oraz polskie produkty. Edukację szeroko zakrojoną należy rozpocząć od przedszkola, poprzez szkoły i dla wszystkich w TV, Radio, Prasie, w kościołach również. Panowie i Panie decydenci. Mądre kraje to robią i potrafią, a w Polsce "0" w tym temacie, to jest a społeczne i szkodliwe dla obecnych i przyszłych obywateli, o których kompletnie się nie myśli. To wymaga głębokiej refleksji i zmiany postaw. Z poważaniem 68 latek którego coś trafia że jest tak jak jest.

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,49

  • Śr

    2,65

  • Min

    2,09

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8598

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 564392

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.