Marże firm w Polsce mogą spaść o 1 proc., bo ceny rosną wolniej niż koszty

Autor: dlahandlu.pl 12 września 2016 13:37

Marże firm w Polsce mogą spaść o 1 proc., bo ceny rosną wolniej niż koszty fot. shutterstock

Jak wynika z międzynarodowego badania cenowego Global Pricing Study 2016, przeprowadzonego przez Simon, Kucher and Partners, co druga firma jest aktywnie zaangażowana w wojnę cenową. Silniejszą konkurencję ze strony tanich dostawców oraz wzmacniającą się pozycję negocjacyjną klientów czuje 8 na 10 firm niezależnie od branży, w której działają. W Polsce 89 proc. firm odczuwa rosnącą presję cenową, głównie ze strony tanich konkurentów.

Niemal połowa firm biorących udział w badaniu (49%) przyznaje, że jest aktywnie zaangażowana w wojnę cenową. Dla Polski ten współczynnik wynosi 36 proc. Tylko 6 na 10 firm przyznaje, że udało im się podnieść marże w ciągu ostatniego roku. W Polsce tylko 53 proc. firm udało się podnieść swoje marże. „ Sytuacja będzie się pogarszać ze względu na konieczność podnoszenia płac w wielu branżach, doprowadzając do wzrostu kosztów stałych w firmach nawet o 3%. To z kolei może wiązać się z dalszym spadkiem zysków” – tłumaczy Richard Zinoecker, partner zarządzający warszawskim biurem Simon-Kucher & Partners. Na podstawie badania Global Pricing Study 2016 eksperci Simon-Kucher & Partners szacują, że w tym roku marże w firmach mogą spaść nawet o 0,7%, a w Polsce nawet 1 proc. bo planowane koszty stałe wzrosną o 4,2 proc., zaś ceny jedynie o 3,2 proc.

87 % firm uczestniczących w Global Pricing Study 2016 wskazało, że usprawnienia w obszarze strategii cenowej, kontroli cen oraz narzędzi wspierających proces zarządzania cenami są im bardzo potrzebne. Firmy najbardziej profesjonalne w pricingu, tj. 13% firm biorących udział w badaniu  Zyski tych firm, mierzone marżą EBIDTA, są o 27% wyższe w odniesieniu do „pozostałych” firm. Dla przykładu „najlepsze” firmy wprowadzają regularne podwyżki cen, jako strategiczne projekty obejmujące całą firmę, zamiast delegować to zadanie na dział sprzedaży, jak często robi wiele przedsiębiorstw. W konsekwencji, wskaźnik wdrożenia podwyżek cen przez „najlepsze” firmy jest o 38% wyższy niż w pozostałych firmach.
Wniosek z Global Pricing Study 2016 jest taki, że prawie wszystkie firmy mają świadomość, że muszą systematycznie przeciwstawiać się rosnącej presji cenowej. Dwie trzecie tych firm (66%) liczy, że wprowadzanie nowych produktów na rynek pomoże im uniknąć negatywnych skutków presji cenowej. Połowa uczestników badania zwraca uwagę na konieczność poprawy komunikacji wartości dostarczanych produktów i usług, jako kolejnej opcji walki z presją cenową. „Są to bardzo ważne pierwsze kroki, jednakże osiągnięcie poziomu „najlepszych” firm pod względem zyskowności wymaga od 3 do 5 lat ciężkiej pracy” – podsumowuje Richard Zinoecker.
Digitalizacja zrewolucjonizuje strategie cenowe firm - już teraz wiele firm jest na straconej pozycji.
Robotyka, Inteligentne Fabryki, Big Data: Zdecydowana większość firm niezależnie od branży (93%) przyznaje, że digitalizacja w najbliższych latach zrewolucjonizuje biznes – a rewolucja ta zdecydowanie nie ominie strategii cenowych, którymi kierują się firmy . Pomimo tego, że wiele firm postrzega digitalizację, jako szansę dla rozwoju (68%), to jednak kiedy przychodzi do pytania jak szansę tą zamienić w przewagę konkurencyjną – firmom brakuje pomysłów.
Wiele firm wciąż zarządza cenami i wykorzystuje narzędzia jakby nie były świadome cyfrowej rewolucji. To tak, jakbyśmy byli świadkami wyścigu wózka z samochodem – wyjaśnia Tacke. Z „cyfrowych wyścigówek”, takich jak zaawansowane oprogramowania pricingowe mogą korzystać jedynie firmy, które mają odpowiednich pracowników i kompetencje. Kontynuując porównanie: kierowca wózka za sterami samochodu nigdy nie będzie jego integralnym i efektywnym elementem - potrzebuje prawa jazdy. 

  • ? 2016-09-12 20:33:21

    "Wszyscy liczą na większe wolumeny sprzedaży, bardziej niż na możliwość uzyskiwania wyższych cen za swoje usługi czy towary" okej... a na spadającym rynku? chyba ważniejsza staje się marża pln ze sztuki (transakcji) i dopieszczanie rentownej części biznesu, a nie pogoń za przychodami z których na koniec zostają jedynie koszty do pokrycia

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    19,20

  • Śr

    9,28

  • Min

    0,00

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9961

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane