Konsumenci zdecydowali o ewolucji dyskontów. Rośnie znaczenie marek premium i bio

Autor: dlahandlu.pl 31 sierpnia 2016 09:51

Wśród najważniejszych trendów konsumenckich, które wpłyną na strategie sieci handlu spożywczego w nadchodzących latach, można wyróżnić przede wszystkim nowy model rodziny, coraz szybszy tryb życia, zmianę nawyków żywieniowych oraz wysoką wrażliwość cenową konsumentów - wynika z raportu Handel spożywczy w Polsce w latach 2010-2020", przygotowanego przez Roland Berger.

Nowy model rodziny wynika przede wszystkim z rosnącej ilości kobiet aktywnych zawodowo oraz
liczby gospodarstw jednoosobowych odwracających się od tradycyjnego modelu zakupowego i konsumenckiego. Szybszy tryb życia jest natomiast konsekwencją dużo większego zaangażowania Polaków w życie zawodowe. Ze względu na powyższe trendy, na znaczeniu zyskują segmenty umożliwiające szybkie i sprawne zakupy.

Konsument jest także coraz bardziej zainteresowany zakupem zdrowej i ekologicznej bio żywności –
pomimo wyższych cen tych produktów, zyskują one na popularności. Z drugiej strony, cena wciąż jest jednym z najważniejszych czynników determinujących zakupy w Polsce. Coraz ważniejsze w sprzedaży detalicznej stają się także kanały cyfrowe, zarówno w postaci cyfrowych kanałów sprzedaży jak również reklamy online.

Tempo i kierunki rozwoju poszczególnych segmentów zgodne są z obecnymi preferencjami polskich konsumentów. Konsumenci rezygnują z zakupów raz w tygodniu w dużych supermarketach na rzecz częstszych zakupów w sklepach zlokalizowanych “tuż za rogiem”. Skutkiem zmiany preferencji polskich konsumentów jest ewolucja segmentu dyskontowego. Po pierwsze dyskonty zaczynają zbliżać się do segmentu supermarketów, głównie w zakresie szerokości asortymentu oraz lokować sklepy bliżej klienta, czyli adaptować główne przewagi segmentu supermarketów oraz convenience. Po drugie dyskonty kładą coraz większy nacisk na rozwój oferty premium (w tym rozwój marek własnych) oraz na rozwój oferty produktów ekologicznych i lokalnych. Ciekawym przykładem na rozwój oferty premium oraz skracanie łańcucha wartości w handlu spożywczym jest Biedronka, która w 2016 roku uruchomiła fabrykę zup gotowych do spożycia.

Segment convenience najlepiej odpowiada na potrzeby związane z szybkim trybem życia konsumentów zapewniając dogodną lokalizację i szybkie zakupy. Dyskonty i hipermarkety mają podobny potencjał do zaspokojenia konsumenta pod względem jakości i szerokości asortymentu w niskiej cenie.

Segment convenience wypada najlepiej jeśli chodzi o penetrację obszarów pozamiejskich oraz małych miejscowości. Na drugim miejscu znajdują się supermarkety i dyskonty. Wyjątkiem są hipermarkety nieposiadające takiego potencjału rozwojowego.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    5,36

  • Śr

    4,10

  • Min

    2,49

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8598

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 564392

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.