Market Side o przejęciu Piotra i Pawła: Zachowanie formatu, ze zmianą nazwy sieci?

Autor: dlahandlu.pl 11 czerwca 2018 09:28

Market Side o przejęciu Piotra i Pawła: Zachowanie formatu, ze zmianą nazwy sieci?


W związku z planowanym zakupem sieci Piotr i Paweł – prawdopodobnie przez koncern Jeronimo Martins, właściciela sklepów Biedronka - w mediach pojawiły się różne spekulacje dotyczące tej transakcji. Niektórzy eksperci wskazują na brak doświadczenia Jeronimo Martins w prowadzeniu supermarketów, czy na konieczność likwidacji marki Piotr i Paweł. Warto osadzić te dywagacje w biznesowych realiach - uważa Maciej Bartmiński, prezes Market Side.

Jeronimo Martins jest większościowym właścicielem największej sieci supermarketów w Portugalii. 422 sklepy Pingo Doce, o średniej powierzchni sprzedaży 1.194 m2 (niemal dokładnie tyle,
co sklepy Piotr i Paweł) osiągnęły w 2017 roku sprzedaż 3,667 mld euro, co daje 7.400 euro rocznie na jeden mwk. powierzchni handlowej. Sieć funkcjonuje z sukcesem od 1980 roku, mimo rosnącej konkurencji dyskontów, na przykład niemieckiego Lidla. W samej Lizbonie działa 12 sklepów Lidl, a w promieniu 50 km od miasta łącznie ponad 50 sklepów tej sieci.

Pingo Doce przypisuje swój sukces strategii produktowej, kładącej silny nacisk na produkty świeże, markę własną oraz dania gotowe („meal solutions”). Równocześnie pilnuje efektywności kosztowej i poziomu cen, co wydaje się warunkiem przetrwania na współczesnym rynku detalicznym. Czyż to nie interesujący koncept dla wielkomiejskich lokalizacji sklepów Piotra i Pawła - zastanawia się Maciej Bartmiński.

Oczywiście nie jest możliwe zaimplementowanie kompletnej strategii innej sieci, zwłaszcza działającej
w odmiennym otoczeniu rynkowym. Warto jednak zauważyć, że Jeronimo Martins dysponuje zespołem doświadczonych managerów, którzy rozumieją jak działa supermarket. Inna powierzchnia sklepu (niemal dwukrotnie większa niż Biedronka), znacznie szerszy asortyment czy większa powierzchnia magazynowa nie byłyby więc zaskoczeniem. Nie wiemy, czy w przypadku sfinalizowania transakcji przesądzone jest sprowadzenie Piotra i Pawła do roli nieco większych Biedronek. Owszem, Biedronka zyskałaby wiele prestiżowych lokalizacji, zwłaszcza w dużych miastach. Straciłaby jednak okazję równoległego rozwijania dwóch komplementarnych formatów i głębszej penetracji rynku - podsumowuje prezes Market Side.

Nie bez znaczenia jest silne współ-korzystanie z obu sieci. Według badań firmy Market Side 74% klientów Piotra i Pawła jest jednocześnie regularnymi klientami Biedronki. Nawet jeśli UOKiK nie wyda zgody na przejęcie wszystkich sklepów (raczej nie wyda), to w przypadku re-brandingu pod logo Biedronki, efekt kanibalizacji byłby trudny do przecenienia - zauważa Maciej Bartmiński.

Jakie decyzje zapadną przy Rua Actor António Silva w Lizbonie, jeśli zakup dojdzie do skutku? Prawdopodobnie trwają jeszcze strategiczne analizy. W naszej opinii najbardziej interesującym wariantem byłoby zachowanie odrębnego formatu, z ewentualną zmianą nazwy sieci. Cokolwiek zdecyduje handlowy potentat, jego pozycja w Polsce znacząco by się wzmocniła. Zwłaszcza w dużych miastach, które w ostatnich latach są miejscem rosnącej konkurencji w spożywczym handlu detalicznym. Jeronimo Martins będzie miał również okazję mocniej zaistnieć w centrach handlowych, zaniepokojonych częstymi zmianami anchorów spożywczych - przyznaje prezes Market Side.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Paweł 2018-06-12 10:06:40

    To prawda, w 2016 roku postawili sobie na Druskiennickiej nowoczesny biurowiec: 4 tys metrów powierzchni, ponad 100 miejsc parkingowych, sale konferencyjne, taras z widokiem na dachu, drogi dojazdowe. Dosłownie zaraz potem mieli kłopoty z płatnościami i zatowarowaniem sklepów. To szkoda nawet komentować

  • Kora 2018-06-11 20:52:19

    Lubię te sklepy ale ewidentnie ktoś pomylił się chyba o zero lub więcej kiedy rozpoczęli budowę biurowca i magazynów magazyny ok inwestycja która zwraca się po jakimś czasie ale te biura nowe to lekkie przegięcie nie wspominając o zapleczu dyrektorskim i prezesewskim im więcej stanowisk tym mniej pracy a pensje płacić trzeba tym czasem w markecie 1 pracownik robi za 3

  • Anna 2018-06-11 20:06:36

    Dobijanie leżącego PiP? A kto go dobija? To już czwarta polska sieć która nie radzi sobie z konkurencją: Bomi, Marcpol, Alma teraz PiP.

    Pewnie ze ich szkoda. Tylko za każdą z tych historii stoją powazne błędy w zarządzaniu. Zamiast szukac spisków - lepiej popatrzeć i uczyć się na błędach. Niestety wlasnych

ZOBACZ WSZYSTKIE (7)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,69

  • Śr

    3,55

  • Min

    1,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6268

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 569600

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.