Obiekty handlowe ożywią tkankę miejską na Śląsku

Property News 20 stycznia 2015 14:49

Konurbacja Katowicka liczy obecnie 41 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad miliona mkw. W najbliższym czasie powstaną nowe galerie, ale potencjał Górnego Śląska jest na tyle duży, że mają one szansę z sukcesem funkcjonować na rynku. Warunkiem jest jednak czujne repozycjonowanie obiektów, tak aby dostosowywały swoją ofertę do zmieniających się wymogów klienta. Zdaniem uczestników Property Forum w Katowicach, centra handlowe będą miały też swój udział w ożywieniu tkanki miejskiej Śląska.

Dane mówią same za siebie: nasycenie powierzchnią handlową na Górnym Śląsku wynosi niecałe 500 mkw. na 1000 mieszkańców i jest najniższe wśród 8 największych aglomeracji w kraju. Poziom pustostanów to zaledwie 4 proc.

Województwo śląskie jest najgęściej zaludnionym w Polsce, a jego mieszkańcy mogą pochwalić się drugim najwyższym wynagrodzeniem miesięcznym.

To niewątpliwie pozytywne wskaźniki dla deweloperów powierzchni komercyjnych. Mimo to w branży odczuwany jest pewien niepokój. - Teoretycznie istnieje jeszcze potencjał do budowy nowych obiektów w regionie katowickim, jednak przyglądając się jak funkcjonują istniejące obiekty, z całą pewnością trzeba stwierdzić, że ich liczba jest wystarczająca - mówiła Dorota Beltrani, Leasing & Asset Manager,Helical Poland Sp. z o.o. . Jej zdaniem większe szanse rozwoju niż standardowe centra mają obecnie parki handlowe.

- Klasycznym centrom klientele odbierają też szybko zdobywające rynek dyskonty, które rozszerzają swój asortyment o towary, do tej pory dostępne w centrach handlowych, ale w niższej cenie - mówił Marek Noetzel, Partner, Head of Retail Department, Cushman & Wakefield Polska Sp. z o.o.

Jak zauważył, zmieniająca się struktura handlu nie oznacza jednak braku miejsca na nowe obiekty. - Wyzwanie, które stoi przed nami wynika z tego, że zbyt duża podaż nowoczesnej powierzchni pojawiła się na rynku w zbyt krótkim czasie. Dotyczy to zresztą nie tylko Śląska, ale i całej Polski. Rynek handlowy rozwijaliśmy w tempie 0,5 mln mkw. powierzchni wynajmowanej rok do roku, co plasowało nas w pierwszej trójce w Europie. Sądzę, że na Śląsku mogą jeszcze pojawić się ciekawe obiekty - dodał.

Śląsk z potencjałem

Optymistycznie perspektywy rynku handlowego na Śląsku widzi też Krzysztof Giemza, Prokurent, Echo Investment SA. - Na pewno rynek się zmienia. Mamy inną sytuację niż 20 lat temu, kiedy zaczęto budować centra handlowe. Obiekty te na przestrzeni lat ewoluowały i proces ten będzie trwał nadal. Moim zdaniem jest miejsce na nowe obiekty, potrzeba jednak poszukiwać nisz na rynku. Deweloperzy powinni teraz bacznie przyglądać się aspektom: lokalizacyjnym, demograficznym czy komunikacyjnym. Rynek centrów nie jest zamknięty, ale otwarty na zagospodarowanie w inny sposób niż dotychczas - zaznaczył.
Duża część z działających obecnie na Śląsku centrów należy do starszej generacji. Jak podkreślał, Gianmaria Bernardi, właściciel Studia Architektonicznego OZONE, w najbliższym czasie to one będą musiały się zmienić. - Czeka nas nie tyle budowa nowych centrów handlowych, co modernizacja istniejących, tak aby mogły utrzymać odwiedzalność i konkurować z nowymi obiektami.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    2,39

  • Śr

    1,72

  • Min

    1,12

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8477

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.