Odnawianie certyfikatów to jeden z elementów zapewniania bezpieczeństwa żywności

Autor: dlahandlu.pl 29 marca 2016 10:03

Wycofanie ze sprzedaży z 55 krajów batonów ze względu na kawałki plastiku. Jogurty z „ciałem obcym”, szkło, pleśń czy szczur w produktach dla niemowląt. To tylko kilka przykładów „wpadek” producentów żywności, które mogły mieć ogromne konsekwencje dla zdrowia konsumentów i stabilności biznesowej firmy. Błędy się zdarzają. Pytanie, jak dobrze producenci żywności przygotowani są do zapobiegania takim incydentom i niwelowania ich skutków.

Na co dzień nie zadajemy sobie trudu, aby sprawdzić, czy żywność którą kupujemy jest bezpieczna. Mamy przekonanie, że od tego są organy państwowe i urzędy powołane przez Unię Europejską. To prawda. Jednak od czasu do czasu te mechanizmy zawodzą. Czasem jest to błąd człowieka, innym razem chęć zaoszczędzenia na procedurach bezpieczeństwa. Efekt często jest tragiczny. Według statystyk WHO skutki spożycia niebezpiecznych produktów żywnościowych są przyczyną śmierci 2 mln. ludzi rocznie. Zgodnie z raportem systemu wczesnego ostrzegania RASFF w 2014 r. w systemie pojawiło się blisko 800 „alertów”, czyli informacji o poważnych zanieczyszczeniach produktów, których konsekwencją było np. wycofanie produktu z rynku. 

W Polsce i krajach Unii Europejskiej każdy producent żywności zobowiązany jest do wdrożenia systemu HACCP. W praktyce jednak, aby móc dostarczać żywność do dużych sieci handlowych, firma powinna posiadać dodatkowo wdrożony efektywny system zarządzania bezpieczeństwem żywności według standardów ISO 22000, BRC lub IFS. Te wszystkie normy to chęć zagwarantowania bezpieczeństwa w tzw. łańcuchu dostaw „od pola do stołu”.
Normy wymagają również, aby w przypadku ewentualnego skażenia żywności były opracowane i wdrożone skuteczne procedury jak najszybszego wycofania produktów z obrotu, zanim trafią do konsumentów - mówi Mirosław Białogłowicz audytor bezpieczeństwa żywności, trener Quality Austria-Polska. 
Firma, aby przystąpić do certyfikacji musi poddać się procedurze niezależnego audytu, podczas której pracownik firmy certyfikacyjnej sprawdzi spełnienie wymagań przez producenta. Zanim to jednak nastąpi, producent żywności musi przygotować swoją firmę do wdrożenia procedur zgodnych z wytycznymi poszczególnych standardów i przygotować się do zmian, które będą następować wraz z kolejnymi aktualizacjami.
Warto od czasu do czasu przyjrzeć się czy wytwórca naszego ulubionego jogurtu lub batonika nie chwali się certyfikatem, który stracił ważność dawno temu. Brak aktualnego dokumentu, nie oznacza automatycznie, że firma nie dba o standardy. Powinien to jednak być dla nas niepokojący sygnał – dodaje Mirosław Bienioszek, prezes Quality Austria-Polska.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8787

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 561152

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.