PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: Frigo Express

Na rynku będą dominowały dwa formaty – kanał nowoczesny oraz format franczyzowy

Autor: dlahandlu.pl 16 maja 2016 13:05

Zmiany zachowań klientów – postawienie na niskie ceny, a potem docenienie wygody – w połączeniu ze spowolnieniem gospodarczym oraz działaniami dyskontów, wyhamowały kolejne otwarcia nowych hal hipermarketów. Swoją szansę wykorzystały również supermarkety, które do tego czasu pozostawały w cieniu szybko wzrastających hipermarketów. Na rynku będą w przyszłości dominowały dwa formaty – kanał nowoczesny oraz format franczyzowy – podaje Fundacja Republikańska w raporcie „Rynek detalicznego handlu spożywczego w Polsce”.

Po latach szybkiego rozwoju i budowania skali, ekspansja dyskontów również uległą spowolnieniu - jeszcze niedawno Biedronka planowała wzrosty po 300 netto rocznie nowych sklepów, obecnie zaś jest to mniej niż połowa tej liczby. Spowodowane to było szybką ekspansją sieci, których nowe lokalizacje zaczęły kanibalizować sprzedaż okolicznych placówek – podaje Fundacja Republikańska w raporcie „Rynek detalicznego handlu spożywczego w Polsce”.

Wielkie sieci przeprowadziły pierwsze zamknięcia nietrafionych lokalizacji, sprzedaż na tych samych placówkach rok do roku zaczęła spadać. Obecnie wraz ze zwolnieniem ekspansji i skupieniem się na rozwoju już istniejących sklepów, dyskonty ponownie osiągają wzrosty sprzedaży. W tym samym czasie jeden proces trwa z żelazną konsekwencją – likwidacja małych niezależnych sklepów. Właściciele tych placówek czasami mają jeszcze szansę przyłączyć się do jakiejś sieci franczyzowej ale w większości wypadków kończy się to zamknięciem ich sklepu – czytamy w raporcie.

Eksperci wskazują, iż na rynku będą w przyszłości dominowały dwa formaty – kanał nowoczesny oraz format franczyzowy. W wielu wypadkach wsparcie sieci franczyzowej lub hurtowni jest szansą dla małych niezależnych sklepów na dalsze przetrwanie na rynku. Bardzo ważny jest w takim wypadku, odpowiedni wybór sieci franczyzowej przez przedsiębiorcę, uwzględnienie specyfiki sklepu i otoczenia oraz dopasowanie tego do danego formatu – podaje Fundacja Republikańska.

Ponadto istnieją formaty na zasadzie ajencyjnego najmu sklepu przez przedsiębiorcę. W takich wypadkach wymagana jest szczególna ostrożność, gdyż margines na błędną decyzję jest maksymalnie mały dla ajenta przy minimalizacji ryzyka ze strony sieci – informują eksperci Fundacji Republikańskiej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,98

  • Śr

    4,80

  • Min

    3,63

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7794

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.