PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: Frigo Express

Oliver Wyman: Dyskonty mają najlepsze postrzeganie w kategorii wartości oferty

Autor: dlahandlu.pl 16 maja 2017 09:05

Oliver Wyman: Dyskonty mają najlepsze postrzeganie w kategorii wartości oferty fot. Oliver Wyman

Firma doradcza Oliver Wyman stworzyła mapę percepcję spożywczych sieci detalicznych działających w Polsce. Opracowano ją w oparciu o szczegółową ankietę 4000 klientów, która pozwoliła na pokazanie postrzegania sieci przez pryzmat ich oferty (wachlarz produktów, ich jakość i obsługa) i wartości (ceny i promocje).

Najlepsze oceny w kategorii oferty zdobyły sieć Piotr i Paweł, E.Leclerc oraz Auchan zaś w kategorii wartości sieć Lidl, wyprzedzając nieznacznie Biedronkę i Aldi. Kolejne miejsce przypadło sieci Netto. Oznacza to, że dyskonty mają lepsze postrzeganie wartości niż jakikolwiek inny format na polskim rynku.
- Lidl wyprzedził konkurencję pod względem postrzegania przez klientów, bo lepiej odpowiada na ich oczekiwania, jeśli chodzi o ofertę (jakość produktów marek własnych), obsługę klienta, ale także format sklepu, w tym rozmieszczenie poszczególnych kategorii na półkach, ich dostępność - wyjaśnia Nick Harrison, odpowiedzialny za sektor handlu i dóbr konsumenckich, partner w Oliver Wyman.
Jak zauważa Jens Torchalla, partner w Oliver Wyman Lidlowi lepiej udaje się także wybrnąć z pułapki „ekstremalnej polityki promocyjnej”. – Polski rynek jest ekstremalnie nastawiony na przyciąganie klienta dzięki promocyjnym cenom, bo polscy klienci są nielojalni, robią małe zakupy kilka razy w tygodniu, sprawdzają ceny w gazetkach i polują na okazję pośród licznych sklepów skupionych w niewielkiej odległości. Pomimo tego Lidlowi bardziej niż konkurencji udaje się sprzedawać więcej produktów w cenach standardowych, a nie promocyjnych, bo przekonał klientów, że jego propozycja jest wystarczająco dobra cenowo, a jednocześnie oferuje wartość dodaną – mieszankę nowości, możliwości wyboru i określonej jakości czy świeżości oferty. Oznacza to, że wystarczająco odróżnia się od konkurentów, aby nie był zastępowalny w trakcie codziennych zakupów – podsumowuje Jens Torchalla.
Jednocześnie jak zauważają eksperci mapa postrzegania sieci zawiera kilka wyraźnych ostrzeżeń dla niektórych rodzajów polskich spożywczych sieci detalicznych. Supermarkety w większości przypadków nie wyróżniają się wystarczająco, aby przyciągnąć klientów i wygrać ze sklepami dyskontowymi. Jedynym wyjątkiem jest sieć Piotr i Paweł, oferująca szeroki wybór produktów marek własnych wysokiej jakości, co zapewnia jej dobrą percepcję wśród klientów. Zasadniczo jednak supermarkety osiągają przeciętne wyniki zarówno w dziedzinie wartości jak i oferty.
Zaś sklepy typu „convenience” są postrzegane jako zbyt drogie i z niezbyt dużym wyborem produktów w związku z czym tracą klientów, gdy w pobliżu otworzy się sklep oferujący niższe ceny, tracąc swą główną przewagę, jaką jest ich bliska lokalizacja.
Zdaniem analityków Oliver Wyman supermarkety i sklepy typu „convenience” muszą podjąć działania, by poprawić swoją percepcję wśród klientów, jeśli chcą wyjść zwycięsko ze zbliżającej się bitwy o udział w rynku. Możliwe taktyki mogą obejmować przejrzyste systemy cen, które sprawiają, iż klienci mają wrażenie, że płacą uczciwą cenę za produkt określonej jakości, zaś własna marka może być pomocna, jeśli jest konkurencyjna i stanowi dopełnienie powszechnie dostępnych marek. Promocje powinny być starannie planowane, by zwiększały wydatki na produkty po zwykłych cenach i nie powodowały kurczenia się marży. „Najbardziej dynamiczne zmiany dotkną według nas rynek sklepów „convenience”, bo mają one ogromny potencjał, dzięki przewadze bliskiej lokalizacji. Muszą jednak postawić na wyróżniki oferty, w tym szerszy asortyment, bardziej dopasowany do lokalizacji, w której działa dana placówka. Inne potrzeby ma bowiem zapracowany klient wielkomiejski a inne głowa rodziny w małej miejscowości. Na pewno będziemy świadkami poszerzania oferty o produkty „food to go”, zdrowsze odpowiedniki znanych produktów, czy produkty dietetyczne. Ważny będzie też czynnik inwestycji w ceny, aby klienci decydowali się na powiększanie koszyka zakupowego w tych placówkach, Z drugiej strony inwestycja np. w produkty świeże i poszerzanie asortymentu musi być na tyle efektywna i spotkać się z dużym zainteresowaniem klientów, aby pokryć dodatkowe koszty związane z jej wprowadzeniem” – wyjaśnia Nick Harris.
Podsumowując co do zasady lepsze postrzeganie mają duże sieci międzynarodowe, które przeznaczają duże środki na inwestycje w zrozumienie zmieniających się potrzeb klientów. - To, czy konkretnym polskim sieciom uda się wyróżnić, będzie mieć znaczny wpływ na ich los w obliczu nadciągającej fali przewidywanych konsolidacji. Polski rynek sklepów spożywczych charakteryzuje się znaczną fragmentacją, a w najbliższych latach mniejsze sklepy prawdopodobnie zostaną przejęte przez większe sieci – uważa Jens Torchalla.

  • młody konsument 2017-05-21 13:39:23

    Sklepy niech zaczną zwracać uwagę na stan higieniczny swoich podłóg i koszyków. Dlatego też konsekwentnie omijam niektóre z dyskontów. Mam dość chodzenia po brudnej podłodze, używania lepiących się koszyków, oglądania resztek warzyw i płynów niewiadomego pochodzenia w koszykach i walających się kartonów.

  • kknd 2017-05-16 16:47:02

    Hmm widac wyraznie ktore sieci odskoczyly z cenami od reszty... No cóz tak to sie konczy strategia, gdzie podwyzki trafiaja do czesci odbiorcow = ROZJAZD.

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)

  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,98

  • Śr

    4,80

  • Min

    3,63

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7794

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.