Konsumenci coraz częściej pełnią rolę kontrolerów jakości

Autor: UOKiK, dlahandlu.pl 23 września 2013 11:07

Konsumenci coraz częściej pełnią rolę kontrolerów jakości

23 tys. kontroli, 18 tys. zawiadomień od konsumentów o niewłaściwej jakości sprzedawanych towarów - to efekty pracy Inspekcji Handlowej w ubiegłym roku. Sprawdzano m.in. artykuły spożywcze oraz produkty sprzedawane w strefach kibica.

- Na opakowaniu ryb mrożonych nie ma kraju pochodzenia, w parówkach, które kupiłam było tylko 10 proc. mięsa i konserwanty, to masło smakuje jak mix tłuszczowy. W sklepie X w miejscowości Z sprzedaje się przeterminowane produkty - to nie wyciąg z księgi skarg i zażaleń, ale przykłady sygnałów kierowanych do Inspekcji Handlowej. W ubiegłym roku do Inspekcji Handlowej (IH) wpłynęło ponad 18 tys. zawiadomień o niewłaściwej jakości sprzedawanych towarów. Takie informacje były podstawą do przeprowadzenia ponad 3,3 tys. kontroli spośród przeprowadzonych łącznie 23 tys.- poinformował UOKiK.

Konsumenci coraz częściej reagują na nieprawidłowości. Przykładowo, jeden z nich zawiadomił katowicką IH o tym, że pewien śląski bar prowadzi zeszyt dłużników oraz pamiętnik klientów, na podstawie których sprzedaje alkohol na kredyt. Zeszyt zawierał znane w środowisku lokalnym pseudonimy klientów, wysokość limitu kredytowego na alkohol, informację o tym, że kredyty są przyznawane na odpowiedzialność sprzedającego. Sprawa znalazła swój finał w sądzie. Sprzedaż alkoholu na tzw. zeszyt karana jest grzywną.

W ocenie jakości towaru konsumenci polegają na własnym podniebieniu, skarżąc się na to, że produkt już nie smakuje jak kiedyś. Najczęściej tego typu obawy są zgłaszane po zakupie wędlin lub przetworów mięsnych. Różnice w smaku odczuwają przede wszystkim starsze osoby. Z pewnością wynika z tego, że prawo nie określa już minimalnych wymagań jakościowych dla przetworów mięsnych. Oznacza to, że konsument chcący porównać tę samą wędlinę pochodzącą od różnych producentów, powinien wiedzieć, że ich skład, mimo tej samej nazwy, może znacznie się różnić. Nie jest to niezgodne z prawem. Warto czytać etykiety, również wędlin sprzedawanych na wagę. Konsumenci na podstawie różnicy w smaku potrafią ocenić, że na niekorzyść zmienił się smak masła, makaronu, czy alkoholu.

Z informacji od konsumentów wynika również, że coraz lepiej znają przepisy: poza ceną, zwracają uwagę na datę przydatności do spożycia i skład, który weryfikują z nazwą produktu. Nadal jednak błędnie myślą, że mięso oddzielone mechanicznie, które pojawia się w wykazie składników, jest mięsem - tymczasem w świetle obowiązujących przepisów nim nie jest. Zgodnie z definicją „MOM" to produkt uzyskany w wyniku mechanicznego usunięcia reszty tkanek przylegających do kości, po oddzieleniu od nich mięśni.

Problemy sprawiają również ceny. Konsumenci informują Inspekcję Handlową o tym, że w ich osiedlowym sklepie produkty nie są oznakowane ceną, że ceny na półce nie zgadzają się z ceną na rachunku. Klienci zgłaszają także przypadki sprzedaży towarów przeterminowanych. Sygnały od konsumentów są cennym źródłem informacji, dlatego że w wielu przypadkach są podstawą do przeprowadzenia kontroli przez Inspekcję Handlową.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    2,39

  • Śr

    1,72

  • Min

    1,12

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8477

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.