Lidl i Biedronka wprowadzili ponad 30 proc. nowych towarów do asortymentu

Autor: Monday News 28 lutego 2017 09:12

Lidl i Biedronka wprowadzili ponad 30 proc. nowych towarów do asortymentu fot. shutterstock

Z najnowszego raportu instytutu badawczego ABR SESTA na temat asortymentu 2 największych sieci dyskontowych wynika, że w styczniu br. w Biedronce pojawiło się aż 806 nowych artykułów, natomiast w Lidlu – 812. W pierwszej sieci nowe produkty dzielą się blisko po połowie na markę własną i narodową. Z kolei w Lidlu wśród nowego towaru przeważa marka własna.

Powszechnie wiadomo, że sieci bardzo uważnie obserwują wzajemnie swoje działania i czasem wręcz kopiują „pomysły” konkurencji. Wprowadzanie inspirujących „nowości” to podstawa strategii dyskontów, które co do zasady oferują mniejszą ilość artykułów, niż inni gracze na rynku. Badanie porównawcze ww. sklepów, których asortyment liczy ponad 2 tys. pozycji, wykazało, że udział produktów nowych w Lidlu, w zestawieniu ze spisem grudniowym, jest na poziomie 33%, a w Biedronce – 30% artykułów. Oczywiście w obu sieciach, wśród nowych produktów, dominuje FMCG, w Lidlu 84%, a w Biedronce 87%. Zwykle zakres tego asortymentu ww. sklepach obejmuje blisko 90%. To stała taktyka. 

– Najistotniejsze jest analizowanie, jaki procent towaru stanowi nowość w konkretnej kategorii. I tak w ramach rynku FMCG Biedronka wprowadziła 28% nowych produktów, w Świeżych – 39% i w artykułach przemysłowych – 81%. Z kolei, w Lidlu – w FMCG – 31%, Świeże – 40% i art. przemysłowe – 62%. Wprowadzone zmiany są dla mnie imponujące. Co ciekawsze, dla sieci dyskontowych wymiana co miesiąc aż kilkuset produktów to standardowa praktyka. A przecież to i tak spore wyzwanie. Planowanie promocji oraz ustalanie, gdzie i w jakich cenach powinny być eksponowane artykuły wymaga intensywnej pracy – ocenia Sebastian Starzyński, Prezes Zarządu instytutu badawczego ABR SESTA.

Analogie i różnice strategii

W jednym z największych formatów handlowych Biedronki, w styczniu 2017 roku wystąpiło 2494 starych i nowych produktów z rynku FMCG, co stanowi aż 93% całego asortymentu sieci. Natomiast w Lidlu w styczniu 2017 roku było ich 2177, czyli 89% całości towaru. Widać więc bardzo zbliżoną wielkość udziału tego typu artykułów w obu badanych sieciach. Zdaniem eksperta, stosowanie podobnych strategii przez liderów rynku dyskontowego w przyszłości będzie się nadal utrzymywało, ponieważ muszą one stale monitorować działania konkurencji i zachowywać balans, pomiędzy wprowadzaniem nowości i nieprzekraczaniem dopuszczalnej wielkości asortymentu. 

W styczniu 2017 roku Biedronka zanotowała największy spadek liczby SKU w kategorii Żywność, w porównaniu ze spisem grudniowym. To aż 147 produktów mniej na półkach tej sieci. W grudniu było ich 1349, a w styczniu – 1202. Ubytek wystąpił w związku z ograniczaniem asortymentu po okresie świątecznych promocji. Lidl wówczas poszerzył liczbę produktów, zaliczanych do Żywności. W grudniu 2016 roku oferował ich 1117, a w styczniu 2017 roku – 1159, czyli o 42 artykuły więcej. Różnice w spadkach i wzrostach między Lidlem i Biedronką, w najważniejszej części ich asortymentu, to jednak bardziej kwestia sezonowych fluktuacji, niż zasadniczych zmian strategii – stwierdza prezes Starzyński. 



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    0,60

  • Śr

    0,34

  • Min

    0,19

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9055

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.