Minister rolnictwa organizuje spotkanie z UOKiK i sieciami handlowymi

Autor: MRiRW, dlahandlu.pl 14 maja 2015 12:07

13 maja minister rolnictwa i rozwoju wsi Marek Sawicki spotkał się z przedstawicielami sieci handlowych. W spotkaniu wziął również udział Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Adam Jasser, Wiceprezes Bernadeta Kasztelan-Świetlik. oraz Dyrektor Generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji Andrzej Faliński. Celem spotkania była wymiana poglądów nt. roli sieci handlowych w prawidłowym funkcjonowaniu łańcucha dostaw żywności i budowaniu wzajemnych relacji z dostawcami żywności.

Minister Sawicki przedstawił problemy, na które wskazują producenci żywności w relacjach z sieciami handlowymi. Zwrócił uwagę na przewagę kontraktową sieci handlowych przy zawieraniu umów handlowych. Prawidłowe stosunki między wszystkimi partnerami w łańcuchu dostaw żywności mają znaczenie zasadnicze dla stabilnych dostaw żywności, dla jakości oferowanej konsumentowi żywności, ale także umożliwiają wdrażanie procesów innowacyjnych w obu sferach działalności gospodarczej.

Prezes UOKiK nawiązał m.in. do konferencji zorganizowanej przez prezydencję łotewską, której tematem był problem nieuczciwych praktyk handlowych w krajach Unii Europejskiej. Zwrócił uwagę na duże zróżnicowanie rozwiązań w poszczególnych krajach członkowskich w tym zakresie, od swobodnego funkcjonowania handlu i przetwórców, poprzez regulacje dobrowolne w postaci kodeksów dobrych praktyk handlowych do rozwiązań legislacyjnych regulujących stosunki handlowe.

Dyrektor Andrzej Faliński przypomniał m.in. o funkcjonowaniu Rady Konsultacyjnej do spraw Handlu i Usług przy Ministrze Gospodarki i propagowaniu wśród polskich przedsiębiorców  europejskiego kodeksu dobrych praktyk handlowych.

Wszyscy uczestnicy spotkania byli jednej myśli - istnieje potrzeba działań zmierzających do wypracowania wspólnej płaszczyzny współpracy handlu z producentami żywności.

 

Przypomnijmy, Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka oraz Polska Izba Mleka zwróciły się 10 kwietnia br. do Ewy Kopacz, Marka Sawickiego i Janusza Piechocińskiego o podjęcie zdecydowanych działań wobec firmy JMP – właściciela sieci „Biedronka”, która w ich ocenie stosuje nieuczciwe praktyki wobec firm mleczarskich. 

- (...) od 1 kwietnia Biedronka zażądała od swoich dostawców produktów mleczarskich obniżenie cen średnio o 15-20 proc. od obecnie obowiązujących. Dla przykładu cena za 1 litr mleka ok. 1,44 zł, śmietanę 18 proc. ok. 1,32 zł, cena masła za 1 kg ok. 11 zł, zaś cena sera żółtego ok. 10 zł za kilogram - podały wtedy organizacje branżowe.

Żądania natychmiastowego obniżania cen podstawowych produktów mleczarskich pojawiły się wraz z zakończeniem systemu kwotowania mleka.

Czytaj również: Minister rolnictwa prosi UOKiK aby zbadał, czy działania sieci handlowych są zgodne z prawem

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,20

  • Śr

    2,91

  • Min

    2,19

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8963
Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane