Nielsen: Na rynku supermarketów działa wielu graczy. Możliwe są konsolidacja lub wyjścia z rynku

Autor: portalspozywczy.pl 23 października 2014 19:01

Na rynku supermarketów działa ciągle bardzo wielu graczy, co oznacza, że w przyszłości możemy spodziewać się dalszej konsolidacji tego segmentu rynku lub wyjścia z rynku niektórych podmiotów - mówi w wywiadzie dla portalspozywczy.pl Tomasz Krysiak z Nielsena.

Ile w sklepów działa obecnie w Polsce?

Zgodnie z naszymi definicjami w dużym formacie jest obecnie ponad 300 hipermarketów i prawie 3000 supermarketów, co przy 3500 dyskontów oznacza, że ponad połowa sklepów wielkoformatowych w Polsce to właśnie dyskonty. W placówkach małego formatu mamy ponad 80 tysięcy sklepów spożywczych oraz ponad 8 tysięcy sklepów chemiczno-kosmetycznych.

Jaki udział w rynku mają poszczególne formaty?

Sklepy małoformatowe odpowiadają za 48 proc. wartości sprzedaży dóbr z koszyka FMCG. Hipermarkety za ponad 12 proc., a supermarkety za blisko 16 proc. Oznacza to, że już blisko co 4 złotówka, wydawana przez polskiego konsumenta, wydawana jest w sklepie dyskontowym.

Przeczytaj także:

Jak wygląda rynek handlowy w Polsce?

W Polsce mamy znaczną liczbę niewielkich sieci w małym formacie do 300 mkw. Dużo placówek małoformatowych skupionych jest wokół dużych graczy na zasadach franczyzy, czy różnego rodzaju systemów partnerskich. To co obserwujemy na rynku wśród placówek małoformatowych, to spadek rok do roku liczby najmniejszych sklepów spożywczych, ale z drugiej strony przybywa na rynku dużych sklepów spożywczych o powierzchni od 150 do 300 mkw.

W handlu małoformatowym widzimy dynamiczne procesy konsolidacyjne, chodzi o przystępowanie do różnego rodzaju systemów franczyzowych. Jak wynika z ostatnich badań firmy Nielsen, tradycyjni, najmniejsi sklepikarze boją się najbardziej konkurencji dużych sieci, problemem dla nich są również wysokie ceny zakupu towarów, którymi handlują. Właśnie dlatego przystępują do różnego rodzaju franczyz, deklarując, że tego typu system współpracy odpowiada na niektóre bolączki czy problemy, z którymi się borykają prowadząc własny biznes. Franczyzodawca daje im wsparcie, które pozwala na dalsze prowadzenie biznesu, a większość handlowców jest zadowolona z podpisanych umów franczyzowych.

Jakie formaty rosną?

Rynek jest stabilny, notuje niewielki wzrost jeśli chodzi o sprzedaż wartościową. Formatami, które najlepiej sobie radzą są dyskonty, które jednak nie rosną tak jak kilka lat temu w tempie dwucyfrowym. Ten wzrost troszeczkę wyhamowuje i jest on głównie związany z dynamicznym wzrostem numeryki tego rodzaju sklepów w Polsce. Obecnie działa ich na krajowym rynku ok. 3,5 tys., w tym 2,5 tys. Biedronek, ponad 500 Lidli, ponad 320 sklepów Netto i ok. 80 sklepów Aldi. Najwięksi gracze nadal się dynamicznie rozwijają i inwestują w otwarcia nowych placówek. W przypadku Biedronki jest to prawie 300 sklepów rocznie, Lidl otwiera każdego roku ok. 40-50 sklepów, podobnie jest w przypadku Netto.

  • 40-latek 2014-11-04 14:00:30

    panie Nielsen; kto wyjdzie i czy nogami do przodu?

  • nienielsen 2014-10-23 20:16:34

    tyle to ja tez wiem chociaż nie jestem Nielsen

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8910

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.