MZ: Prace nad wdrożeniem dyrektywy tytoniowej zaawansowane

Autor: PAP 24 lutego 2016 20:25

Zakaz reklamy i promocji - zarówno zwykłych papierosów, jak i papierosów elektronicznych - jest w pełni zasadny - uważa kierownictwo Ministerstwa Zdrowia. Prace nad wdrożeniem nowej dyrektywy tytoniowej są zaawansowane - poinformował w środę wiceminister Jarosław Pinkas.

Pinkas uczestniczył w środę w posiedzeniu sejmowej komisji zdrowia, która wysłuchała informacji na temat zapobiegania reklamie e-papierosów i papierosów "zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r.".

Wiceminister przekazał, że trwają intensywne prace mające na celu implementację do prawa krajowego przepisów tzw. nowej dyrektywy tytoniowej. Jak podał, 16 lutego projekt został ostatecznie przyjęty przez Komisję Prawniczą, i w najbliższych dniach będzie przedmiotem obrad Rady Ministrów.

- W sposób pryncypialny wypełniamy zalecenia dyrektywy - zapewnił Pinkas. Dodał, że w projekcie zabrania się zarówno reklamy i promocji "wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych, pojemników zapasowych lub rekwizytów tytoniowych", jak i reklamy i promocji "produktów imitujących te wyroby lub symboli związanych z używaniem tytoniu, wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych".

W przekazanej posłom informacji MZ wskazało, że jedną z istotnych zmian wynikających z projektowanej nowelizacji ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych jest wykreślenie z przepisów ustawy możliwości przekazywania konsumentom "informacji o wyrobach tytoniowych".

Obecne przepisy dotyczące zakazu reklamy wyrobów tytoniowych są, jak ocenia MZ, powszechnie łamane przez przedsiębiorców poprzez wspomnianą "informację o wyrobach tytoniowych" wykorzystywaną jako furtkę do reklamy w punktach sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Zgodnie z przepisami unijnej dyrektywy ani etykietowanie opakowania (jednostkowego lub zbiorczego) ani sam wyrób tytoniowy nie mogą zawierać jakiegokolwiek elementu lub cechy, które promują wyrób lub zachęcają do jego spożycia, stwarzając błędne wrażenie do cech wyrobu, jego skutków dla zdrowia, związanych z nim zagrożeń i wydzielanych przez niego substancji.

Opakowania wyrobów tytoniowych nie mogą sugerować, że dany wyrób tytoniowy jest mniej szkodliwy niż inne, że jego celem jest ograniczenie skutków niektórych szkodliwych składników dymu papierosowego lub że jest ożywczy, dodaje energii, ma lecznicze, odmładzające, naturalne, organiczne właściwości lub że przynosi inne korzyści związane ze zdrowiem czy stylem życia.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    1,99

  • Śr

    1,33

  • Min

    0,49

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9044
Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane