Nie ma odwrotu od Big Data w handlu

Autor: Szpiegomat.pl 25 stycznia 2017 12:19

Według danych Business Application Research Centre (BARC) z 2015 roku aż 40 proc. firm na świecie korzysta z analizy Big Data, inne przymierzają się do jej implementacji. Prawie połowie przedsiębiorstw (47 proc.) udało się dzięki odpowiedniemu przetworzeniu i wykorzystaniu danych obniżyć koszty w firmie. Zdecydowana większość zaczęła podejmować trafniejsze decyzje dotyczące strategii biznesowej (69 proc.), a ponad połowa (52 proc.) zaczęła lepiej rozumieć swoich klientów, W większości firm poprawiła się też kontrola nad procesami operacyjnymi (54 proc.).

Jakie dane są zbierane? Absolutnie wszystko, od komentarzy na mediach społecznościowych, poprzez ceny i opisy produktów w sklepach po lokalizacje GPS. Zresztą dane na temat klientów gromadzone są nie od dziś. Jeszcze na początku lat dziewięćdziesiątych, sieć Walmart odkryła na podstawie obserwacji nawyków zakupowych, że pieluchy dziecięce i piwo wyjątkowo często pojawiają się razem w tym samym koszyku w piątek wieczorem, gdy zakupy robi młody mężczyzna. Taka obserwacja oczywiście wpłynęła na działania marketingowe sieci, w tym na adekwatne rozmieszczenie produktów na półkach.

Big Data i segmentacja klientów to obecnie już nie tylko eksperymenty, lecz codzienne zjawisko oraz regularnie stosowane narzędzie sprzedażowe. O jego mniej przyjaznym obliczu przekonały się parę lat temu klientki sklepu Target, których dane zostały wykorzystane w dość niefortunny sposób. Szeroko opisywany był w mediach przypadek ojca nastoletniej córki, który dowiedział się o jej ciąży później niż sam sklep. Sieć przeanalizowała nawyki zakupowe kobiet w ciąży. Na tej podstawie zidentyfikowała internautki, u których kupno pewnych produktów mogło świadczyć o tym, że spodziewają się dziecka, oszacowując nawet termin porodu i zasypując ich skrzynki mailowe reklamami oraz kuponami rabatowymi produktów dla przyszłych mam. W końcu to ta grupa odbiorców przynosiła sklepowi największy zysk.

Bez właściwego przetworzenia nieustrukturyzowanych danych, firmy nie są w stanie odczytywać właściwych sygnałów z rynku. Dopiero ten proces pozytywnie wpływa na rozwój biznesu, niezależnie od jej wielkości i segmentu gospodarki, w którym działa.  Już nawet niewielkie przedsiębiorstwo, które posiada stronę internetową, fanpage i umożliwia płacenie online, posiada ogromny zasób informacji o swoich klientach, który może odpowiednio wykorzystać. 

Nie ma już e-handlu bez Big Data. Sklepy internetowe nie wyobrażają sobie sprzedaży bez wiedzy na temat tego, czy ich ceny są optymalne, kiedy najczęściej wykonywane są zakupy oraz jakie produkty kupowane są najchętniej i to w jednym koszyku. To właśnie tu stale pojawia się potrzeba oszacowania kosztów dostawy, zmierzenia popytu, optymalizacji cen, wykrycia potencjalnych problemów (np. z magazynowaniem) i wreszcie - prowadzenia spersonalizowanych działań marketingowych opartych o dokładną segmentację klientów.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,49

  • Śr

    2,65

  • Min

    2,09

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8741

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.