Konfederacja Lewiatan przekonuje, że zagraniczne sieci handlowe nie unikają podatków

Autor: Konfederacja Lewiatan, www.dlahandlu.pl 19 maja 2015 09:44

Zagraniczne sieci handlowe zapłaciły w 2014 roku ok. 4 mld zł podatku CIT i ok. 5 mld zł PIT. Prawie 24 mld zł pochodziło z VAT. Łącznie więc z tytułu podatków (bez akcyzy i podatków lokalnych) zagraniczne sieci handlowe odprowadziły do budżetu ok. 33 mld zł, co stanowiło połowę podatku zapłaconego przez cały handel. Przeczy to więc tezie, że zagraniczne sieci handlowe unikają płacenia podatków - uważa Konfederacja Lewiatan.

Przypomnijmy, podczas niedzielnej debaty kandydatów na urząd prezydenta pojawiła się kwestię opodatkowania dużych sieci handlowych. Andrzej Duda w wypowiedzi dotyczącej jego wizji Polski podkreślił wagę ochrony polskich przedsiębiorców. - Polska przedsiębiorczość powinna być chroniona i wspierana choćby przez to, że ciężary podatkowe będą ponoszone przez wielkie sieci hipermarketów, które dzisiaj w stosunku do swoich obrotów płacą grosze podatków. Tu trzeba wprowadzać podatek - podkreślił kandydat na prezydenta.

- W zagranicznych sieciach handlowych pracuje obecnie ok. 500 tys. osób. Umowy terminowe (sezonowe) stanowią ok. 22-23 proc., przy średniej krajowej 27 proc. W ciągu ostatnich trzech lat najniższe wynagrodzenie w sklepach wielkoprzemysłowych wzrosło z 1700 zł do 2200 zł. Najniższe wynagrodzenie w sieciach było o ok. 30 proc. wyższe niż w tradycyjnym handlu. W ubiegłym roku otwarto 400 nowych sklepów. Od 1995 roku zagraniczne sieci handlowe zainwestowały w Polsce 45 mld euro - przekonuje organizacja i dodaje, że  według danych GUS-u w 2013 roku większość podmiotów z kapitałem zagranicznym płaciła w Polsce wyższe podatki niż podmioty bez kapitału zagranicznego. Miały one też wyższą efektywną stopę podatkową, która wynosiła 16 proc.

Podatek dochodowy zapłacony w 2013 roku przez podmioty z kapitałem zagranicznym i bez kapitału zagranicznego wyniósł ogółem 19,3 mld zł. Firmy z kapitałem zagranicznym zapłaciły ponad 40 proc. tego podatku, mając ponad 24 proc. udział w grupie firm, które wykazały zysk brutto. Z kolei firmy bez kapitału zagranicznego zapłaciły prawie 60 proc. tego podatku, przy udziale 75 proc. w grupie firm, które odnotowały zysk brutto.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • gumiś 2015-07-06 13:30:13

    Czyli maja PONAD 50% (53%) sprzedaży a odprowadzają około 50% podatku. Czyli jednak nasze firmy muszą odprowadzić ponad 50% podatków.



    Więc mając niższe dochody (47%), Polscy przedsiębiorcy odprowadzają większe podatki. I to się według PO/PSL nazywa "uczciwa konkurencja"?



    A tak swoja drogą gdzie są suche dane - liczby. Odnoszące się do obu stron!



    Ja sam mogę sobie policzyć proporcje! Dane poproszę a nie wciskanie opinii na siłę!

  • centuś 2015-05-19 20:29:17

    VAT to akurat płacą konsumenci, a sieci to go tylko odprowadzają ...

    Niestety podatkami to najbardziej obciążony jest szary obywatel. Na ZUS, na służbę zdrowia, PIT, VAT, akcyza i nie wiem co tam jeszcze. Śmiało wychodzi ponad 50%. I pomyśleć, że średniowieczny ciemnogród narzekał na dziesięcinę, o której wielu dziś myśli z zazdrością.

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,49

  • Śr

    3,30

  • Min

    2,78

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8741

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.