Najważniejsze zmiany na rynku pracy w 2017 roku

www.portalspozywczy.pl 2 stycznia 2017 14:37

Minimalna stawka godzinowa dla osób wykonujących pracę na podstawie określonych umów zlecenia, nowe uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy w zakresie kontroli przestrzegania obowiązku zapewnienia minimalnej stawki godzinowej, podniesienie płacy minimalnej do 2 tys. zł brutto oraz nieuzależnianie minimalnego wynagrodzenia od stażu pracy to najważniejsze zmiany dotyczące rynku pracy w 2017 roku.

Od 1 stycznia 2017 r. obowiązuje minimalna stawka godzinowa dla osób wykonujących pracę na podstawie określonych umów zlecenia oraz o świadczenie usług, w tym samozatrudnionych.

Celem zmian, jak podaje MRPiPS, jest przeciwdziałanie nadużywaniu umów cywilnoprawnych przez pracodawców. Według GUS wyłącznie na takich umowach pracuje 700 tys. Polaków, czyli 4,4 proc. zatrudnionych, a dla 400 tys. osób stanowią one dodatkowe źródło dochodów. Większość z nich nie mogła wybrać innej formy pracy. 1,36 mln osób otrzymywało w 2014 r. wynagrodzenie brutto nieprzekraczające płacy minimalnej.

Jak podaje MRPiPS, nowa regulacja ma chronić osoby otrzymujące wynagrodzenie na najniższym poziomie. Chodzi o to, aby ograniczyć zjawisko polegające na tym, że osoba wykonująca pracę w oparciu o umowę cywilnoprawną ma wynagrodzenie znacznie niższe od minimalnego wynagrodzenia przysługującego pracownikowi.

Od 1 stycznia 2017 r., przy kwocie minimalnego wynagrodzenia za pracę wynoszącej 2 tys. zł, wprowadzana minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych wynosić będzie – zgodnie z przepisami ustawy - 13 zł za godzinę wykonanego zlecenia lub świadczonych usług. W latach kolejnych, wysokość tej stawki uzależniona będzie również od corocznej dynamiki wzrostu minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Nowe uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy

Państwowa Inspekcja Pracy otrzymała uprawnienia w zakresie kontroli przestrzegania obowiązku zapewnienia minimalnej stawki godzinowej. Za naruszenie przepisów dotyczących wprowadzanej stawki godzinowej przewidziano kary od 1. do 30 tys. zł.

Inspektorzy pracy mają przeprowadzić w 2017 r. łącznie 79 tys. kontroli. Do udziału w przedsięwzięciach o charakterze prewencyjno-promocyjnym inspekcja zaprosi ponad 100 tys. pracodawców, przedsiębiorców, pracowników i osób zatrudnionych na innej podstawie prawnej oraz rolników indywidualnych. Tak zakłada program działania Państwowej Inspekcji Pracy na 2017 rok.

Więcej na portalspozywczy.pl

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    7,69

  • Śr

    6,22

  • Min

    0,00

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9667

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane