Koniunktura w handlu detalicznym niekorzystna dla branży żywnościowej

Autor: dlahandlu.pl 22 grudnia 2016 10:03

Ogólny klimat koniunktury w handlu detalicznym kształtuje się w grudniu na poziomie 0,0 (plus 4,0 w listopadzie). Zarówno poprawę jak i pogorszenie koniunktury sygnalizuje 14,3% badanych przedsiębiorstw (przed miesiącem odpowiednio 16,5% i 12,5%). Pozostałe podmioty uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie.

Utrzymują się optymistyczne diagnozy sprzedaży. Prognozy w tym zakresie są niekorzystne po raz pierwszy od stycznia br. Bieżąca sytuacja finansowa oceniana jest negatywnie, podobnie jak w ostatnich czterech miesiącach. Odpowiednie przewidywania są pesymistyczne po raz pierwszy od lipca br. Stan zapasów towarów jest nadal uznawany za nadmierny. W związku z negatywnymi prognozami sprzedaży, planowane jest ograniczenie zamówień towarów u dostawców. Możliwe są niewielkie redukcje zatrudnienia, ostatni raz planowane w lutym br. Podobnie jak w listopadzie, przewidywany jest wzrost cen.

W poszczególnych branżach handlowych oceny koniunktury są zróżnicowane. W grudniu koniunktura oceniana jest optymistycznie przez dyrektorów branż tekstylia, odzież, obuwie (plus 10,2 w grudniu, plus 17,8 w listopadzie), artykuły gospodarstwa domowego ogółem (plus 2,5 w grudniu, minus 3,5 miesiąc wcześniej) i pojazdy samochodowe (plus 2,4 w grudniu, plus 6,0 w listopadzie), a niekorzystnie – jedynie przez przedstawicieli branży żywność (minus 7,3 w grudniu, minus 3,4 przed miesiącem).

W podziale na klasy wielkości, w grudniu oceny ogólnego klimatu koniunktury w przedsiębiorstwach o liczbie pracujących do 49 osób są bardziej negatywne niż w listopadzie. Korzystne opinie w tym zakresie, ale ostrożniejsze od zgłaszanych miesiąc wcześniej formułują przedstawiciele jednostek średnich i dużych (o liczbie pracujących 50 i więcej osób).

Spośród badanych jednostek, w grudniu 5,9% podmiotów nie odczuwa żadnych barier w prowadzeniu bieżącej działalności (5,6% przed rokiem). Wciąż największe trudności napotykane przez przedsiębiorców zgłaszających występowanie barier związane są z konkurencją na rynku (62,7% w grudniu br., 65,2% w analogicznym miesiącu ub. r.) oraz kosztami zatrudnienia (54,9% w grudniu br., 54,6% przed rokiem). Od początku 2010 r. odnotowywany jest stopniowy wzrost utrudnień związanych z niejasnymi i niespójnymi przepisami prawnymi (36,4% w grudniu br.), natomiast od połowy 2013 r. – spadek odczuwania bariery niedostatecznego popytu (47,1% w grudniu 2013 r., 42,0% w grudniu 2013 r., 41,1% w grudniu 2015 r., 34,6% w grudniu 2016 r.). Barierą, której znaczenie najbardziej wzrosło w skali roku jest niedobór pracowników (z 7,9% do 15,7%), natomiast spadło – bariery związanej z niedostatecznym popytem (z 41,1% do 34,6%).

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,98

  • Śr

    8,41

  • Min

    6,79

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8741

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.