Ministerstwa zgłosiły swoje uwagi do projektu ustawy od sprzedaży detalicznej (pobierz opinie)

Autor: PAP/dlahandlu.pl 10 lutego 2016 12:21

Ministerstwa zgłosiły swoje uwagi do projektu ustawy od sprzedaży detalicznej (pobierz opinie) for. shutterstock

Ministerstwo rozwoju zaleca rozważenie wydłużenia vacatio legis do podatku od sprzedaży detalicznej. Resort cyfryzacji przypomina, że rynek internetowy jest rynkiem globalnym, a każda dodatkowa danina publiczna nakładana na polskich przedsiębiorców, zmniejsza ich konkurencyjność w stosunku do podmiotów działających poza Polską - czytamy w opiniach do ustawy.

"(...) Należy jednak rozważyć, czy w przypadku projektowanej regulacji ten okres jest odpowiedni biorąc pod uwagę zakaz wprowadzenia zasadniczych zmian w prawie podatkowym w trakcie trwania roku podatkowego" - napisano w opinii do projektu ustawy.

MR obawia się również zahamowania koncentracji małych sklepów pod wspólną marką, co będzie miało negatywny wpływ na konkurencyjność rynku.

"(...) Istnieje obawa, że przedsiębiorcy, którzy nie są niezależnymi podmiotami, będą rezygnować z działania pod wspólna marką wyłącznie po to, aby uniknąć płacenia podatku. 

Ministerstwo Rozwoju przywołuje również przypadek sieci Hervis Sport i wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE.

W opinii MR czytamy również, że w art. 10 ust. 4 i 5  nie przewiduje sytuacji, w której do sieci handlowej wchodzi kilku franczyzodawców.Obowiązek informacyjny powinien w tej sytuacji dotyczyć właściciela marki handlowej, skoro to on jest zobowiązany do obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku.

Z kolei resort nauki i szkolnictwa wyższego obawia się, że pogorszy się sytuacja sieci franczyzowych.

"Sytuacja dużej części sklepów należących do sieci franczyzowych pogorszy się z chwilą wprowadzenia podatku od sprzedaży detalicznej. Wzrost kosztów prowadzenia działalności gospodarczej może wiele z nich zmusić do rezygnacji z udziału w sieci (gdyż wielkość ich sprzedaży jako przedsiębiorców nienależących do sieci będzie na tyle niska, że nie będą podlegali opodatkowaniu), co niestety może odbić się negatywnie na ich pozycji konkurencyjnej na rynku" - napisał w opinii.

Minister cyfryzacji pisze natomiast: "W definicji „sprzedaży detalicznej”, zawartej w art. 3 pkt 8
projektu, proponuję pozostawić odniesienie jedynie do zbywania towarów w lokalu przedsiębiorstwa i zrezygnować z pozostałych przesłanek. Rozciągnięcie podatku na przedsiębiorców zbywających towary na podstawie umowy zawartej na odległość, umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa, a także wszelkie przypadki, gdy nabywca jest
konsumentem, a wydanie towaru nabywcy nastąpiło na terytorium RP, może nieść ze sobą negatywne skutki dla polskich przedsiębiorców działających w Internecie. Należy pamiętać, że rynek internetowy jest rynkiem globalnym, a każda dodatkowa danina publiczna nakładana na polskich przedsiębiorców, zmniejsza ich konkurencyjność w stosunku do podmiotów działających poza Polską, a w konsekwencji – hamuje ich rozwój. Jednocześnie, rozciągnięcie zakresu stosowania nowych przepisów na sytuacje, gdy wydanie towaru następuje na terytorium RP, co w
teorii rozciąga go na wszelkie podmioty działające online i zbywające towary w Polsce, nie rozwiązuje tego problemu. Takiemu rozwiązaniu musiałyby bowiem towarzyszyć zdecydowane
kroki polskich organów podatkowych w zakresie ściągania."

 

W oknie "Multimedia" do pobrania opinie poszczególnych ministerstw.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    0,60

  • Śr

    0,34

  • Min

    0,19

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8598

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 564392

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.