PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: Frigo Express

Kwiecień w handlu: Pierwsze podsumowania niehandlowych niedziel i przejęcie Stokrotki

Autor: dlahandlu.pl 9 maja 2018 12:04

Kwiecień w handlu: Pierwsze podsumowania niehandlowych niedziel i przejęcie Stokrotki fot. Shutterstock

Finalizacja przejęcia Emperii Holding, a co za tym idzie, sieci Stokrotek, przez litewską Maxima Grupe, wysyp wyników finansowych sieci detalicznych działających w Polsce, pierwsze podsumowania efektów niedziel z zakazem handlu oraz kolejne propozycje zmian w przepisach, które będą mieć przełożenie na segment handlu detalicznego – to najważniejsze wydarzenia minionego miesiąca. Spróbujmy przyjrzeć się im z bliska.

Stokrotki już w portfelu Maximy. Będą dalsze przejęcia?

19 kwietnia Maxima Grupe poinformowała, że z sukcesem sfinalizowała przejęcie spółki Emperia Holding S.A., która prowadzi sieć sklepów Stokrotka. Litewski koncern stał się głównym udziałowcem spółki po nabyciu 93,7 proc. udziałów o wartości 276 mln euro.

Przejęcie Stokrotek przebiegało dość burzliwie. Przypomnijmy, jak wyglądał ten proces. Maxima Grupe zawarła z Emperią Holding umowę inwestycyjną w dniu 23 listopada 2017 r. Dzień później ogłosiła wezwanie do sprzedaży 12.342.027 akcji (100 proc.) Emperii po cenie 100 zł za akcję. 14 grudnia ub. r. rozpoczęto przyjmowanie zapisów. W wezwaniu ustalono, że zapisy będą przyjmowane do 21 lutego 2018 r. Jednak UOKiK 18 stycznia skierował do drugiego etapu postępowanie w sprawie przejęcia. Maxima Grupe musiała przedłużyć przyjmowanie zapisów w wezwaniu. Robiła to dwukrotnie, pierwszy raz w dniu 21 lutego, do dnia 16 marca, a drugi raz 15 marca, do dnia 12 kwietnia.

Ostatecznie, 4 kwietnia, Maxima uzyskała bezwarunkową zgodę Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na przejęcie Emperii Holding. Tym samym ziścił się warunek, o którym była mowa w wezwaniu. Jednak nie był to jedyny warunek, który musiał być spełniony, by przejęcie doszło do skutku.

Innym warunkiem finalizacji transakcji było podjęcia przez Walne Zgromadzenie uchwały o zmianie statutu spółki w brzmieniu zgodnym z treścią warunku wezwania. Spółka miała problem ze spełnieniem tego warunku. Co prawda, w dniu 20 grudnia Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Emperii zdecydowało o zmianach w statucie spółki, jednak jeden z udziałowców, Eurocash, zgłosił sprzeciw wobec uchwały, która została poparta przez akcjonariuszy reprezentujących około 98 proc. głosów obecnych na walnym zgromadzeniu. Zmiany w statucie zakładają pozbawienie udziałowców prawa żądania odkupu akcji do 31 stycznia 2019 r. w sytuacji, gdyby litewski inwestor Grupa Maxima nabył w wezwaniu co najmniej 51 proc. kapitału.

Na wniosek Eurocash, Sąd Okręgowy w Warszawie zabezpieczył roszczenie uchylenia uchwały NWZA Emperia Holding mówiącej o zmianach w statucie spółki, poprzez wstrzymanie wykonania tej uchwały. Pojawiło się pytanie, czy w takim razie zmiana statutu została przeprowadzona? Emperia twierdziła, że tak. Ewentualne spory w tym zakresie zakończyły się postanowieniem Sądu Apelacyjnego, który w dniu 12 kwietnia 2018 r. oddalił wniosek Eurocash. Tym samym usunięta została ostatnia przeszkoda na drodze do przejęcia Emperii przez Maxima Grupe.


  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    0,60

  • Śr

    0,30

  • Min

    0,14

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8032

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.