Kryzys sprawił, że wzrosty sprzedaży kategorii FMCG za rok 2010 były najsłabsze od wielu lat

Autor: Roland Berger Strategy Consultants, portalspozywczy.pl 4 stycznia 2012 17:22

Ostatnie półtora roku było trudnym czasem dla branży FMCG w Polsce. Kryzys gospodarczy, który rozpoczął się na świecie pod koniec roku 2008, dotknął polskich konsumentów z pewnym opóźnieniem. Dobrze widać to w danych o zatrudnieniu i zarobkach, bezpośrednio związanych ze skłonnością konsumentów do wydawania pieniędzy na artykuły codziennego użytku. Kryzys sprawił, że wzrosty sprzedaży kategorii FMCG za rok 2010 były najsłabsze od wielu lat - uważa Grzegorz Łaptaś, project manager w Roland Berger Strategy Consultants.

Oprócz sytuacji w gospodarce, na którą firmy FMCG nie mają wpływu, sytuacja w branży jest również dyktowana pewnymi trendami społecznymi i konsumenckimi. Ich analiza jest o tyle ciekawsza niż analiza danych makroekonomicznych, że mogą z niej wynikać konkretne wnioski i działania, mające na celu dostosowanie oferty do zmieniających się potrzeb polskich konsumentów.

Pierwszym z nich jest szybsze tempo życia i nowe modele rodziny - czyli poświęcanie coraz większej ilości czasu na pracę, a coraz mniejszej na tradycyjne zajęcia domowe, takie jak zakupy, sprzątanie czy gotowanie. Nowe modele rodziny oznaczają też coraz większy udział singli, który, jak pokazują dane Eurostatu, w Polsce wzrasta średnio o około 1/3 punktu procentowego rocznie. Udział ten jest wciąż jednak znacznie poniżej średniej dla Unii Europejskiej, więc można spodziewać się, że trend będzie kontynuowany.

Jakie znaczenie ma ten trend dla rynku FMCG? W przypadku kategorii spożywczych, w uproszczeniu, struktura konsumpcji przesuwa się w kierunku produktów bardziej przetworzonych.
Na przykład podstawowe produkty (mięso, ser, wędliny) są coraz rzadziej kupowane w większych porcjach, a coraz chętniej w formie pokrojonej, zapaczkowanej i gotowej do podania lub przyrządzenia. Popularność zyskują takie formy produktowe jak porcjowane mięso na tackach, miksy sałat (czyli kilka gatunków sałaty i świeżych warzyw umytych, rozdrobnionych i wymieszanych), czy też warzywa gotowe do przyrządzania (np. pokrojone i umyte pieczarki, czosnek lub marchew).

Znaczenie zyskuje (i będzie nadal zyskiwać) stosunkowo nowa w Polsce kategoria, jaką są dania gotowe. Oprócz dobrze znanych od wielu lat paczkowanych pierogów czy też dań w słoikach, coraz częściej można znaleźć w polskich sklepach gotowe sałatki, zestawy grillowe, kanapki, zupy lub zestawy sushi. Patrząc na stopień rozwoju tych kategorii w Wielkiej Brytanii, USA, Skandynawii czy też Japonii, można spodziewać się jej sporych wzrostów w najbliższych latach w Polsce.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,69

  • Śr

    2,89

  • Min

    2,14

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10804

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 748653

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane